Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

„Grande Paolo je jako jednadvacítka k sežrání.“ Nedvěd lepší Spirita i Gambrinu

Slavný český fotbalista Pavel Nedvěd poráží v očích reklamních katů Majka Spirita. Až třetí zůstala největší akce týdne (a možná sezony): reklamní finta pivní značky Gambrinus.

Pavel Nedvěd

Pavel Nedvěd v reklamě na juniorské Euro

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 22. týden 2015

  1. Česká fotbalová reprezentace: Žádná hvězda nechce chybět! / Pavel Nedvěd (54 %)
    klient: vlastní tvorba
  2. Zaraguza: Etiketa 21. století / Majk Spirit, Lukáš Král (50 %)
    klient: Axe
  3. Triad Advertising, McCann: Na ty, co mají jasno – fiktivní minipivovar Patron (42 %)
    klient: Gambrinus
  4. Savage: Skála (33 %)
    klient: Kofola
  5. Dark Side: Věk se neříká! / Jaroslav Plesl  (20 %)
    klient: Poradna pro občanství, občanská a lidská práva

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Transformace Nedvěda pro ME ve fotbale (54 %)

Netradičním klipem láká český fotbalový svaz na vstupenky na mistrovství Evropy hráčů do 21 let, které proběhne v Česku od 17. do 30. června.

Skvělé, vtipné, není divu, že to národ miluje. To museli vymejšlet nějaký chytrý lidi. Češi mají prostě rádi, když si někdo dokáže ze sebe udělat legraci. A to umí jen opravdové osobnosti. To je prostě Grande Paolo! Patron našich lvíčat. Držitel zlatého míče a nyní generální manager Juventusu, který za pár dní hraje finále ligy mistrů proti Barce.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Mně se tenhle spot líbí. Má nápad, sdělení doručí, fanoušky pobaví a pošlou si ho dál. Provedení je sympaticky prkenné, jak se na vlastní tvorbu sluší. Asi to šlo trochu líp vypointovat, ale za mě dobrý.
Tomáš Mrkvička

Byla jsem zvědavá, jak to dopadne. Závěr měl být určitě lepší a spot gradovat a ne ho posadit na zadek. Ale jako celek je to vlastně docela fajn.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Já jsem čekal něco víc než blbý sexistický vtip. Dobrý začátek, režie a produkce super, ale pointa blbá.
Will Rust

Nádhera. Super zapojenie hviezd a skvelá sebareflexia. A posledná scéna je úžasná!
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Zábavné, pro fanoušky chytlavé. Možná v konečném střihu mohli autoři vypustit dva záběry, které dělají spot zbytečně popisným, ale to jsou jen takové pihy na kráse této jednadvacítky…
Iva Bízová (Loosers)

Pavel Nedvěd přeci jen válel víc na hřišti než před kamerou, ale nápad resonuje a na sociálních sítích se to sdílelo o 106. Exekuce není žádná pecka, ale message doručena byla a přidávám i body za vtipný nápad.
Eduard Piňos (Nydrle Digital)

Funguje, pobaví. Je jasný, že hvězdy táhnou. A díky Nedvědovi se pár lidí dozví, co že se to bude dít. Jen jsem se bál, že novému androgynnímu Nedvědovi udělali i silikonový čtyřky.

Jakub Plášek (Cocoon)

Každý by chtěl hrát na mistrovství Evropy jednadvacítek, dokonce i Pavel Nedvěd. Má to myšlenku, má to vtip a Grande Paolo je jako sličná jednadvacítka k sežrání.
Martin Charvát (Konektor)

Jednoduchá nepřehnaně originální myšlenka i Méďovo sebeshození jsou fajn. Možná by bylo lepší sestříhat to na třicítku. Zamázla by se slabší exekuce a herecké výkony.
David Suda (WMC Grey)

2. Majk Spirit a Lukáš Král pro Axe (50 %)

„Abys zaujal v dnešním ukřičeném světě, řekni to s klidem.“ To je slogan nové řady pánské kosmetiky Axe Black a také myšlenka kampaně Axe Etikety 21. století. Kampaň se skládá z šesti krátkých videí, ve kterých účinkují Majk Spirit a Lukáš Král, jejichž úkolem je ukázat dnešním mužům, jak se chovat decentně a být přitažliví, aniž by se museli předvádět. Každé z videí odkazuje k některému z fenoménů moderní doby, třeba selfies nebo věnování pozornosti telefonům místo lidem. Videa Axe Etikety 21. století jsou k vidění každý týden od 25. května na kanálech Axe na YouTube a Facebooku.

Chci se zabít. Značka Axe byla vždycky rošťák, gauner, neodolatelný hajzl. Vezměte třeba spoty So sorry destiny, Clean your balls, nebo Astronaut. Nechápu, kde se vzalo v současné komunikaci slovo ‚etiketa‘? V současném Česku probouzí ty nejhorší asociace, navíc, značce bylo násilně implantováno, stejně jako ‚dobrý styl‘, kterým se na nás snaží tvůrci působit. Působí to na mě jako instruktážní video pro základní školy. A agentura doplňuje: ‚Věřím, že se nám téma povede přivlastnit a otevřít tak prostor pro diskuzi, která je jak v Čechách, tak i na Slovensku z mého pohledu super-důležitá‘. Diskuse se v Čechách otevírá provokací, milí mladí přátelé. Tohle může vyprovokovat jen Luďka Staňka – k pořádnýmu hejtu.
Marek Prchal

