Text doplněn 30. ledna v 0.30 o popis aktuálního dění, upraven
Na vyvracení dezinformací o očkování proti covidu se zaměřila nová kampaň, kterou vytvořili mladí influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab. Kampaň startovala v pátek 29. ledna ráno a měla běžet do poloviny února. Obsahuje sedm videí, jež jsou ke zhlédnutí na sociálních sítích Instagram, Twitter, Facebook, YouTube a hlavně TikTok (ten měl v Česku loni na podzim už přes milion uživatelů, víc než polovinu přitom starších 18 let). Na nové sociální síti Clubhouse, která stojí čistě na hlasu, navíc mají probíhat debaty o dezinformacích ohledně očkování.
Úřad vlády ČR v pátek ráno oznámil, že Šulcová a Gulab připravili obsah kampaně zadarmo a že kabinet premiéra Andreje Babiše (ANO) jejich aktivitu podpoří nákupem reklamního prostoru pro vytvořená videa na vybraných sociálních sítích. Těmito sítěmi budou konkrétně TikTok, Instagram a YouTube. Na základě smlouvy uzavřené 22. ledna objednal Úřad vlády ČR nákup reklamního prostoru u agentury Medialer, která patří zmíněnému Jakubu Gulabovi. Objednávka zněla na 500.000 Kč bez DPH a cena zahrnovala vybrané reklamní formáty. V případě TikToku to měly být TopView, One Day Max a Bidding Auction, na Instagramu Stories a In-feed Ads a na YouTube pak reklamy před videem. Nakonec peníze určené na nasponzorování influenceři nevyužili.
V sérii videí vystupují epidemiolog Petr Smejkal, viroložka Ruth Tachezy, imunolog Zdeněk Hel, epidemiolog a loni krátce ministr zdravotnictví Roman Prymula, primářka Hana Roháčová a současný ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Jakub Gulab, ministr zdravotnictví Jan Blatný, Anna Šulcová. Foto: Úřad vlády ČR

Anna Šulcová, Roman Prymula, Jakub Gulab. Anna Šulcová a Jakub Gulab s dalšími protagonisty kampaně. Foto: Úřad vlády ČR

Anna Šulcová, imunolog Zdeněk Hel, Jakub Gulab. Foto: Úřad vlády ČR

Jakub Gulab, viroložka Ruth Tachezy, Anna Šulcová. Foto: Úřad vlády ČR

Jakub Gulab, primářka Bulovky Hana Roháčová, Anna Šulcová. Foto: Úřad vlády ČR

Jakub Gulab, epidemiolog Petr Smejkal, Anna Šulcová. Foto: Úřad vlády ČR
„V jednotlivých spotech, které teď pravděpodobně často uvidíte napříč sociálními sítěmi, vyvracíme spoustu mýtů a šíříme podložené informace, jelikož jsme měli tu možnost pracovat s těmi, co tomu rozumí nejvíc. V každém spotu vás odkazujeme také na stránky covid.gov.cz, kde každou dezinformaci odborníci blíž popisují. Mám z tohoto projektu velkou radost, věřím v něj a věřím v nás,“ říká Šulcová. Ta na TikToku má 587.000 sledujících a na Instagramu 825.000, Gulab má 187.000, respektive 80.000.
„Anna Šulcová, společně s Jakubem Gulabem, vytvořili návrh a scénář pro sedm krátkých svižných videí o různých dezinformacích a sami v nich vystupují. Celou produkci, kameru a střih vytvořili s týmem mladých lidí,“ informoval Úřad vlády ČR. „Řekli mi, že o pandemii informují na svých sítích už dlouho, a teď mají chuť udělat ve spolupráci s Úřadem vlády kampaň, a to dokonce zadarmo,“ tvrdí premiér Babiš.

