Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Google rozdal peníze desítce tuzemských redakcí

Internetový gigant poskytl mimořádnou pomoc. Mezi pěti tisíci příjemců je deset z Česka.

Deset regionálních redakcí v Česku dostane od Googlu 5.000 až 30.000 dolarů, aby přežily současnou krizi. Americký internetový gigant dnes vyhlásil výsledky grantové výzvy, do které se po celém světě přihlásilo na 12.000 projektů. Z nich jich vybral přes 5.000, které podpoří zmíněnou částkou. Ta v přepočtu podle aktuálního kurzu činí zhruba 130.000 až 800.000 Kč. Kolik kdo z Krizového fondu na podporu žurnalistiky obdrží, Google nezveřejnil.

Kdo v Česku dostane od Googlu peníze

V abecedním pořadí

  • Deník.cz 
  • Drbna
  • iHlinsko.cz 
  • Liberecká TV s.r.o. 
  • Mediatica s.r.o. / Olomoucká Drbna
  • Naše Praha / Zulice.cz 
  • Pražský patriot
  • PražskýDen.cz  
  • Regionální vydavatelství s.r.o.
  • RegionPlzeň.cz

Zdroj: Google

Mezi českými příjemci jsou mediální domy i menší projekty. Podmínkou bylo, že se musí věnovat regionálnímu zpravodajství, fungovat aspoň rok a čítat dva až sto novinářů. Velká vydavatelství zastupuje Vltava Labe Media patřící finanční skupině Penta, která dostala grant na weby svých regionálních Deníků. Ty v reakci na koronavirus zatím zkracují úvazky externích spolupracovníků.

Menší obdarované projekty reprezentují firmy Trima News a Mediatica, které produkují zpravodajství pod značkou Drbna, respektive Olomoucká Drbna, dál Strategic Consulting Jana Čížka coby vydavatel Naší Prahy či nedávno spuštěného webu Zulice.czRegionální vydavatelství Jana Ondruše, jež produkuje zdarma a do schránek distribuované tituly včetně zábavního časopisu InKino, též web Pražský patriot stejnojmenné firmy Jana Puciho a Dagmar Dvořákové, Pražskýden.cz v čele s šéfredaktorem Jakubem Mitasem nebo RegionPlzeň.cz vydávaný internetovou firmou Uniweb Martina Kydlíčka.

Ještě o poznání menší je portál iHlinsko.cz, který referuje o dění v desetitisícovém městě v Pardubickém kraji. „Máme dva stále redaktory a tři externisty. Žijeme z místní reklamy, která nám klesla během krize o polovinu. Grant proto využijeme hlavně na odměny,“ řekl Médiáři člen redakce Petr Laštůvka. Portál funguje jako nezisková organizace a od Googlu dostal 5.000 dolarů (zhruba 120.000 Kč).

Tutéž částku obdržela i Liberecká TV. Regionální televize ze severu Čech v reakci na koronavirus snížila počet lidí v redakci z 22 na 12. „Příjmy nám spadly o desítky procent. Prakticky všichni komerční klienti ukončili spolupráci, zůstaly pouze samosprávy,“ říká majitel televize Jan Punčochář. Peníze proto plánuje využít na chod redakce. 

Podle monitoringu Nielsen Admosphere klesla inzerce v dubnu v tuzemských rádiích na půlku a v tisku o třetinu. Reálný propad ale může být letos na jaře vyšší, vydavatelé mluví až o 70 % a začínají šetřit - snižovat úvazky, rušit místa či vybrané tituly.

Od Googlu to není první finanční podpora místních redakcí. V minulosti už ze svého inovačního fondu poslal v přepočtu necelých 37 milionů Kč, které rozdělil mezi 12 zdejších projektů. Mezi příjemce patřila ČTK nebo Economia Zdeňka Bakaly. Tentokrát ale internetového giganta nezajímaly inovace, ale budoucnost regionálního zpravodajství.