Dobrovolným asistovaným návratům pomáhá čtveřice spotů pro mezivládku OSN

Mezinárodní organizace pro migraci dává vědět, že umožňuje vrátit se domů důstojně.

  • 29. 04. 2021 18:05

International Organization for Migration (IOM), česky Mezinárodní organizace pro migraci, je mezivládní organizace při OSN, která v Česku působí od roku 1998. Jednou z jejích stěžejních aktivit je program Asistovaných dobrovolných návratů a reintegrace (ADNR). Asistence IOM je bezplatná a umožňuje tak migrantům v různých situacích (žadatelé o azyl, oběti obchodování, lidé přijíždějící za zaměstnáním) vrátit se do svých zemí bezpečně a důstojně. Cizinci v neregulérní situaci mohou díky účasti v programu předejít zajištění a deportaci. „Kromě samotné logistiky návratu nabízí program i asistenci při zajištění cestovních dokladů, zprostředkování komunikace s úřady, materiální pomoc v přípravné fázi návratu a také aktivní podporu na opětovné začlenění do života v zemi původu skrz reintegrační asistenci. Každý rok využije programu IOM ČR několik stovek lidí,” vysvětluje projektový manažer z IOM Petr Karban.

V rámci současného projektu ADNR financovaného Evropskou unií a Ministerstvem vnitra ČR probíhá informační kampaň, která má za cíl zvýšení povědomí o existenci programu dobrovolných návratů. Kampaň si také klade za cíl předcházení dezinformacím. Kromě online a offline komunikace vznikl informační web a čtyři videospoty.

„V promo spotu vycházíme z myšlenky, že spousta potenciálních klientů IOM se do Česka vydalo z ekonomických důvodů kvůli vidině vyšších výdělků, které by mohly pomoci jejich rodinám. Někdy se ale stane, že život v zahraničí neplyne úplně podle představ. Sledujeme tak život muže, který se v Česku snaží doslova přežít – nemá práci, nemůže zaplatit nájem, když nebude mít na nájem, nebude mít kde bydlet. Chceme sdělit, že vrátit se domů s asistencí IOM může být dobrým východiskem,” uvádí Tomáš Bláha z režisérského dua Novak + Nguyen, kteří se ujali režie spotu.

Cílem animovaného spotu je představit proces asistovaného dobrovolného návratu domů. Hlavním animátorem a režisérem spotu je Mikoláš Fišer. O kreativu a výrobu obou spotů se postarala produkce AZN Kru.

Další spoty Farma a Zátah jsou určeny pro sociální sítě. Tyto spoty vznikly pod taktovkou butikové komunikační agentury AdWorld, která má na starosti i propagační strategii a  správu sociálních sítí projektu.

Jelikož cílovou skupinou projektu jsou občané zemí mimo Evropskou unii, kteří pobývají v Česku a chtějí se navrátit do zemí svého původu, probíhá propagace v mnoha jazycích. Jsou jimi konkrétně čeština, angličtina, vietnamština, mongolština, ruština, uzbečtina či ukrajinština.

Coming home can be easy
Kreativní agentura
Produkční agentury
Nasazení
01. 03. 2021
Mediamix
Executive producer