Jan Galgonek se v uplynulých týdnech stal 100% vlastníkem mediální agentury Adexpres. V ní dosud měl 40 %, na sklonku roku ale vykoupil oba 30% podíly agentury Konektor a Petra Stoniše (ten svůj podíl držel přes firmu ROC services).
Agentura tvoří stejnojmennou digitální skupinu s dceřinými firmami, jimiž jsou kreativní agentura Bistro (dříve Prague Bistro, po 10 % v ní vlastní kreativní ředitel Pavel Flégl a managing partner Tomáš Kleňha), nové Bistro Social (10 % má její šéf Ondřej Pavelek) a vývojářské studio Mobile Internet (61 % vlastní Lukáš Hykl). V přípravě je entita Bistro UX (s Jakubem Krčmářem).
Firma Adexpres.com existuje šest let, od listopadu 2008. Galgonek do ní vstoupil koncem roku 2009 a až do ledna 2013 držel většinových 60 %, později podíl snížil na 30 % a nedlouho poté mírně navýšil na 40 %. Za vyplacení ostatních dvou dosavadních podílníků dal - jak řekl Médiáři - „do třiceti milionů korun“. Řekl také, že pro oba spoluvlastníky byl podíl v Adexpresu spíše finanční než strategickou investicí.
Galgonkem vedený Adexpres v roce 2010 utržil kolem 10 milionů Kč, v roce 2011 už 15 milionů, rok 2012 znamenal růst na 50 milionů, rok 2013 na 85 milionů a loňský rok zakončila firma s obratem 145 milionů Kč, dalších 35 milionů rozpočtů přitom pomáhala plánovat. Velký přelom v růstu znamenal zmíněný rok 2012, kdy Adexpres v tendru získal jako klienta UPC. „Ten rok jsme si řekli, že půjdeme proti velkým,“ podotkl Galgonek.
UPC jako klienta loni obhájili na další dva roky, dál pracují třeba pro Hero nebo Českou spořitelnu. Největším klientem Adexpresu je momentálně skupina KKCG - se značkami Sazka, CK Fischer či MND Moravské naftové doly -, pro níž funguje jako strategická digitální agentura. K dalším klientům patří Karlovarské minerální vody či kabelová televize AMC s novou programovou nabídkou, seriálovou či sportovní. „Nejsme agentura závislá na jednom velkém klientovi, ten největší pro nás znamená 12 % výnosů,“ tvrdí šéf Adexpresu.
Jako klíčové spolupracovníky má Lenku Auerovou, předtím mediální plánovačku v konkurenční agentuře OMD (dělala zejména pro Vodafone), Tomáše Búřila se zkušeností z předních obchodních pozic v Seznamu, Centru či skupině Allegro, a Petra Jahna jako ředitele strategie. Vedení týmu doplňují account directorky Jana Doválelová a Bronislava Jindříšková, které v minulost vedly digitální týmy v agenturách Mindshare nebo Mediacom.
„Ruční real-time bidding“
Adexpres se jako mediální agentura působící na internetu etablovala díky kampaním na menších webech s vybraným publikem. Galgonek, který se původně věnoval fúzím a akvizicím v poradenské společnosti Ernst & Young, původně obcházel mediální agentury, ty ale afinitivním longtailem pohrdaly. Kontaktoval tedy místo toho kreativní agentury jako Symbio či 2Fresh, což viděl jako jinou cestu, jak se postupně dostat ke klientům.
První velkou investicí Adexpresu bylo online tržiště Marketplace, které propojovalo malé servery s inzerenty. Webů, které nabízely reklamní prostor, tehdy bylo na pět set, včetně třeba stránek České tiskové kanceláře.
Adexpres pak šel cestou pečlivějšího zkoumání cílových skupin, cestou jakéhosi „ručního RTB“. Zajišťoval menší kampaně s rozpočty v řádu statisíců korun jako byla třeba kampaň tvůrce videoher EA Sports zaměřená na úzkou komunitu gamerů, kampaň rakouské centrály cestovního ruchu zaměřená na gaye, kampaň Lega cílená jen na vybrané servery z těch maminkovských či ta od výrobce krmiv Brit, jež využila pejskařské servery a weby psích hotelů.