Deset regionálních redakcí v Česku dostane od Googlu 5.000 až 30.000 dolarů, aby přežily současnou krizi. Americký internetový gigant dnes vyhlásil výsledky grantové výzvy, do které se po celém světě přihlásilo na 12.000 projektů. Z nich jich vybral přes 5.000, které podpoří zmíněnou částkou. Ta v přepočtu podle aktuálního kurzu činí zhruba 130.000 až 800.000 Kč. Kolik kdo z Krizového fondu na podporu žurnalistiky obdrží, Google nezveřejnil.
Kdo v Česku dostane od Googlu peníze
V abecedním pořadí
- Deník.cz
- Drbna
- iHlinsko.cz
- Liberecká TV s.r.o.
- Mediatica s.r.o. / Olomoucká Drbna
- Naše Praha / Zulice.cz
- Pražský patriot
- PražskýDen.cz
- Regionální vydavatelství s.r.o.
- RegionPlzeň.cz
Zdroj: Google
Mezi českými příjemci jsou mediální domy i menší projekty. Podmínkou bylo, že se musí věnovat regionálnímu zpravodajství, fungovat aspoň rok a čítat dva až sto novinářů. Velká vydavatelství zastupuje Vltava Labe Media patřící finanční skupině Penta, která dostala grant na weby svých regionálních Deníků. Ty v reakci na koronavirus zatím zkracují úvazky externích spolupracovníků.
Menší obdarované projekty reprezentují firmy Trima News a Mediatica, které produkují zpravodajství pod značkou Drbna, respektive Olomoucká Drbna, dál Strategic Consulting Jana Čížka coby vydavatel Naší Prahy či nedávno spuštěného webu Zulice.cz, Regionální vydavatelství Jana Ondruše, jež produkuje zdarma a do schránek distribuované tituly včetně zábavního časopisu InKino, též web Pražský patriot stejnojmenné firmy Jana Puciho a Dagmar Dvořákové, Pražskýden.cz v čele s šéfredaktorem Jakubem Mitasem nebo RegionPlzeň.cz vydávaný internetovou firmou Uniweb Martina Kydlíčka.
Ještě o poznání menší je portál iHlinsko.cz, který referuje o dění v desetitisícovém městě v Pardubickém kraji. „Máme dva stále redaktory a tři externisty. Žijeme z místní reklamy, která nám klesla během krize o polovinu. Grant proto využijeme hlavně na odměny,“ řekl Médiáři člen redakce Petr Laštůvka. Portál funguje jako nezisková organizace a od Googlu dostal 5.000 dolarů (zhruba 120.000 Kč).
Tutéž částku obdržela i Liberecká TV. Regionální televize ze severu Čech v reakci na koronavirus snížila počet lidí v redakci z 22 na 12. „Příjmy nám spadly o desítky procent. Prakticky všichni komerční klienti ukončili spolupráci, zůstaly pouze samosprávy,“ říká majitel televize Jan Punčochář. Peníze proto plánuje využít na chod redakce.
Podle monitoringu Nielsen Admosphere klesla inzerce v dubnu v tuzemských rádiích na půlku a v tisku o třetinu. Reálný propad ale může být letos na jaře vyšší, vydavatelé mluví až o 70 % a začínají šetřit - snižovat úvazky, rušit místa či vybrané tituly.
Od Googlu to není první finanční podpora místních redakcí. V minulosti už ze svého inovačního fondu poslal v přepočtu necelých 37 milionů Kč, které rozdělil mezi 12 zdejších projektů. Mezi příjemce patřila ČTK nebo Economia Zdeňka Bakaly. Tentokrát ale internetového giganta nezajímaly inovace, ale budoucnost regionálního zpravodajství.

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu
