V tomto týdnu proběhla v San Franciscu konference Google I/O. Během dvou keynotes si největší pozornost získal Android, který bude všude, a Chromebooky - tedy poměrně levné notebooky s operačním systémem Chrome OS, jež Google dopřeje od léta běžným zákazníkům, a to i v neobvyklém režimu pronájmu takového počítače.
Trochu ale zapadla řada dalších, méně působivých novinek. Třeba potvrzení toho, že tlačítko +1 od Googlu bude “již brzy” možné nasadit na vlastní web, obdobně jako tlačítko Facebooku “To se mi líbí”. Pro SEO konzultanta zajímavá informace.
Tlačítko +1 představil Google víc než před měsícem, reálné výsledky se ovšem v českých podmínkách zatím nemají šanci projevit - především proto, že je dostupné pouze pro angličtinu a pouze po aktivaci experimentu. Je ale zajímavé minimálně při uvažování o věčných snahách Googlu o úspěšnou sociální síť.
Pro Google přátelé
Slovo přátelé v kontextu Google účtu má zajímavý význam. Každému je celkem zřejmé, jakou roli a význam mají přátelé na sociálních sítích typu Facebook. Koho neschválíte, toho tam nemáte. Zcela jinak je to ale u třeba sociální sítě Color a nebo právě u Googlu. Zde si takto exaktně nevybíráte a ani neschvalujete - rozhodně ne všude.
Je to v zásadě prosté, funkční, i když pro asociální introverty možná děsivé. Pro Google je přítel (možná raději třeba “zajímavý kontakt” nebo známý) každý, o kom ví, že s ním nějak komunikujete. Koho máte ve svém Gtalku, komu píšete maily z Gmailu, koho sledujete na Google hláškách nebo na Twitteru. A Google samozřejmě pracuje i s tím, co jste ochotni o svých sociálních vazbách sami prozradit.
Pokud vás zajímá, koho Google považuje za vaše “přátele”, můžete to snadno zjistit (máte-li Google účet). Měla by pro vás doporučení těchto kontaktů velkou váhu, pokud by se zobrazila ve výsledcích vyhledávání? Pro mě v mnoha případech zásadní.
Jako vždy je tu nějaké ale... Ne každý má Google účet (a tím spíš v českém prostředí). A z těch, kdo ho mají, zdaleka ne každý vůbec ví, že tento účet má.
Ovšem výsledek vyhledávání je určitě místo, kde doporučení přátel vidět chceme. Proto je experiment s “plus jedničkou” mimořádně slibný. Pro uživatele, kteří dostanou zajímavější výsledky, i pro tvůrce obsahu, kteří snad budou motivovanější vytvářet skutečně hodnotný a zajímavý obsah, kterému dají lidé rádi +1.
A ano, líbit se nám to začíná teď, když už víme, že se “+1” tlačítka začnou objevovat napříč weby. Odpadne tedy logická námitka “jak mám označit za zajímavý odkaz, který ještě neznám - tedy když ho zahlédnu ve výsledcích vyhledávání?”
U těch uživatelů, kteří nějaké “oplusjedničkované” experimentální výsledky už vidí, Google pečlivě vyhodnocuje, jak velký význam pro ně doporučení přátel má. Tedy jak moc jsou ochotní klikat na výsledky doporučené přáteli ve srovnání s ostatními relevantními odkazy. Čím budou s takovými výsledky spokojenější, tím větší na ně bude klást důraz.
A protože to vše bude platit i pro placené výsledky (PPC reklamu), spokojenější bude i sám Google.
I když je “plusjedna” zatím pouze experiment, dá se čekat, že bude úspěšný a rozšíří se celosvětově - zkuste si to třeba tak, že tady pod článkem do komentáře napíšete “+1”.
S Eliškou Hutníkovou sepsal Pavel Ungr

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu
