Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 49. týden 2021
- Fuksaworks: Skripta Vysoké školy života (72 %)
- VCCP Prague: Zapomeňte na předsudky (62 %)
značka: Konto Bariéry, klient: Nadace Charty 77 - Social Park: Vánoce 2021 (54 %)
značka, klient: Alza.cz - DDB Prague: Férové Vánoce (50 %)
značka: CZC.cz, klient: Mall Group
- Flux Films: Nejsnazší cesta k zážitkům (46 %)
značka, klient: Slevomat.cz
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Fuksův kolektiv autorů vytvořil skripta VSŽ
Známý designér Pavel Fuksa přišel s netradiční dražbou. V podobě nepřenosných tokenů NFT nabídl sérii obálek fiktivních skript a učebnic, které ironizují nepodložené postoje diskutérů ze sociálních sítí. „Původně šlo o způsob vyrovnání se s epidemii covidu-19 a reakcí na hoaxy, řetězové maily a aktivity části společnosti na sociálních sítích, kde absolventi takzvané Vysoké školy života kralují hloupostí, kterou bohužel přenášejí i do reality nemocničních čekáren a ordinací,“ přibližuje Fuksa.
Podívejte se na všech 29 fiktivních obálek
Do přípravy zapojil kreativní tým copywriterů, lékařů, vědců a dalších, stejně smýšlejících lidí. Spolu s Fuksou sérii tvořili Ivana Blumentrittová, Vladimír Fuksa, Adam Hrubý, Jindřich Jinoch, Markéta Monsportová, Daniel Petkevič, Michal Půta, Lukáš Turza a Tomáš Zatrapa. „Kromě originálů jednotlivých obálek skript či učebnic v NFT bude k prodeji i kompletní ediční plán Nakladatelství Vysoké školy života se všemi 29 obálkami na jednom plakátu formátu B2. Výtěžek z NFT i prodeje plakátů půjde v plné výši na splnění vánočních přání zdravotníků, kteří zásluhou studentů VSŽ v posledních týdnech nevědí, kam dřív skočit,“ popisuje designér Fuksa. „Přesnou formu pomoci stále ladíme s Fakultní nemocnicí Motol, ale 100 % utržených peněz předáme dál,“ ujišťuje.
Tolik nápadů/vtipů na jednom místě. Z toho by agentura „interní team“ vydržela žít roky. A nevadí mi, že to je pro pražskou kavárnu. Pražská kavárna sobě. Díky.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Je to milý, sice maličko elitářský, ale vlastně... Proč ne?
Vilém Rubeš
Vtipné to je pro cílovku, která je z tábora “vzdělanějších / městských / jakékoliv jiné slovo”. Těm z druhého tábora to je jedno, nepochopí to a neuvidí se v tom. Na rovinu – dělat si srandu z hlouposti není (sorry) o nic lepší než celoživotní studium života. Bohužel mě osobně to baví.
Stanislav Pluháček (Better)
Upřímně, osobně vysmívání se lidem za to, že mají takzvanou „vysokou školu života“, nemám moc ráda - myslím si, že to společnost ještě více rozděluje (posměch „těm druhým“ příkopy opravdu nezmírní), je to povýšenecké a arogantní. Implikuje to, že lidé bez opravdové vysoké školy nejsou plnohodnotné bytosti. Na druhou stranu musím ocenit výtvarné provedení, protože to je naprosto skvělé.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Pavel není korporace a přesto chce pomoc tím, co umí dobře, a to je super. Držím palce, u nás to kupujeme!
Richard Stiebitz (Gen)
Nemá cenu se rozepisovat: je to geniální!
Michaela Oulehla (Cognito)
Prima, grafika hezká, myšlenka taky, mechanika... tady jsem trochu nejistý, ale fajn.
Pavel Jechort (Mall Group)
2. Konto Bariéry s novým konceptem od VCCP

Konto Bariéry: Zapomeňte na předsudky (VCCP Prague)

Konto Bariéry: Zapomeňte na předsudky (VCCP Prague)