Anna Šulcová v prvním videu v podstatě tvrdí, že agentuře nejdou za nákup prostoru na sítích žádné provize
„Ten nápad nás nadchnul. Během chvíle jsme se dohodli a začali spolupracovat. Jako Úřad vlády jsme Aničce a Jakubovi poskytli prostory k natáčení a propojili je s vědci a vybranými odborníky. S těmi pak ve velice krátkém čase natočili a zprodukovali svá videa,“ vyložil ředitel tiskového odboru Úřadu vlády ČR Vladimír Vořechovský.
První video propagovalo Úřad vlády
Šulcová na Twitteru ohlásila start kampaně na páteční devátou hodinu ranní, ale už ve čtvrtek v pět odpoledne Úřad vlády - taktéž na Twitteru - zveřejnil, že má nově účet na TikToku. To pak v osm večer podpořil Babišův twitterový účet, tweet zněl „Strakovka je prý ode dneška i na TikToku, sice nevím, co to je, ale doma mi to občas ukazují děti. Sledujte.“
Strakovka je prý ode dneška i na TikToku, sice nevím, co to je, ale doma mi to občas ukazují děti. Sledujte https://t.co/5VElFr27xn
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) January 28, 2021
Ode dneška jsme i na Tiktoku. Sledujte → https://t.co/OFSFpc7yZc
— Úřad vlády ČR (@strakovka) January 28, 2021
Na Twitteru, TikToku a také na Clubhouse následovala smršť negativních reakcí. Uživatelé přitom kritizovali vládu i samotné dva influencery. Ještě dřív než avizovaná kampaň proti dezinformacím ohledně očkování totiž na TikToku vyšlo video, v němž Šulcová s Gulabem propagují samotný Úřad vlády ČR, a to přímo na jeho tiktokovém účtu @Strakovka. Mnoho lidí proto poukazovalo, že influenceři de facto dělají kampaň pro vládu, přitom za veřejné peníze a zároveň ani ne rok před parlamentními volbami. Šulcová ve videu vychvaluje výhled ze Strakovy akademie, sídla Úřadu vlády, Gulab zase zvenčí budovy ukazuje, kde jsou „okna pana premiéra“. Video bylo veřejně k dispozici pouhý den, do pátku večer.
@strakovka Vítáme vás na oficiálním účtu Úřadu vlády České republiky 🇨🇿 @annasulc & @jakubgulab vás provedou prostory Strakovy akademie, kde sídlí vláda ČR!
„Pardon, já se 8 let snažím k podobným věcem nevyjadřovat, ale 500 tisíc na Tiktok z veřejných peněz na kampaň pro vládu s agenturou (= pochybný tiktoker s litrem vkladu) je fakt mimo. V téhle době, kdy se stát zadlužuje na desetiletí. Úžasný. Až budu příště platit daně, juchnu si,“ napsal na Twitteru respektovaný youtuber Karel Kovář alias Kovy.
Pardon, já se 8 let snažím k podobným věcem nevyjadřovat, ale 500 tisíc na Tiktok z veřejných peněz na kampaň pro vládu s agenturou (=pochybný tiktoker s litrem vkladu) je fakt mimo. V téhle době, kdy se stát zadlužuje na desetiletí. Úžasný. Až budu příště platit daně, juchnu si.
— Kovy (@kovy_gameballcz) January 28, 2021
Úvodní video Šulcové a Gulaba ze Strakovky se už dočkalo parodie od známého tvůrce Janka Rubeše.
Ahoj, rád bych vám dnes ukázal... @strakovka #spoluprace pic.twitter.com/BDVDnXD7bY
— kluk z Prahy (@janekrubes) January 29, 2021
Sedm kampaňových videí
Celá avizovaná série sedmi videí z kampaně byla na účtu Úřadu vlády na TikToku zveřejněna v pátek 29. ledna. Stejně tak i hlavní, delší spot na YouTube, ten ale v průběhu dne ze sítě zmizel.
@strakovka Testovací fáze na očkování COVID-19Více informací na https://covid.gov.cz/budoucnost 💉🦠
@strakovka Očkování na COVID-19 a DNA Více informací na https://covid.gov.cz/dna 💉🦠
@strakovka Mutace viru a očkování na COVID- 19 Více informací na https://covid.gov.cz/mutace 💉🦠
@strakovka Nežádoucí účinky očkování na COVID-19 Více informací na https://covid.gov.cz/nasledky! 💉🦠
@strakovka Účinky očkování na COVID-19 za 10 letVíce informací na https://covid.gov.cz/ucinky 💉🦠
@strakovka Mutace viru a očkování na COVID- 19 Více informací na https://covid.gov.cz/mutace 💉🦠
@strakovka Plodnost a očkování na COVID-19 Více informací na https://covid.gov.cz/plodnost 💉🦠
Během pátku zvedl společný záměr dua influencerů a Úřadu vlády ČR velký zájem médií i lidí, kteří se k tomu vyjadřovali na sociálních sítích. Tlak kritiky nakonec v pátek večer vyústil v prohlášení influencerů, že půlmilion určený na nákup reklamního prostoru nevyužijí. „Úřad vlády chtěl tento projekt rozšířit i mezi co nejširší veřejnost, mimo naše sledovatele, a jednotlivé videospoty napříč sociálními sítemi sponzorovat. I s touto částkou jsme byli připravdni pomoci a výsledky kampaně transparentně a veřejně sdílet. Moc mě mrzí, jak se k tomu lidé postavili, a tak to nyní po negativních ohlasech odmítneme a peníze na nákup reklamního prostoru nebudou využity,“ oznámila Anna Šulcová. „Videa, která jsme připravili, budeme my i státní správa dál na všech našich profilech sdílet, jak bylo v úmyslu,“ doplnila.
Vláda kvůli očkování hledá další agentury
Vedle kontraktu s Gulabovou agenturou Medialer momentálně Úřad vlády ČR hledá kreativní agenturu, která dodá obsah kampaně na podporu očkování. Maximální výše objednávky činí 3,5 milionu Kč. Nabídky podaly čtyři agentury. K tomu ministerstvo zdravotnictví vybere agenturu, která bude pro tuto kampaň nakupovat mediální prostor. Vláda má mít k dispozici i návrhy kampaně vzešlé z nedávného agenturního hackathonu.
Hackathon pořádala iniciativa Cesta ven. Ta zahrnuje Asociaci komunikačních agentur (AKA), Asociaci public relations (APRA), Českou eventovou asociaci (ČEA) a experty na komunikaci. V prosince se spojili s cílem společně zdarma připravit funkční kampaň na podporu očkování proti covidu. Výstupem byl spot s verši Jiřího Wolkera, v televizích se objevil mezi svátky.