Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

Gambrinus likviduje archetyp chlapa

Partička si našla prostor 5×5 metrů a konečně, ještě vystrašená výdobytky civilizace, si může dát pivo.

Dva tendry, nebo vlastně tři, do toho každodenní provoz a příprava několika dalších dlouhodobých projektů se na mně ošklivě podepsala, připadám si starý a včera jsem byl dokonce na jedné velké poradě nejstarší. Je obludné, že takových schůzek je čím dál víc.

Z několika témat, která vyprodukovaly české kreativní týmy v poslední době (kampaně značek Kapitol a Breno, o těch se budeme bavit jindy), jsem si vybral nový spot Gambrinusu (Gambrina?), a to proto, že si s ním připadám mladší. Natočili ho zřejmě letos, ale zápletka je někdy z let 1996 – 2005.

Gambrinus jsem řešíval mnohokrát a jeho pozici “jeden z nás” si na mapě značkových archetypů velmi dobře pamatuju roky. Teď mě upřímně překvapil novým spotem.

Podle webu je to aktuální kampaň. Rád bych byl při tom, když autora napadla myšlenka. Parta chlapů hledá místo, kde nebude signál, aby si mohli dát pivo. Mohlo by to být fajn, pokud by to, promiňte, že se opakuju, točil Gondry nebo Troška. Pak by to mohlo být bláznivé video, případně akcentující kladné aspekty české národní povahy.

Namísto toho nám parta chlapů ukazuje co? Předposranost. Také všudypřítomnost mobilního signálu namísto jedné jediné zprávy o produktu. Je to tak mimo, že člověk neví, kdo tohle zaplatil.

Podobné spoty, kde až na závěr, v packshotu, jste zjistili, na co reklama vlastně je, bylo několik, třeba skvělá Orbit série od Mark BBDO. Tyhle spoty se tváří jako například reklama na psí žrádlo, ale poté člověk zjistí, že ho zábavně převezli.

Tenhle spot na Gambrinus postrádá překvapivou pointu. Je fakt, že tvůrci toto tušili, a proto se rozhodli tam ještě nějaký nápad přihodit. Možná herec na místě zaimprovizoval. Scénka, kdy předstírá, že mu někdo volá, ukazuje jen kolektivní strach z dosažitelnosti.

Chlapi, copak nejste chlapi? Proč si ten mobil berete s sebou a chováte se jako parta děcek? Vždyť jste v přírodě, kde se máte chovat jako ta divá zvěř! Esence chlapa, pot, smrad, zábava, prdel, flusání na zem, sprostý vtipy atd.

Tohle tam není. Je to partička, která se bojí současného životního stylu, takže si našla prostor 5×5 metrů, a hledala jej dlouho, snad celý den. Pak si můžou konečně, ještě vystrašení výdobytky civilizace, dát pivo.

Chování postav vysílá znepokojivý signál, který nevrhá dobré světlo na podstatu muže jako nositele divoké a nespoutané síly. Samozřejmě, stačilo by mobil vypnout a pro případného volajícího by dával stejnou zprávu, jako mobil bez signálu. Ale pak by bylo nutné vymyslet tu legraci, a zřejmě jinou.