Google bude blokovat reklamy popírající globální oteplování

Nové regule pro inzerenty začne Google uplatňovat od listopadu, YouTube od prosince.

  • ČTK
  • 12. 10. 2021 22:15

Provozovatel internetového vyhledávače Google bude na svých platformách blokovat reklamy, v nichž se objeví informace zpochybňující globální oteplování. Firma to oznámila na svém blogu. Chce tím zúžit prostor pro dezinformace šířené popírači vědecky podložené teorie o změnách klimatu a znemožnit jim z takového obsahu profitovat. Nová pravidla se budou týkat i videowebu YouTube, který Google vlastní. Nová pravidla začne Google uplatňovat od listopadu, na YouTube se jimi budou muset tvůrci a zadavatelé reklamy řídit od prosince.

„V posledních letech jsme od stále většího počtu našich vydavatelských a reklamních partnerů slýchali znepokojené reakce ohledně reklam, které propagují nepřesná tvrzení o změnách klimatu. Zadavatelé reklamy jednoduše nechtějí, aby se jejich reklamy ocitly vedle takového obsahu. A vydavatelé a tvůrci nechtějí, aby reklamy propagující taková tvrzení figurovaly na jejich stránkách nebo v jejich videích,“ uvedl Google.

Společnost proto rozhodla, že zakáže reklamy, kde se objeví tvrzení „odporující široké shodě vědců o existenci a příčinách klimatických změn“. Na svých serverech proto už nedovolí například obsah, který globální oteplování označuje za fámu, nepodloženou teorii nebo konspiraci, a popírá souvislost mezi změnami klimatu a emisemi skleníkových plynů.

Podle odborníků je otázka, zda změny přinesou nějaký užitek, protože bude velmi těžké určit hranici mezi neúplnou informací a dezinformací. Agentura AP citovala environmentální vědkyni Lisu Schipperovou z Oxfordské univerzity, která jako příklad uvedla reklamu energetické společnosti, která propaguje čistou energii a přitom využívá fosilní paliva: „V určitých ohledech je tento typ reklamy ještě škodlivější, protože vypadá nezávadně, ale slouží k tomu, že firmě vytváří falešnou zelenou image.“

Provozovatelé sociálních sítí ještě nedávno s odkazem na zachování svobody projevu veskrze odmítali moderovat obsah, který na jejich platformy nahrávají uživatelé. V poslední době však vzhledem k rostoucímu tlaku odborné veřejnosti i politiků přistoupili k určitým opatřením, jejichž cílem je omezit šíření nepravdivých informací, třeba o volbách nebo o tématech týkajících se lidského zdraví. YouTube v září oznámil, že začne blokovat veškerá videa s nepravdivými a neověřenými informacemi o schválených a běžně používaných vakcínách.