„Dorjey!“ Agentury McCann a Bistro Films oslavily rok ve znamení Fyziky

Sto dvacet učitelů z Česka získalo pro cestu do Malého Tibetu jediné video na Facebooku.

  • 15. 01. 2021 20:00

Brontosauři v Himalájích je česká nezisková organizace, která se se snaží edukovat obyvatele městečka Mulbekh v Malém Tibetu. V roce 2020 se chystali dokončit novou vědeckou laboratoř. A nutně do ní potřebovali naverbovat učitele. Jak ale přesvědčit české učitele, aby odjeli vykonávat svou práci 6.700 kilometrů daleko od domova, navíc o letních prázdninách – v době jejich volna?

Koncem roku 2019 s tímto zadáním přišel zástupce Brontosaurů za kreativní agenturou McCann Prague. Ta pak během tří týdnů přichystala ve spolupráci s produkcí Bistro Films náborové video pro tuto dobrodružnou cestu. Jeho cílem bylo ukázat, že výuka dětí v Malém Tibetu je naprosto odlišná než v Česku. Tamní děti totiž prahnou po tom, dozvědět se a naučit se něco nového. Klidně i fyziku, dost možná nejtěžší a nejmíň oblíbený školní předmět.

Hlavní roli v „dokumentárním“ videu, natočeném s režisérem Markem Partyšem a kameramanem Davidem Hofmannem, proto sehrála ikonická česká učebnice fyziky, kterou zná snad každý český student i učitel. Malý tibetský hrdina Dorjey se svými přáteli se s pomocí této učebnice pouští do různých experimentů. Protože ale nerozumí jedinému slovu, které se v knize píše, jejich experimenty obrací vesnici vzhůru nohama a přivádí jejich rodiče k šílenství. Proto apelují na české učitele, aby jim pomohli a zasvětili Dorjeye s kamarády do tajů fyziky.

Pro zveřejnění videa vybrali tvůrci sociální síť Facebook. Kampaň běžela pouhých devět dní, přesto přinesla solidní výsledky. Video na Facebooku zasáhlo víc než 1,2 milionu lidí. Celkových 813.000 zhlédnutí a 8.200 sdílení přineslo Brontosaurům dosud nejvyšší návštěvnost webu. Ačkoliv to nebylo primárním cílem kampaně, lidé darovali organizaci kolem 67.000 Kč. Kampaň se dostala dokonce do hlavních televizních zpráv i ranního vysílání. K výzvě se přihlásilo 120 učitelů a vědců, kteří se upsali k cestě do Malého Tibetu, což je jedenapůlkrát víc než při předchozích kampaních Brontosaurů v Himalájích. A jedním z přihlášených dobrovolníků byl prezidentský kandidát a nyní senátor Jiří Drahoš.

McCann s Bistrem slavily s kampaní úspěch i v rozličných oborových soutěžích. Na ADC Czech Awards dostala Fyzika dva zlaté Louskáčky. Na Effie 2020 získala zlato a navíc speciální cenu za kreativitu. Na D&AD získala Wood Prize, od The One Show pak Merit Prize. Soutěž Eurobest ji ocenila stříbrem v kategorii Digital - Social Video. Z Epica Awards má zlato v kategorii Copywriting & Storytelling a bronz v kategorii Humor in Advertising. A na Ciclope Festivalu, který je zaměřen primárně na řemeslné zpracování videí, dostala zlato za režii. Bistro Films se staly pravděpodobně první produkcí z Česka, která toto ocenění získala.

Fyzika
Kreativní agentura
Produkční agentury
Nasazení
22. 01. 2020 - 31. 01. 2020
Mediamix
Group creative director, copywriter
Account director
Art director
Producent (Bistro Films)
Producentka (McCann Prague)
Production designer
Sound design (Studio Beep)