Google bude médiím v Kanadě ročně přispívat 100 miliony kanadských dolarů

Aby technologické firmy platily vydavatelům za užití obsahu, vyžaduje v zemi nový zákon.

Americká internetová společnost Google se s úřady v Kanadě dohodla na nových pravidlech ve sporu o využívání zpravodajského obsahu mediálních společností. Výsledkem dohody je, že Google bude těmto firmám každoročně přispívat částkou 100 milionů kanadských dolarů (zhruba 1,6 miliardy Kč). Oznámila to kanadská vláda. Nový zákon vyžaduje, aby technologické firmy vydavatelům platily za využitý obsah.

Americký gigant už dříve pohrozil, že v Kanadě zablokuje možnost vyhledávat na Googlu kanadské zprávy. Dosažením dohody toto riziko zmizelo. Konkurenční společnost Meta Platforms, která je mateřským podnikem a provozovatelem sítí Facebook, Instagram či WhatsApp, už kanadské zprávy letos blokovat začala. „Google souhlasil s řádnou podporou novinářů, včetně místní žurnalistiky,“ řekl kanadský premiér Justin Trudeau. „Meta se bohužel nadále zcela zříká jakékoli odpovědnosti vůči demokratickým institucím,“ citovala jej agentura AP.

Pascale St-Ongeová z kanadské vlády řekla, že částka 100 milionů kanadských dolarů bude indexována, takže bude brát v úvahu vývoj inflace. Vláda chce peníze využít na finanční podporu pro širokou škálu zpravodajských společností po celé zemi. „Je to dobré pro zpravodajský sektor. Pokud bude jinde ve světě uzavřena lepší dohoda, Kanada si vyhrazuje právo začít se tímto ujednáním znovu zabývat,“ uvedla St-Ongeová na tiskové konferenci. „Ukazuje se, že tato legislativa funguje. Že je to spravedlivé. A teď je na Facebooku, aby vysvětlil, proč nechává svou platformu otevřenou dezinformacím a nepřesným informacím, místo aby náš zpravodajský systém udržoval.“

„Zdraví kanadského zpravodajského odvětví nebylo nikdy více ohroženo“

Kanada koncem června schválila zákon o online zpravodajství, který vyžaduje, aby velké technologické firmy platily vydavatelům za odkazování nebo jiné použití jejich obsahu online. Meta na tento zákon zareagovala blokováním zpravodajského obsahu v Kanadě na svých platformách. Vlastník Googlu, společnost Alphabet, už dříve uvedl, že plánuje udělat totéž, až zákon v prosinci vstoupí v platnost.

Meta uvedla, že zákon o online zpravodajství je založen na nesprávném předpokladu, že Meta nespravedlivě těží ze zpravodajského obsahu sdíleného na jejích platformách. Ve skutečnosti je to podle tvrzení firmy naopak –⁠ tedy že prospěch mají zpravodajské společnosti, a to ze zvýšeného provozu na internetu směrem k nim. Postoj Mety znamená, že lidé v Kanadě nemohou prohlížet ani sdílet zprávy na Facebooku a Instagramu – včetně novinových článků, videí či audia, jak je zveřejňují mediální společnosti v Kanadě i mimo ni. Odkazy zveřejněné kanadskými médii jsou nadále viditelné v jiných zemích. St-Ongeová označila postoj Mety za nezodpovědný: „Vzhledem k tomu, že některé redakce omezují počet pracovních míst nebo úplně končí, nebylo zdraví kanadského zpravodajského odvětví nikdy více ohroženo.“

Prezident pro globální záležitosti ve společnostech Google a Alphabet Kent Walker ministryni v prohlášení poděkoval a uvedl, že Google bude kanadským vydavatelům i nadále zajišťovat provoz na internetu, který je pro ně tak cenný. Kanadská vláda začátkem letoška v reakci na postoj Mety oznámila, že přestane inzerovat na platformách Facebook a Instagram.

Meta už v minulosti podobné kroky podnikla. V roce 2021 krátce zablokovala zprávy ze své platformy v Austrálii, když země přijala legislativu, která nutila technologické společnosti platit vydavatelům za používání jejich zpráv. Později se Meta s australskými vydavateli dohodla. Kanadský premiér Trudeau řekl, že dohoda bude mít odezvu po celém světě, protože i další země se potýkají se stejnými problémy, jakým čelí kanadská mediální scéna.

Sdílejte