Už sedmým rokem pořádá spolek Liga otevřených mužů kampaň Suchej únor, aby přiměla lidi dobrovolně celý měsíc nepít. Cílem je snížit alarmující spotřebu alkoholu v Česku, kde se za hranicí rizikového pití pohybuje víc než milion lidí. „Podle poslední srovnávací studie Světové zdravotnické organizace z roku 2018 držíme 3. místo ve spotřebě alkoholu na hlavu, před námi je jen Litva a Moldavsko,“ uvádějí otevření muži.
„Průměrný Čech podle této studie vypije 14,4 litrů čistého lihu za rok. Poměr ve spotřebě mezi muži a ženami zůstává zhruba 4:1, to je 23,2 litrů u mužů a 6,1 litrů u žen. Společenské náklady nadměrného pití se u nás odhadují na více než 59 miliard Kč ročně. Pokud někdo tvrdí, že nadměrné pití v Česku není problém, neví, co říká,” komentuje situaci v Česku Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví. „V podstatě každý sedmý dospělý člověk, kterého potkáte v tramvaji nebo na ulici, je zralý na konzultaci s adiktologem,“ doplňuje Michal Miovský z Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice. Obě zmíněné instituce poskytují akci odbornou záštitu. Generálním partnerem pro ročník 2019 stala Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky.
Suchej únor vyzývá účastníky dát si na jeden měsíc od alkoholu odstup a díky tomu poznat, jak moc své pití stále ovládají, a jak moc alkohol ovládá je. Podle zahraničních výzkumů po této zkušenosti zvolní s alkoholem až 60 % lidí. „Pravidla jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Letos ale přinášíme řadu změn. Na webu provedou účastníci jednoduchou registraci, po které na ně čekají tipy na cvičení, suchý pití, trička a trenky, rady od psychologů a dobrý pocit ze sebe i z výtěžku, co už sedmým rokem putuje na realizaci ‚Sucháče‘ a dobročinné projekty,” přibližuje Josef Petr, ředitel Ligy otevřených mužů. Ten je spolu s Petrem Freimannem hlavním autorem iniciativy. Petr se staral o média, copy či kreativu, pod Freimanna spadali partneři, produkce, account či fundraising.
Komunikaci pro letošní ročník pomohli postavit dobrovolní kreativci z panelu Future Bakery. Kampaň bude spojovat claim Ochutnej čistokrevnej život, jehož autorem je Jan Dvořák. Projekt lze sledovat na sociálních sítích pod hashtagem #suchejunor nebo #nadvlivem. Suchej únor letos prolomí status online kampaně. Zahrne plakáty v metru, spot v rádiích i tematické akce jako FuckUp Night v pražském kině Lucerna, kde o svých zkušenostech s alkoholem promluví herec Tomáš Hanák, mistr světa v boxu Lukáš Konečný nebo podnikatel Tomáš Čupr. Kampaň bude vidět též na trenýrkách či na kondomech.
„Suchej únor vznikl v roce 2012 jako akce na podporu mužského zdraví, protože muži v Česku patří ve spotřebě alkoholu ke světové špičce. Letos ale naplno otevíráme akci také ženám, které vnímáme jako důležité hybatelky změn. Tímto krokem chceme lidi podpořit, aby sušili v párech, nebo firemních týmech. Chceme zkrátka pohnout národem, který pije přes míru,“ doplňuje Petr Freimann. „Efekt abstinence, byť jen krátkodobé, pochopitelně zaregistrují zejména lidé, kteří pijí alkohol pravidelně a často. Po měsíci se zlepšují nejen jaterní funkce a psychický stav, ale nápadně se proměňuje i vnější vzhled,“ uzavírá Ladislav Csémy.
Ochutnej čistokrevnej život
- Klient: Liga otevřených mužů
- Značka: Suchej únor
- Nasazení: 16. ledna - 17. února 2018
- Mediamix: online, tisk, rádio, out-of-home, PR, direct, outdoor, guerilla
- Spolupracující agentura: Bard PR
- Web: www.suchejunor.cz
Rozhlasový spot
Vizuály

Suchej únor 2019: print

Suchej únor 2019: kondomy

Suchej únor 2019: trenky
Ilustrační fotografie

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019

Suchej únor 2019