Konto Bariéry: Zapomeňte na předsudky (VCCP Prague)
Aktuální kampaň Konta Bariéry představuje nový dlouhodobý komunikační koncept značky, vyvinutý ve spolupráci s agenturou VCCP. Jejím cílem je přesvědčit veřejnost, aby na podporu handicapovaných lidí přispívala pravidelně, i když třeba jen malými částkami. Tvůrci v kampani připomínají předsudky, které stále panují ve společnosti v souvislosti s „mezemi“ možností handicapovaných, i hojně rozšířenou představu, že pár drobných nikomu nepomůže. Kampaň poukazuje na to, že i příspěvek 50 Kč měsíčně má velký smysl. Hlavními hrdiny vizuálů i televizního spotu jsou skuteční klienti Konta Bariéry, patnáctiletá Amálka malující bionickou protézou, dvanáctiletý Ondřej lezoucí po stěně bez dlaně jedné ruky a třicetiletý paralympijský plavec Arnošt. Všichni tři společně ukazují, co vše mohou handicapovaní lidé dokázat, zatímco okolí je odrazuje větami „ani to nezkoušej“, „to nedokážeš“ a „to nepůjde“. „Jsou to pochyby a předsudky, které od nás ‚zdravých‘ slýchají handicapovaní lidé celý život. Přitom se často mýlíme a handicapovaní nás nikdy nepřestávají překvapovat,“ popisuje nápad senior copywriter VCCP Jindřich Jinoch. „Myslíme si, že je na čase zbavit se nejen těchto předsudků, ale i představy, že malé příspěvky na charitu nic nezmění,“ doplňuje senior account manager VCCP Aneta Záhoříková. Režie spotu se ujal Igor Zacharov v produkci Bistro Films, na kampani pracoval též jako fotograf.
Hezké, doslova. Hezky natočené, hezky ustříhané. Emocemi nabité. Nicméně tak nějak očekávatelné. Řeknu kánon, abych nemusel říkat klišé.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Škoda jen toho závěrečného voiceoveru, tam to chtělo víc než jen obecné napomenutí. Ale jinak čisté. Záběr dotyku ruky a bionické ruky je nářez. To se nezapomene za pár vteřin.
Vilém Rubeš
Obecně kreativa dobrá – asi už párkrát viděná, ale dobrá. Když se to sestříhá do formátu, ze kterého člověk pochopí do pěti sekund, o co jde, tak to bude fajn.
Stanislav Pluháček (Better)
Jediný spot tohoto týdne, který u mě vyvolal mrazení v zádech. Hezký insight.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Pěkně o naději a nevzdání se. Ty předsudkové řeči mrazí a fungují. U TV se jen trochu nešťastně spojily předsudky s darováním „již od“. Tím se to dostává trochu na vedlejší kolej a odvádí od podstaty překonávání.
Richard Stiebitz (Gen)
Za mě opravdu velmi povedené!
Michaela Oulehla (Cognito)
Možná by neškodilo trochu posunout dál a neukazovat stále explicitně handicap a to, že o handicap až tak nejde.
Pavel Jechort (Mall Group)
3. Alza poprvé na Vánoce s influencery
Největší český e-shop Alza poprvé přizval do své vánoční kampaně influencery. Ve spolupráci s agenturou Social Park připravil původní vánoční videa na Instagram, která mají publiku na sociálních sítích ukázat klíčové benefity nakupování v největším českém e-shopu a představit šíři sortimentu. Kampaň využívá také Facebook. Běží v Česku a na Slovensku. Své vánoční tipy na dárky v minutových videích přináší v Česku influenceři Jirka Král, Kateřina Kvapilíková, Andrea Kalousová a Jakub Štáfek, na Slovensku Martina Horňáková, Sajfa a Soňa Skoncová. Hlavním sdělením minutových videí je, že nákup na Alze je rychlý a snadný. Ve třech vlnách proto známé tváře Instagramu a YouTube představují vyzvednutí objednávek z AlzaBoxu, objednání z mobilní aplikace a pobočkovou síť Alzy s tisíci produktů k okamžitému odběru.
Sice žádného z influencerů neznám (tedy až na Jirku Krále - musel jsem před pár lety kupovat pro synka pekelně drahý merch) a přesto, nebo právě proto, mě to baví. Jednoduché, nápadité, zábavné až vtipné. Dobře ty, Alzo.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Přemýšlím, kam to zapsat. Jak objevné! Jacísi mladí lidé, co je sleduje dosti jiných, dávají tipy na dárky. Rozumíte, oni jako řeknou tipy na tři dárky, a navíc řeknou přímo do kamerky, že se to dá koupit na Alze! Chápete ten pokrok? Kde se tohle zastaví! A vážně? NKP.
Vilém Rubeš
Přiznávám, že znám jenom Jirku Krále, ale ne z důvodu, že bych jeho (nebo někoho jiného) sledoval. Ale za mne špičkově odvedená práce. Strategicky, kreativně i produkčně. 9/10. Andrea Kalousová a Jakub Štáfek 10/10.
Stanislav Pluháček (Better)
Ok, influenceři odříkávají své tipy na vánoční dárky, chápeme, zív. Co tam máme dál?
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
No konečně! Vždycky když někdo přijde s tím, že použije influencery, a prohlašuje to za nápad, mám chuť ho rovnou vyhodit. Tady je to konečně jinak a influenceři dostali jasný brief a scénář. Pokud je to ještě ke všemu (kromě honoráře) bavilo, je vyhráno. Tudy, přátelé!
