Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Google jako stalker?

Online reklama se stále více posouvá k tomu, že o zákazníkovi něco víme a podle toho ji servírujeme.

Uživatel říká „na reklamu neklikám, vždyť je to reklama“. Marketér říká „dokážeme udělat reklamu tak, že uživateli nabídneme, co chce a on ani nepozná, že je to reklama“. A někdy jako by nás nějaká konkrétní reklama doslova pronásledovala, ať už se na internetu pohneme kamkoliv. Je tu totiž ještě jeden, a ten říká „Mám tě! Jmenuju se Google a vím o tobě všechno…“.

Online reklama se stále více posouvá k tomu, že o potenciálním zákazníkovi něco víme a podle toho ji servírujeme. Dávno už přitom nejde jen o to, jaký si čte právě článek nebo jestli je to muž či žena. Google umožňuje mnohem víc. Tolik, že když se občas zamyslíte nad tím, proč se vám právě dnes zobrazuje reklama na další balení pilulek, které vám zrovna dochází, začne vám běhat mráz po zádech.

Čím nás Google může postrašit?

Vím, co máš rád

Když chodíte často na weby o cestování, tak vás to asi zajímá. Google si takovou informaci uloží a bude vám pravděpodobně častěji servírovat reklamu cestovních kanceláří a leteckých společností. Pokud vás zajímá, jaké si Google myslí, že máte zájmy, řekne vám to Ads Preference Manager. Na stejném místě můžete názor Googlu poupravit.

Vím, co jsi udělal i neudělal

Děsí vás nadpřirozené schopnosti reklamy, když vás odhalí otázkou „nedochází vám granule?“? Nebo když zvažujete koupi nového auta a najednou pořád někde vidíte reklamu právě na to, které se vám líbí nejvíc? A když se pořád nemůžete rozhoupat, najednou se nabízí i se slevou. To nejsou čáry, to je remarketing – způsob, jak označit a následně reklamou zacílit nebo z cílení vyloučit člověka, který něco udělal. Byl na webu, nakoupil konkrétní produkt, naložil si košík, ale nenakoupil, zaregistroval se, zkusil demo a tak dále.

Vím, kde jsi

Není náhoda, že se vám v reklamě na Googlu zobrazuje nejbližší pobočka firmy, kterou hledáte, a už vůbec není náhoda, že se vám v mobilu ukáže, že restaurace, kterou jste právě zadali do vyhledávače, je od vás pouhý půlkilometr. A pokud vás reklama oslovuje slovy „neseďte v pátek večer doma, pojďte radši do aquaparku“, nemusíte se zamykat, day-parting vás nepřepadne.

A pokud by se vám to zdálo ještě málo, máme tu tlačítko Google+, díky němuž nám nákup doporučí rovnou naši přátelé.

Reklamy mám ráda, a čím víc se mi trefí do vkusu, tím lépe. Jsem ráda za to, že o mně Google tolik ví. Tedy alespoň do té doby, než bude na bannerech, co se mi zobrazují, napsáno „Petro…“.