Americký internetový hegemon Google začal platit za licence ke 120 britským titulům, jejichž články zobrazuje ve své službě Google News. V její rozšířené variantě se nově objevují i původně placené texty například od Financial Times. Články přitom vybírají samotní vydavatelé, kteří mají i větší kontrolu nad jejich podobou. Google News Showcase, jak online gigant nazývá svůj program pro placení vydavatelům za licence, funguje také v Německu, Brazílii, Argentině, Francii nebo Japonsku. Americká firma jedná i s českými vydavateli.
„Produkt Google News Showcase má nyní po celém světě více než 450 partnerů z řad zpravodajských médií. Diskuse s vydavateli probíhají v řadě dalších zemí, a to včetně Česka,“ potvrdila Médiáři mluvčí českého Googlu Alžběta Houzarová.
Today we’re announcing that Google News Showcase, our new product experience and licensing program for news, will begin rolling out with local, national and independent publishers in the U.K. and Argentina -> https://t.co/CV3mFa2QUK pic.twitter.com/GGInFmarIo
— Google News Initiative (@GoogleNewsInit) February 10, 2021
V jaké fázi jednání jsou, není jasné. „Společnost Google své kroky tají a žádné konkrétní záměry doposud nezveřejnila,“ uvedl na dotaz Médiáře ředitel tuzemské Unie vydavatelů Václav Mach. „Zařazení vydavatele do pilotního programu Google News Showcase je podmíněno uzavřením dohody o utajení všech informací o obsahu licenční smlouvy s příslušnými vydavateli, které se Google sám rozhodne oslovit, takže profesní asociace českých vydavatelů v současné době nedisponuje žádnými dalšími informacemi,“ popisuje Mach situaci v Česku.
Veřejný není ani platební model, na kterém se Google dohodl s britskými vydavateli, mezi něž patří také třeba Evening Standard, The Telegraph nebo zpravodajská agentura Reuters. To je rozdíl oproti například Austrálii, kde padla zmínka o daném měsíčním poplatku. Rozdílná situace je také ve Francii, kde se po lednové dohodě Googlu se sdružením tamních deníků mají platby vydavatelům vypočítávat individuálně „na základě takových kritérií, jako je například přínos k politickým a obecným informacím, objem denně vydaného materiálu anebo množství čtenářů na internetu za měsíc“.
Média, ale i politická reprezentace ve Francii i Austrálii dlouhodobě tlačí na Google, aby začal vydavatelům platit. Současnou aktivitou tak americký hegemon reaguje i na snahy o regulaci, kterým se chce vyhnout právě vlastní vstřícností. Ta přitom nemusí být dostatečná, jak soudil například Daniel Křetínský, když loni odmítl dohodu ve Francii.
Francie jako jedna z prvních zemí Evropské unie využila směrnici o autorském právu přijatou Evropskou unií v roce 2019. Ta mimo jiné dává možnost požadovat licenční platby za užívaní vlastního obsahu. Jednotlivé státy ji mají implementovat do vlastní legislativy do 7. června letošního roku. V Česku se tak zatím nestalo.
Ministerstvo kultury navrhuje rozdělování peněz od platforem přes kolektivního správce, který bude vydavatele zastupovat. Ten ale může také vyjednávat sám. Oproti snahám Unie vydavatelů by přitom nešlo o povinnou kolektivní správu. „Vydavatel, který nebude chtít spravovat toto právo prostřednictvím kolektivního správce, napíše příslušnému správci a bude si právo spravovat sám,“ vysvětlila pro Radiožurnál rozdíl náměstkyně ministra kultury Petra Smolíková.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Šéf TV Nova Daniel Grunt: „Není reálné, aby vznikl Czechflix. Může jím být Voyo“
