Centrály korporací často připravují unifikované marketingové strategie pro celý svět. A podobně jako milovník české kuchyně nechápe, co cizincům připadá odporného na olomouckých tvarůžcích nebo tlačence s cibulí, ani nadnárodka někdy neodolá dojmu, že všichni jsme přece součástí něčeho většího.
Hašení požáru na poslední chvíli
Kreativci v australském Brisbane ještě nedávno potili krev. Pracovali totiž na novém televizním spotu pro vůz Mitsubishi Pajero. A minimálně s úvodem jsou spokojeni, protože působí přímo magicky. Odehrává se kdesi v nehostinné pouštní oblasti, kde země začíná chvět. Lidem se třesou hrnky na stolech, a jak třas zesiluje, skály se drolí a střelky seismografů zběsile skáčou ze strany na stranu. Perfektní. Klient i agentura jsou spokojeni. Ovšem jen do doby, než se budou chtít se svým výtvorem pochlubit španělsky mluvícím přátelům. Název nového modelu Pajero totiž v jejich jazyce znamená onanista. Přejmenování modelu pak na sebe nenechá dlouho čekat. A z „vulgárního“ Pajero je ve španělsky mluvících zemích rázem Montero.
Podobných masturbačně-sexuálních eskapád je mezi známými značkami celá řada. V roce 2011 například představila japonská automobilka Honda nový model Fitta. Ten byl určen pro export mimo jiné i do skandinávských zemí. Nikoho však nenapadlo, že nový název ve švédštině a norštině je vulgárním označením pro vagínu. Po tomto zjištění nechala Honda svůj nový model přejmenovat na Honda Jazz. Pod zkráceným názvem Honda Fit byl vůz v prodeji pouze v Japonsku, Číně a Americe.
Stejně skandálně na spotřebitele zapůsobil v osmdesátých letech i název nového sportovního roadsteru MR2 japonské automobilky Toyota. Toto označení se totiž ve francouzsky mluvících zemích foneticky nepohodlně asociovalo s vulgárním slovem merde, hovno. Z tohoto důvodu musel být nový vůz ve Francii přejmenován pouze na Toyota MR.
A abychom nezůstali jen u automobilového průmyslu, vzpomeňme ještě americkou značku volně prodejných léků Vicks. Ta při svém vstupu na německý trh očividně neměla tušení, že v němčině se písmeno v jako f. Na trh tamní trh proto vstoupila jako firma, jejíž název se asocioval se slovem ficken, šukat. Po tomto zjištění stáhla veškerou naplánovanou inzerci a přejmenovala se na Wick.
Když firma neprozře
A na závěr duo výrobků s těmi nejbizarnějšími názvy, které nyní můžete zakoupit i vy.
Text je součástí placené spolupráce s agenturou Fairy Tailors