Richard Stiebitz (Gen)
Aaa škoda... čekala jsem ještě o malinko víc. Nápad to má, spolupráce s influencery v kombinaci s „reelsovými kouzly“ je velmi povedená, ale něco, něco mi tam chybí. Každopádně plusové body za upozadění Alzáka.
Michaela Oulehla (Cognito)
Kromě toho, že jde o řemeslně povedenou věc, jde i o chytře použité médium. Ta Alza mě vážně štve.
Pavel Jechort (Mall Group)
4. CZC s Hezuckým slibuje férové Vánoce
E-shop CZC.cz, dvojka na online trhu s elektronikou, v nové kampani navazuje na férový étos a upozorňuje zákazníky na falešné slevy. Ve dvou spotech se v roli hologramu opět představuje Patrik Hezucký, který v jednom ze spotů zpívá na melodii koledy Narodil se Kristus Pán. Stejně jako předchozí spoty z férové linky, i tento režíroval Tomáš Řehořek pod taktovkou agentury DDB a její produkce Fame Factory.
Ani o Vánocích by neměl projít textařský špílec „nebuď kapr, neskákej na návnadu“.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Existuje brand positioning chytrý, brand positioning blbý a pak CZC. Nezklamali, nepochopili, nepostavili. NKP na druhou.
Vilém Rubeš
Od té doby, co se CZC profiluje jako dvojka, mě baví na jedničku. Za mne super.
Stanislav Pluháček (Better)
Je to tak blbé, až je to vlastně dobré.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Přiznat se ke dvojce na trhu byla odvaha, která se cení. Co s tím ale dál? Být dvojkou je férovější, než být jedničkou? Navážet se do slev a dávat dárky? Je to dost složitá konstrukce. Filmově ok.
Richard Stiebitz (Gen)
Já nevím, nebylo tý dvojky na trhu a poukazování na konkurenci už dost? Přitom nápad s hologramem není špatný...
Michaela Oulehla (Cognito)
Prima, konečně se někdo chopil myšlenky, že honba za fiktivní slevou už dnes otravuje i naše psací stroje, natož zákazníky.
Pavel Jechort (Mall Group)
5. Slevomat poprvé nedělal kreativu interně
Portál Slevomat přichází s reklamním konceptem „magického portálu na zážitky“. Tím se symbolicky stává dárková krabička ve firemních barvách. Vůbec poprvé kampaň Slevomatu nevznikala interně. Za kreativním návrhem stojí Marek Linhart. Spoty zaštiťovala produkce Flux Films v režii Adama Vopičky, kameramana Radima Střelky a producenta Jana Šátavy. „Minimálně 30 % našich zákazníků nakupuje na Slevomatu dárky, proto se hrdinou všech spotů stalo naše moderní dárkové balení, které je takovým univerzálním portálem k zážitkům. Přirozeně dostává značku od začátku až do konce do celé komunikace a současně umožňuje univerzální použití pro příští roky, případně operativní dotáčení dalších verzí,” přibližuje nový koncept reklamní komunikace marketingový ředitel Slevomatu Martin Hrubý. Krabička, jakožto brána k jednotlivým produktovým řadám, se teď bude v kampaních objevovat pravidelně. Firma se po několika letech rozhodla v kampani pozvednout vizuální styl a komunikaci značky přiblížit dalším cílovým skupinám. „Ty o Slevomatu sice většinou vědí, ale myslí si, že nabídka není dostatečně široká nebo kvalitní. Proto vznikla řada různých formátů s plošnou využitelností jak v televizi, tak v digitálu. Komunikujeme klíčové produktové oblasti se zaměřením na služby, zboží a cestování. Nezapomínáme ani na zákaznické benefity, které dělají nákup jednoduchý a bezpečný. I v tom se Slevomat zásadně v posledních letech posunul,“ doplnil Hrubý.
Všemu rozumím. Možná až příliš. Kdyby té doslovnosti byla méně, tak by to bylo lepší.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Řekli to jakž takž čitelně, i když ten fór, že jako otevřu balíček, a tam pláž nebo balón nebo jindy fotbalový stadion anebo sportovní placaté auto v arizonské poušti, to se poprvé hrálo, když to v kině bylo černobílý a břinkal k tomu pianista. Zásadní nesoulad brand name s novou nabídkou stále nevyřešen, podle hesla, však voni si dřív nebo pozdějc zvyknou...
Vilém Rubeš
Neurazí to, ale ani nenadchne.
Stanislav Pluháček (Better)
Srozumitelné a civilní. Připadá mi, že to vystihuje ducha značky Slevomat.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Nejsnazší cesta k zážitkům. Triky jsou vždycky fajn, jenom u Alzy jsou v zábavnější roli.
Richard Stiebitz (Gen)
Myslím si, že Slevomat rozhodně nešlápl vedle, když tentokrát zvolil externisty. Za mě je to příjemná pozitivní změna.
Michaela Oulehla (Cognito)
Vánoce jsou rozhodně ta správná doba, kdy připomenout Slevomat. Forma neohromí, ale vzhledem k jasné formulaci zabere tak, jak má.
Pavel Jechort (Mall Group)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

TV Seznam uvádí vlastní seriál „o ukrutně statečných myslivcích“ Revír

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec
