Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Google nabízí vydavatelům systém One Pass, pro jednorázové platby i předplatné. Nechá si 10 %

„Devadesát procent zůstává vydavatelům, desetina nám jako provize,“ přiblížil dnes - v Česku exkluzivně pro Médiář.cz - manažer Googlu hlavní podmínky nové služby.

Den po Applu, jednom z největších konkurentů, představil také americký internetový gigant Google své řešení pro zpoplatňování zpravodajského obsahu online, platební systém One Pass. Ten dovoluje zpoplatnit jak jednotlivé články, tak zavést předplatné na dobu zvolenou vydavatelem.

Madhav Chinnappa. Foto: Google

Manažer Googlu pro strategická partnerství Madhav Chinnappa dnes Médiáři odpovídal prostřednictvím videokonferenčního hovoru. Foto: Google

„Devadesát procent zůstává vydavatelům, desetina nám jako provize,“ přiblížil dnes - v Česku exkluzivně pro Médiář.cz - manažer Googlu pro strategická partnerství Madhav Chinnappa hlavní podmínky nové služby. Apple včera oznámil, že z předplatného prostřednictvím aplikací si bude od vydavatelů brát 30 procent.

Zatímco systém Applu funguje v rámci uzavřených aplikací, které si uživatelé mohou z online obchodu stáhnout do mobilů, tabletů či počítačů, Google svůj One Pass nabízí jako jednoduše implementovatelný kousek kódu (Javascriptu), který vydavatel vloží do svých stránek.

Systém pak funguje následovně:

  • u „zamčených“, tedy placených článků se zobrazuje pouze náhled, zpravidla titulek a úvodní odstavec.
  • Kliknutím se pak zájemce o plné znění dostane na stránku, kde si vybere možnost zaplatit za článek, či si vybrat různě dlouhé předplatné.
  • Pak je odkázán na stránky nákupního online systému Google Checkout, kde proběhne platba (tam je nutné zaregistrovat svou platební kartu).
  • Následně je uživatel odkázán zpět na zpravodajský server, kde již vidí kompletní materiál.

Uživatelům postačí jediný účet u Googlu, ten budou moci použít pro platbu na každé stránce, která One Pass implementuje. Platit za obsah půjde de facto na všech dostupných platformách: na počítačích, mobilních telefonech vybavených operačním systémem či tabletech.

Zpočátku bude Google One Pass dostupný v USA (Rust Communications, Media General) a Kanadě a z evropských zemí ve Francii (Nouvel Observateur), Spojeném království, Itálii, Německu (Axel Springer, Focus Online s Tommorow Focus, Gruner & Jahr se Stern.de), Švédsku (Bonnier s Popular Science) a Španělsku (skupina Prisa, vydavatel deníku El País). Jeho uvádění bude postupné.

V Česku zatím ne

„Rozhodně chceme systém uvést i v České republice,“ řekl Médiáři manažer Googlu Madhav Chinnappa. S tuzemskými vydavateli ale společnost dosud nejednala, službu prezentovanou jako „experiment, jak pomoci vydavatelům“, nejprve zkouší na větších trzích, které mohou následně poskytnout relevantnější výsledky.

Faktem také je, že momentálně čeští uživatelé systém využít nemohou, služba Google Checkout - narozdíl od šesti desítek jiných, které Google už do češtiny uvedl - zde není lokalizovaná.

Vydavatelé, kteří se budou chtít do systému zapojit, musejí podepsat s Google smlouvu o využívání služby One Pass. Stanovení cen, délky předplatného či toho, kterou část svého obsahu zpoplatní, bude pak čistě na nich. „Odborníci na chování svého publika jsou vydavatelé, my jsme technologická firma,“ podotkl k tomu manažer Googlu.

Google v minulých letech vyvinul a experimentoval s několika různými produkty pro vydavatele zpráv. Šlo například o aplikace Fast Flip, First Click Free nebo Living Stories. Dnes představený systém lze rychle a snadno implementovat do infrastruktury stránek vydavatelů a umožňuje uživatelům snadný a rychlý přístup k placenému obsahu.

Americký internetový gigant podle svého šéfa strategických partnerství Chinnappy ani nemá žádný přesně stanovený cíl, jakého by chtěl třeba do roka dosáhnout tržního podílu na rodícím se trhu online předplatného, například ve srovnání se zmíněným Applem: „Nemáme stanoven žádný cíl, které bychom měli dosáhnout, je to pokus. Cílem je rozprostřít řešení po internetu co nejšířeji.“