Google začal platit za zprávy pěti českým vydavatelům

Echo Media, Forum 24, Economia, Internet Info a vydavatel Deníku N jsou prvními v Česku, kteří uzavřeli smlouvy s americkým hegemonem. Google jim platí paušál. Kolik, to neříká.

Do Google News Showcase vstupují jako první Forum 24, Echo 24 či Deník N

Do Google News Showcase vstupují jako první Forum 24, Echo 24 či Deník N

Pětice českých vydavatelů uzavřela licenční smlouvy s Googlem a ten jim ode dneška platí za obsah. Americký internetový obr se dohodl konkrétně s vydavatelstvími Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N Media. Spolupráce se týká celkem 11 jejich webů, jsou to Aktuálně, Deník N, Echo 24, Euro, Finance, Forum 24, iHNed, Lupa, Měšec, Podnikatel a Respekt. Jejich zprávy provozovatel největšího světového vyhledávače zobrazuje ve službě nazvané Výběr Zpráv Google, anglicky Google News Showcase.

Česko se tak stává čtvrtou evropskou zemí a zároveň teprve sedmou na světě, ve které tento licenční program navázaný na agregátor zpravodajství Google News začíná fungovat. Redakce do služby přístupné právě přes aplikaci Google News mohou své zprávy samy vybírat a přizpůsobit také vzhled svého panelu. Čtenáři se skrze službu mohou zdarma dostat i k textům určeným pouze pro předplatitele jednotlivých webů.

Mezi prvními partnery nové služby Googlu chybí Mafra i Czech News Center, největší místní internetoví hráči hned po vedoucím Seznamu, jenž je tuzemským rivalem Googlu. „V některých případech jsme média oslovili my, v jiných případech média přišla za námi,“ odpovídá regionální ředitelka Googlu Taťána le Moigne na dotaz Médiáře, jaký byl klíč k výběru spolupracujících titulů. S dalšími vydavateli se vyjednává, dodala bez dalších podrobností. Ani to, kolik mediálním domům americká firma platí, nechtějí zástupci Googlu zveřejnit. Produktový manažer globálního programu Google News Showcase Alex Cox pouze uvedl, že jednotlivě dohodnuté smlouvy jsou na fixní platby pro vydavatele. Platby přitom nejsou podmíněné počtem kliků či jiným výkonnostním mechanismem.

Služba inzerovaná jako „program pro zpravodajství“ není podle le Moigne určená pro všechna vydavatelství. „Google News Showcase vyžaduje určitý typ a množství obsahu. Ne všichni vydavatelé jsou schopní tento typ a objem obsahu nabídnout na každodenní bázi,“ řekla Médiáři le Moigne. „Množství není jediné kritérium,“ doplnil Cox, aniž by zástupci společnosti uvedli další proměnné, podle kterých se Google rozhoduje.

Už zapojení vydavatelé si podle české ředitelky le Moigne na službě cení zejména různé možnosti prezentace vlastního obsahu. To v případě klasického agregátoru Google News, který funguje v Česku od roku 2007, není možné. Celé texty ale i nadále zůstávají na domovských portálech, kam služba potenciální čtenáře po kliknutí odkáže.

 Redakce mají plnou kontrolu nad výběrem událostí do panelů Výběru Zpráv Google, jak se služba bude česky oficiálně jmenovat.

Redakce mají plnou kontrolu nad výběrem událostí do svých panelů Výběru Zpráv Google, jak se služba bude česky oficiálně nazývat. Animace: Google

Do licenčního programu programu se v Česku zapojují i vydavatelé, kteří dlouhodobě Google kritizují. Jde zejména o Echo Media, které k začátku loňského roku dostalo grant 240.000 Kč od Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky na téma Ekonomické a společenské dopady monopolu Facebooku a Google na tradiční média. „Facebook a Google jsou zodpovědní za fatální stav nejen médií v Česku, ale na celém světě. Je hrozně důležité přivézt politickou reprezentaci k tomu, aby napravila podmínky na trhu tak jako v případě všech jiných monopolů v minulosti,“ vysvětloval loni šéfredaktor Dalibor Balšínek. Tomu nově opět patří podíl ve vydavatelství, jehož většinu minulý týden koupil Marek Španěl z Bohemia Interactive, herního studia čerstvě s menšinovou účastí čínského technologického holdingu Tencent. „Je to výraz odpovědnosti, uvědomění, že kvalitní obsah nese náklady, a zároveň krok, kdy se vydavatelé stávají pro Google partnery na mediálním trhu,“ vítá nyní Balšínek spolupráci s Googlem.

