Gastronomická aliance Together připravuje v centru Prahy expanzi. Do konce dubna by v pasáži Dlouhá měla otevřít prodejnu s kremrolemi. Na konec roku pak chystá obří pivovar v areálu Šporkovského paláce poblíž Náměstí Republiky. Letošní rok skupina zasvětí sjednocování svých provozů pod hlavičku Together, se kterou by se chtěla dostat do povědomí spotřebitelů. Skupina Together dostala svůj název teprve před rokem, její restaurace jsou však propojené už přes pět let. První vznikl Vinohradský parlament a belgická restaurace Bruxx, následovala Potrefená husa v Hybernské ulici a v Pardubicích. Koncem loňska odstartovala asijská restaurace Sia společně s výrobnou moučníků Cukrář Skála, které se rovněž nachází v prostoru Šporkovského paláce. Firma také provozuje catering Foodway. Letos je v plánu vybudování cateringové centrály za Prahou spolu s tréninkovým centrem. Obrat celé skupiny Together loni přesáhl 200 milonů Kč.
Za projektem Together stojí David Petřík a Viktor Kaplan. Petřík před vlastním projektem rozjížděl franšízovou síť Potrefených hus pivovaru Staropramen, podílel se také na tvorbě gastronomie a cateringu pro O2 Arenu. I proto jsou stále členy Together dvě Potrefené husy.
Oba podnikatelé jsou majoritními vlastníky všech zmíněných podniků, pro jejich chod si ale vybírají silné osobnosti, které podnik reprezentují a zpravidla drží podíl kolem 10 %. V restauraci Sia je to Jiří Štift, známý z pořadu Masterchef, v Bruxxu zase šéfkuchař Jan Pípal a manažer Robert Vaverka, v cukrářské továrně Lukáš Skála a v Potrefených Husách šéfkuchaři Petr Břenek, Karel Kaplan nebo manažer Daniel Matyáš.
Do konce dubna má skupina Together v plánu otevřít cukrárnu, kde budou v nabídce především kremrole. „Kremrole chceme vydávat do ruky, ve vaničkách. Z Dlouhé se stala gastronomická hlavní třída, na které si nemůžeme dovolit chybět,“ argumentuje vedoucí marketingu Together Tereza Olivová. Vlajkovým produktem bude jednoduchá kremrole se sněhem, v nabídce ale budou pro zpestření i další příchuti – například marcipán nebo pistácie. Všechno bude probíhat pod taktovkou cukráře Lukáše Skály.
Ve Šporkovském paláci, kde sídlí asijská Sia a Cukrář Skála, chystá Together na přelomu roku pivovar, měl by mít nad 800 míst uvnitř, 200 na zahrádce a kolem stovky zaměstnanců. Prodávat by se zde měla typická česká kuchyně, od klobás a tlačenek po utopence. Hlavním atributem má být uzenářství, před hosty se budou vyrábět uzeniny a udit speciálně naložená masa. Šéfkuchařem bude, stejně jako v případě restaurace Sia, Jiří Štift. V pivovaru bude mít rovněž minoritní podíl. Together tam chce vařit a točit vlastní šporkovské pivo. Celý objekt Šporkovského paláce má skupina v nájmu, palác patří investiční společnosti Sebre miliardáře Petra Němce a Jana Fidlera.
Jako Ambiente? Taky kvalitně, ale levněji
„Jsme samozřejmě často konfrontovaní s dotazy, zda se chceme vyrovnat Ambiente Tomáše Karpíška. Naše strategie je ale jiná, chceme skvělou gastronomii za dostupnou cenu. Musíme v restauracích obsloužit co nejvíc lidí, abychom mohli nastavit příznivou cenu, necílíme na stejnou skupinu hostů jako Ambiente. V Sia si dáte polední menu se vším všudy za 200 Kč,“ řekla Olivová. „Zároveň se s Ambiente do určité míry nevnímáme jako konkurence, navzájem si třeba doporučujeme restaurace. Naším cílem je v obou případech učit Čechy kvalitní gastronomii,“ dodala.
Olivová převzala marketing Together před rokem a půl, podle jejích slov se ze začátku jednalo hlavně o organizaci. „Zpřístupnili jsme weby na všech mobilních zařízeních, předělali jsme loga restaurací a sjednotili komunikaci na sociálních sítích. Samotné logo i název nám daly pořádně zabrat, nakonec jsme ale přišli na to, že všechny podniky sjednocuje společná práce. Proto jsme skupinu pojmenovali Together,“ vypráví Olivová. Za vizuální podobou loga, kde jsou jednou čarou napsaná všechna písmena, stojí Petr Štěpán, který rovněž tvořil pro Ambiente a také ve studiu Najbrt. Olivová pracuje pro Together externě se svou agenturou Yezede, o marketing skupiny se stará pět lidí.
„Našim hlavním cílem je, aby hosté, když se přijdou najíst například do Vinohradského parlamentu, věděli, že jsou v podniku skupiny Together,“ uvedla vedoucí marketingu. Začalo to umístěním loga Together na jídelní listy, na web, pokračovat bude komunikace na říjnovém eventu, na který chce skupina pozvat gastronomické trendsettery i veřejnost a kde chce představit svůj koncept. „Budeme dál rozvíjet sociální sítě, hlavně Facebook a Instagram, za skupinu i za jednotlivé restaurace. Spolupráci s blogery budeme dělat jen minimálně, zatím jednáme s A Cup of Style nebo CzechChics,“ řekla Olivová.
Důležité je podle ní také, aby se personál cítil být součástí skupiny. Pracovat se tak letos bude na interní komunikaci, na sjednocení personální politiky a na možnosti vyzkoušet si práci i v jiných restauracích skupiny. „Podniky spojuje způsob přemýšlení o systému gastronomie. To zahrnuje lidi, kterým dáváme možnost realizace, sjednocená pravidla ekonomiky, systém řízení práce nebo skladové hospodářství. Cílem ale není vytvořit složitou korporaci, chceme si zachovat dynamické rozhodování. Nechceme měnit gastronomii, ale chceme si ji dělat po svém - každý podnik bude koncepčně dotažený originál,“ doplňuje vedoucí marketingu skupiny Together.
Jednotný produkt, který by skupina nabízela ve všech svých provozovnách, se aktuálně neplánuje. „Zatím na to není dostatek prostoru, třeba časem. Osobně za signature produkt celé skupiny považuji hovězí větrník, který prodáváme ve Vinohradském parlamentu. Podílí se na něm totiž pan Skála společně s šéfkuchařem Vinohradského parlamentu Janem Pípalem, je to symbolické,“ pověděla vedoucí marketingu Together. Jinak ale podniky využívají synergií, třeba cukrář Skála vytváří dezerty pro restauraci Sia. Restaurace spojuje i pivo, Together se zaměřuje buď na minipivovary, nebo na belgická piva.