Generace Z je přilepená k mobilu a v televizi ji zajímají seriály. Z archivu

Narodili se do online světa a chytré telefony a Facebook jsou pro ně stejně přirozené jako noviny nebo večerní televizní zpravodajství pro jejich rodiče. Dnes je jim mezi 16 a 24 lety a říká se jim generace Z. Na sociální sítě se každý den připojí víc než 80 % z nich, naopak tištěné noviny nebo časopisy si denně otevřou jen 3 %. Vyplynulo to z aktuálního mediálního výzkumu BoomLab obsahové a komunikační agentury Boomerang Communication.

Z výzkumu vyplývá řada dat, která potvrzují stávají trendy životního stylu a sociálních návyků mladé generace – například právě fakt, že televize láká hlavně starší respondenty. „Neznamená to ale, že by se mladší generace na televizi nedívaly vůbec. Velké rozdíly jsou však v denním sledování,“ podotýká marketingová analytička Eva Kneblová, která se na výzkumu podílela. „Z generace Z se na televizi dívá 43 %, tohle číslo ale plynule roste až na 74 % u věkové kategorie nad 65 let,“ dodává s tím, že mladé lidi v televizi nejvíce zajímají komediální seriály a sitcomy. Ty sleduje přes 70 % z nich. Mezi nejstarší kategorií tento žánr naopak zaujme jen 15 % diváků.

Generace Z pohledem BoomLabu

Generace Z pohledem BoomLabu

Podle Evy Kneblové se také v průzkumu jasně ukazuje, že mladí lidé se na televizi koukají až tehdy, když se jim to hodí. Příliš se jich tedy netýkají přímé přenosy, dávají přednost obsahu zaznamenanému v archivu anebo „on demand“, tedy na vyžádání. „Projevilo se to v nadprůměrných číslech z hlediska užívání služeb typu Netflix, Voyo anebo třeba i Prima Play, kterou používá dokonce třetina respondendů ve věku 16 až 24 let,“ vypočítává analytička.

Tři čtvrtiny mladých lidí navíc při sledování televize zároveň surfují na internetu nebo s někým komunikují například přes messenger. Pro starší respondenty je naopak sledování televize v daný moment jedinou činností.

Zprávy na webu si čte třetina generace Z

Z výzkumu také vyplynulo, že více než půlka generace Z používá Facebook k vyhledávání informací obecného charakteru. Jasně se tak potvrdilo, že listování novinami se pomalu, ale jistě transformuje v klikání na webu. K dennímu čtení novin se napříč průzkumem, tedy mezi všemi věkovými kategoriemi, hlásí jen 6 % respondentů, naopak více než třetina si chodí pro zpravodajství na specializované servery. Pokud jde o čtení zpráv alespoň několikrát do týdne, na webu se této aktivitě věnuje více než polovina Čechů a Češek oproti pětině těch, kteří si postaru kupují noviny. Oblíbené jsou podle dat Boomerang Communication také zpravodajské weby televizí a rádií. Několikrát týdně na ně zabrousí polovina tázaných.

Youtubeři nejsou jenom pro děti

Poměrně překvapivé výsledky ukázal průzkum v oblasti sledování videoblogů. Pravidelnými odběrateli videoblogů, tedy obsahu internetových celebrit neboli youtuberů, nejsou jenom dospívající děti, ale i mladí ve věku 16 až 24 let. K pravidelnému sledování nějakého videoblogu se přihlásilo 40 % z nich. Už u další věkové kategorie 25 až 34 let vidíme výrazný propad, konkrétně na 22 %.

Generace Z pohledem BoomLabu

Generace Z pohledem BoomLabu

„Ani skupina do 24 let není homogenní – čím mladší respondenti byli, tím víc měli videoblogy v oblibě,“ dodává Eva Kneblová. Do 19 let je sleduje každý druhý, ve zbytku kategorie už je to jenom 37 %. Čím mladší respondenti, tím také větší fixace na chytrý telefon neboli smartphone. „Mobilní telefon odkládám prakticky jen na noc, jinak si bez něj neumím představit život,“ odpověděla více než pětina zpovídaných z generace Z. Tento přístup je ovšem obecně výrazný i mezi třicátníky. „Až pak podíl významněji klesá. Celkově takto odpovědělo 12 % respondentů,“ upřesňuje Eva Kneblová.

Pro ni samotnou bylo velkým překvapením, když se z průzkumu dozvěděla, že mobil používají k hraní her i lidé okolo 60 let. „V kategorii 45 až 64 let se takto alespoň někdy odreagovává téměř každý druhý. Od té doby, co jsem na průzkumu pracovala, si tohoto jevu všímám daleko víc například v MHD,“ usmívá se. Z generace Z si denně zahraje nějakou hru na mobilu nebo tabletu pětina dotázaných, několikrát do týdne pak téměř třetina.

Generace Z pohledem BoomLabu

Generace Z pohledem BoomLabu

Co je BoomLab

„BoomLab nám dává odpověď na základní otázku, co Čechy v médiích baví. Z dat víme přesně, kdo, co a kdy během dne sleduje, čte nebo poslouchá. Získáváme tak jedinečnou znalost a cenný podklad pro tvorbu nejen obsahové strategie, ale také pro nastavení těch správných kanálů a marketingových kampaní,“ říká k výzkumu Michaela Raková z Boomerang Communication. Ochutnávku dat mohou marketéři uvažující o správném zacílení vlastního obsahu najít na webu BoomLab.cz. Jednoduchý kvíz jim poodhalí fakta o cílových skupinách i konkrétních osobách a dává možnost agenturu kontaktovat pro větší objem dat.

Reprezentativní internetový průzkum proběhl na panelu respondentů (metoda CAWI) ve spolupráci s agenturou Data Collect. Dotázáno bylo 1 000 respondentů ve věku 16+, 515 žen, 485 mužů. Sběr dat proběhl v druhé polovině roku 2018.

Text je součástí placené spolupráce se společností Boomerang Communication, hlavní obsahovou agenturou firem Vodafone, P3, CBRE, Volkswagen nebo Ahold