Google má zatím pro novou výběrovou službu nasmlouváno přes 600 titulů ze 12 zemí světa. V Evropě jde o Velkou Británii, Německo, Francii a naposled Itálii. V globálním programu plánuje Google během následujících tří let vydavatelům rozdat celkem miliardu dolarů, přičemž kolik půjde do jednotlivých zemí, není podle zástupců Googlu předem určeno.

Peněžitá odpověď na kritiku

Někteří mediální analytici považují program Googlu za odpověď na tlak regulátorů, kteří se kromě potenciálně monopolního postavení Googlu hlavně na trhu s reklamou zaměřují také přímo jeho vztah k médiím. Globální pozornost si získaly hlavně události v Austrálii, kde Google přes výhružky o odchodu ze země uzavřel licenční ujednání se třemi největšími vydavateli, a to těsně před schválením zákona, který měl explicitně jmenovaný Google a Facebook donutit uzavřít smlouvy s mediálními domy.

Australští vydavatelé si podle neoficiálních informací o výši smluv vyjednali výrazně lepší podmínky než ti francouzští, kteří se opírají o podobnou legislativu Evropské unie. Dva ze tří největších australských mediálních domů si mají oba ročně přijít na 23 milionů dolarů (v přepočtu půl miliardy korun), oproti tomu sdružení 121 francouzských vydavatelů si má během tří let rozdělit 76 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy Kč).

Vydavatelé mohou i nadále vyjednávat 

Způsob vyjednávání Googlu o nové symbióze tak má i své kritiky, mezi něž patří mimo jiné Daniel Křetínský, majitel českého mediálního konglomerátu Czech Media Invest, jemuž patří podíl i ve francouzských médiích. Za ně Křetínský loni na konci roku dohodu s Googlem odmítl jako nespravedlivou. Czech Media Invest, pod nějž spadá zmíněné Czech News Center, a další velcí vydavatelé tak budou pravděpodobně vyčkávat, co přinese tuzemská transpozice evropské směrnice o autorském právu, kterou evropský parlament přijal v březnu 2019.

Směrnice má velké internetové firmy nutit k licenčním dohodám s vydavateli, byť případ zejména Francie ukazuje, že komplikovaná vyjednávání pokračují i po národní implementaci. K ní v Česku stále nedošlo. Členské státy mají čas implementovat unijní legislativu do letošního 21. června. Tuzemská varianta vznikající na ministerstvu kultury stále čeká na projednání vládou a následně schválení poslanci. Už teď je ale zřejmé, že s největší pravděpodobností nepůjde o variantu, kterou přes kritiku Googlu či Seznamu prosazovala Unie vydavatelů, sdružení českých mediálních firem. Unie navrhovala, aby peníze od Googlu vybíral a rozděloval kolektivní správce. S Unií vydavatelů se Google nebavil, licenční smlouvy uzavíral napřímo s jednotlivými vydavateli.

„Je to sice krok správným směrem, ale krok vedoucí do tmy, krok selektivní a učiněný velice netransparentním způsobem. Není proto žádným překvapením, že většina profesionálně vytvářeného obsahu ve službě Výběr Zpráv Google dostupná zatím nebude,“ reagoval výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.

Místní šéfka Googlu le Moigne přitom odmítla, že by vydavatelé ztráceli podpisem dohody svá potenciální vyjednávací práva: „Žádná ustanovení našich dohod nebrání vydavatelům využít jakéhokoliv zákonného práva, které jim náleží.“ Samotnou směrnici odmítla blíže komentovat s tím, že stále není známa její finální podoba.

Google v minulosti podporoval česká média hlavně skrze inovační fond, přes který rozdal na 39 milionů Kč. Naposled udělil grant desítce lokálních periodik, které chtěl podpořit během loňského začátku koronavirové krize. Média k němu ale mají blízko zejména kvůli reklamním systémům, které z Googlu dělají internetového hegemona. Například ve zmíněné Austrálii Googlu připadne 53 % všech tamních peněz utracených za online reklamu, uvedla tamní Australská komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele. Vydavatelé - včetně těch tuzemských - se navíc obávají, že s avizovaným koncem cookies třetích stran v nejrozšířenějším prohlížeči Google Chrome pozice americké firmy na trhu s reklamou ještě naroste.