Google podpoří v rámci svého mezinárodního grantového programu Iniciativa pro digitální žurnalistiku (Digital News Initiative) pět českých projektů, jimž přidělil částku v celkové výši 792.951 eur (v přepočtu přes 21 milionů Kč). Typově jde o tři mediální projekty a dva prototypy.
Mezi oceněné se konkrétně zařadily brněnský startup pro vizualizaci dat Datamatic Jaroslava Bence, projekt takzvaného ekosystému živého zpravodajství (Live Coverage Ecosystem) české pobočky mezinárodní neziskové organizace Sourcefabric. Ta se zaměřuje na služby v oblasti výzkumu, vývoje, vzdělávání a rozvoje novinářů a nezávislých médií v Česku i v zahraničí.
Připomeňte si přínosnou konferenci Sourcefabriku v Praze v roce 2011
Dalším z pětice úspěšných žadatelů je vydavatelství Economia Zdeňka Bakaly. To prostřednictvím svého titulu Marketing & Media oznámilo, že uspělo s projektem „pro automatické generování krátkých zpráv ze sportovních výsledků“.
Další vítězné české projekty Google nezveřejnil s odkazem na to, že to chce nechat na samotných úspěšných žadatelích. Tisková mluvčí české pobočky Googlu Janka Miklík Zichová sdělila jen to, že fond je navržen tak, aby dal evropským zpravodajským organizacím všech velikostí prostor vyzkoušet nové věci, experimentovat a inovovat v digitálním prostoru. „Další kolo žádostí bude spuštěno v polovině letošního roku,“ uvedla.
Projekt analyticko-zpravodajského webu agentury AdHackers podle informací Médiáře podporu Googlu nakonec nezískal. „Nijak nás to netrápí, pokračujeme dál a určitě web spustíme. Doufám, že se nám to podaří do konce června,“ řekl Médiáři zakladatel AdHackers Jan Řehák.
Google v rámci zmíněné iniciativy rozdělil ve 23 evropských zemích 128 projektům celkem 27,3 milionu eur (v přepočtu zhruba 740 milionů Kč).