Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Google zaplatí médiím za obsah miliardu dolarů

Službu Google News Showcase spustí americký online gigant nejdřív v Německu a v Brazílii.

Americký internetový gigant Google v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (zhruba 23 miliard Kč) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Oznámil to dnes šéf mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai. Je to poprvé, co firma jasně řekla, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit. Google v červnu nastínil, že se k takovému kroku chystá.

Tvůrci zpravodajství, v čele s evropskými mediálními skupinami, vedou s nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem Google ohledně plateb za využívaní obsahu spor už mnoho let.

Google spustí službu s názvem Google News Showcase nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu Alphabet uzavřel partnerství s 20 vydavatelskými společnostmi, například se zpravodajským webem Der Spiegel a s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii spolupracuje například s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským webem Infobae. Později Google tento svůj produkt uvede také v Belgii, Indii, Nizozemsku a v dalších zemích, uvedl šéf Alphabetu. V Argentině, Austrálii, Británii, Brazílii, Kanadě a v Německu přistoupilo k partnerství kolem dvou stovek vydavatelských firem.

„Tento finanční závazek, dosud náš největší, zaplatí vydavatelům tvorbu a výběr vysoce kvalitního obsahu,“ napsal na blogu Pichai. Nový produkt se podle něj od těch předchozích liší v tom, že zprávy budou vybírat i prezentovat smluvní partneři. Produkt vychází z licenčních smluv, které Google v červnu uzavřel s některými mediálními skupinami v Austrálii, Brazílii a v Německu a na něž zatím vlažně reagovalo evropské vydavatelské sdružení European Publishers Council (EPC).

Google dál vyjednává s francouzskými vydavateli, kteří patří mezi jeho nejhlasitější kritiky. Austrálie se pak snaží Google a další americkou internetovou firmu Facebook přinutit k tomu, aby se podělily o tržby z reklamy.

V Česku Google podle dřívějších informací s žádným vydavatelem nejedná a zřejmě čeká na transpozici evropské směrnice. „Doufáme, že brzy budeme tento nástroj moci rozšířit i do dalších zemí, avšak na konkrétní datum je nyní příliš brzy,“ řekla ČTK mluvčí českého Googlu Alžběta Houzarová. Mezitím v rámci koronakrize Google podpořil grantem desítku lokálních online redakcí. Na dalších grantech tu rozdal už 1,5 milionu eur.

Unie vydavatelů nechtěla informaci oficiálně komentovat. Podle výkonného ředitele Václava Macha jde ale o první dobrý signál, že Google pochopil, že nemůže donekonečna udržet v chodu svůj obchodní model postavený na komerčním využívání obsahu vydavatelů, za který jim neplatí ani se přiměřenou měrou nedělí o výnosy ze své komerční činnosti. Unie vydavatelů dřív navrhla, aby peníze od Googlu vybíral a rozděloval kolektivní správce, ale Google i jeho největší český konkurent Seznam.cz jsou proti.

Google se už roky snaží odrážet požadavky vydavatelů zpravodajství po celém světě, aby za použití jejich obsahu platila. Mezi její největší kritiky patří mediální společnosti z Evropy.

Alphabet, mateřská společnost Googlu, v letošním prvním pololetí vykázala čistý zisk 13,8 miliardy dolarů (316 miliard Kč). Zisk tak klesl z 16,6 miliardy dolarů v první polovině loňska. Za celý loňský rok firma vydělala 34,3 miliardy dolarů (786 miliard Kč).

V letošním druhém čtvrtletí vykázala společnost první pokles tržeb ve své historii. Na její příjmy z reklamy totiž měla negativní dopad koronakrize. Tržby se ve druhém čtvrtletí meziročně snížily o 2 % na 38,3 miliardy dolarů.