Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Google vyhlašuje granty pro lokální zpravodajství

Média pokrývající regionální dopady pandemie můžou zažádat o podporu do 30. dubna.

Rádia, televize, noviny a weby přinášející původní zpravodajství z regionů můžou do konce dubna požádat americký internetový gigant Google o finanční podporu. Příspěvek je určen redakcím, které fungují aspoň rok, zaměřují se na zpravodajství a čítají dva až sto novinářů. Kolik celkem chce přes svůj Krizový fond na podporu žurnalistiky rozdat, digitální společnost nezveřejnila.

„Finanční pomoc je k dispozici pro zpravodajské organizace, které během současné krize publikují původní zprávy pro místní komunity, a bude se pohybovat v řádu od nižších tisíců dolarů pro malé, vyloženě lokální vydavatele po nižší desetitisíce dolarů pro ty větší. Její výše se bude lišit i v závislosti na regionu,“ uvedl viceprezident Googlu Richard Gingras, který se stará o aktivity týkající se zpravodajství.

Google slibuje, že po rozdání příspěvků zveřejní, kdo peníze dostal a na co je vydavatelé chystají použít. Vedle lokálního zpravodajství podpořila světově největší společnost obchodující s online reklamou také Mezinárodní centrum pro novináře a projekt Dart Center for Journalism and Trauma fakulty žurnalistiky Kolumbijské univerzity, který pomáhá novinářům vystaveným traumatizujícím zážitkům.

Podporu lokální žurnalistiky v souvislosti s nemocí covid-19 nedávno vyhlásil i druhý z globálních hegemonů internetové reklamy - Facebook. Do malých a středních zpravodajských organizací a novinářů v celé Evropě se rozhodl investovat tři miliony dolarů (kolem 75 milionů Kč).

Regionálních médií v tuzemsku rychle ubývá. Ještě v roce 2009 v Česku vycházelo na 60 regionálních periodik, dnes jich jsou méně tři desítky, spočítala Lenka Waschková Císařová z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Svůj výzkum popsala pro iRozhlas.cz. Web také cituje loňskou zprávau Mezinárodní federace novinářů, podle níž „svobodná média v regionech téměř neexistují, jde více či méně o marketingové nástroje podnikatelů a oligarchů nebo nosiče pro politickou kampaň“. Problematická je podle výzkumníků závislost na místních inzerentech: „Ti blokují témata s negativním efektem na svoje podnikání. Ze stejného důvodu mají lokální novináři jen omezené možnosti ohledně politických témat.“ 

Pandemie koronaviru, která způsobila výrazný propad reklamního trhu, situaci ještě zkomplikuje. „Inzerce se de facto zastavila. To je problém, se kterým se budeme v dlouhodobém horizontu těžko vyrovnávat,“ řekl nedávno Médiáři k současnému stavu Michal Sedláček z Orlického týdeníku.