Společnost Google začala bránit ruským médiím financovaným státem, aby získávaly prostředky z reklam umísťovaných na jejich webech, v aplikacích a na platformě YouTube, uvedla agentura Reuters s odkazem na vyjádření internetového gigantu. Rozhodnutí se vztahuje mimo jiné na ruskou televizi RT (Russia Today). K podobnému kroku se po ruské invazi na Ukrajinu v sobotu rozhodla i společnost Meta Platforms, provozovatel Facebooku. Uvedla, že zakazuje ruským státním médiím a dalším ruským kanálům provozovat reklamu nebo získávat peníze z reklamy na jejích platformách kdekoliv ve světě.
Google upřesnil, že bude bránit ruským státním médiím v tom, aby používaly jeho reklamní technologii ke generování příjmů na jejich vlastních stránkách a v aplikacích. Média kromě toho už nebudou mít možnost kupovat reklamu prostřednictvím nástroje Google Tools a umísťovat reklamu na platformách internetové společnosti, jako je její vyhledávač nebo emailová služba Gmail.
Také provozovatel internetových stránek pro přehrávaní videí YouTube zakázal v sobotu mediální společnosti RT a dalším kanálům, z nichž některé jsou spojeny s protiruskými sankcemi, aby dostávaly peníze z videí umisťovaných na jeho platformě. YouTube, který patří pod společnost Google, z velké části kontroluje umísťování reklamy.
RT a několik dalších kanálů také už nebudou přístupné na Ukrajině, uvedl mluvčí YouTube Fashad Shadloo. Neupřesnil ale, které další kanály to budou. Ukrajinský ministr pro digitální technologie Mychajlo Fedorov v sobotu na Twitteru uvedl, že kontaktoval YouTube s žádostí, aby zablokoval propagandistické kanály, což je podle něj například Russia 24, TASS a RIA Novosti.
Zákonodárci a někteří uživatelé už roky vyzývají YouTube, který patří firmě Google ze skupiny Alphabet, aby víc zasahoval proti kanálům s vazbami na ruskou vládu. Činí tak z obav, že tyto kanály šíří dezinformace, a proto by z toho neměly profitovat. Odhaduje se, že Rusko získalo za dva roky do konce prosince 2018 z reklamy na 26 kanálech YouTube 7 až 32 milionů amerických dolarů (v přepočtu zhruba 150 až 700 milionů Kč), uvedla výzkumná společnosti Omelas.
YouTube už dřív uvedl, že pokud jde o sdílení příjmů z reklamy, nezachází se státem financovanými mediálními kanály, které dodržují jeho pravidla, jinak než s ostatními kanály.

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě

Čestmír Strakatý bude pro CzechCrunch uvádět nový podcast o moderním Česku