Já to celé nechápu. Internetová agentura přesvědčila deodorant, aby mi říkal, že internet v mobilu je na hovno, kdo ho používá, je debil, a proto je dobré se na internet do mobilu nedívat a místo toho se asi navonět. Ale abych se to dozvěděl, musím být na internetu. Nějak mi to celé smrdí.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Tohle je AXE? Lehkomyslná, hravá, zábavná značka slibující nejistým pubescentům sex s modelkami? Problém tady bude hlubší – v samotné existenci řady AXE Black a ve snaze roztáhnout značku příliš doširoka. Ale ani kampaň není žádná sláva. Školometským poučováním, moralizováním a vykrádáním stokrát omletých nápadů si lze mladé lidi získat jen těžko. A mimochodem, džentlmeni, ‚kompaktibilní‘ je nesmysl.
Tomáš Mrkvička

Příjemné, bez zbytečného šaškování, s nadhledem, dobře využité téma. Taková reklama mě baví a vždycky bavit bude, protože ukazuje nejen jak se slušně chovat, ale taky jak dělat slušnou reklamu.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Normalní, funkční content kampaň. V Československu vzácnost. Klobouk dolů.
Will Rust

Pekný insight. Ale inak trošku nuda. Majk Spirit aj tento koncept má na viac.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Vynikající využití obrovského potenciálu, specifického pro ČR – někteří muži se zkrátka musí naučit etiketě a bohužel i používání produktů AXE. Skvělá práce!
Iva Bízová (Loosers)

Axe se pustilo na lokální poměry do odvážného projektu. Mít jako brand co říct v cca sedmidílné sérii minutových videí, aby to dávalo hlavu a patu a ještě to mělo nějakou logickou návaznost na produkt a kampaňovou linku ‚řekni to s klidem‘ je docela oříšek. A to se také projevilo. Cool etiketa pro moderní muže je sice fajn téma, ale ten anti-mainstream je tu přeci jen příliš šroubovaný a nepřidává tomu ani zkoprnělý Majk Spirit (byť asi skutečně hraje sám sebe). Body nahoru za odvahu a solidní počty shlédnutí (ať už jsou organické či podpořené nějakým skromným mediálním budgetem).
Eduard Piňos (Nydrle Digital)

Skvěle trefený insight! Ovšem na opačném pólu než běžný ‚Axe efekt‘, což značku dostává do trochu schizofrenní situace, kterou spot rozhodně neřeší.

Jakub Plášek (Cocoon)

Vynikající příklad toho, jak dnes komunikovat. Výborný koncept, který pasuje k produktu, skvělý výběr celebrit, správný výběr média a perfektní zpracování. Snad jen Lukáš Král je v roli nahrávače občas trochu tužší. Ovšem Majk Spirit je dokonalý, tomu to věřím všechno.
Martin Charvát (Konektor)

Tímhle mi produkt o své podstatě řekne mnohem víc než kdyby vyzdvihoval své vlastnosti. Chlápkům to věřím a myslím, že jim uvěří i cílovka. Dobrý casting, dobrý obsah, dobrá exekuce.
David Suda (WMC Grey)

3. Gambrinus stvořil falešný pivovar (42 %)

Plzeňský Prazdroj se snaží bojovat proti předsudkům spotřebitelů, kteří zatracují produkty velkých pivovarů a naopak vyzdvihují chuť a kvalitu piva z malých, rodinných pivovarů. Gambrinus proto stvořil fiktivní značku Patron, pod jejíž nálepkou prodával nic netušícím konzumentům nepasterizovaný Gambrinus. Reakce a komentáře štamgastů byly natáčeny a vznikla tak reklama, která ukazuje, že lidé nesoudí pivo podle chuti, ale podle zažitých stereotypů.

Musím se přiznat, že mi kolegové z McCannu zkazili den – tohle jsem měl vymyslet já. Já! Sice nevím, jak bych to udělal, taky mě žádný pivovar neoslovil, abych jim něco vymyslel, ale, jak říká moje matka, to není podstatné.
Marek Prchal

Coca-Cola Zero po česku, co na to říct víc?
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Kdyby to celé udělali s Gambáčem desítkou, tak dám 80%. Takhle je to lživé, zbabělé a vrátí se jim to. Budoucnost značky ale na tomhle spotu nezávisí, záleží na tom, co přijde pak. Kvalitativní restart je relativně snadný. Gambrinus bude muset najít svého ‚krále‘.
Tomáš Mrkvička

100x ohraný princip. Od samého začátku je všem úplně jasné co uvidí, takže ty tři minuty jsou naprosto nedodívatelné a především ultra trapné. A navíc ještě pojďme udělat ze zákazníků pitomce…
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

‚Jo já vim, ale v Čechách to ještě nebylo.‘ Nevím, jak to bylo úspěšný, ale nehledě na to, jestli to bylo originalní nebo ne – mě by to štvalo.
Will Rust

Kampaň přiznávající problémy se značkou a kvalitou? To chtělo hodně odvahy. Myslím, že se vyplatila. Provedení je povedené, o kampani se mluví. Až na záběr s odlepováním nálepek, je na české poměry uvěřitelné i zpracování.
Iva Bízová (Loosers)

Smekám. Prvně za jednoduchý a přesný insight a za druhé za šíří kampaně a její integrovanost. K tomu navíc skvělá práce PR – články na idnes.cz i Novinkách. Idea není originální a již jsme ji viděli hlavně ve světě v mnoha variacích, ale vůbec to nevadí. Celé se to tváří poměrně věrohodně. Uvidíme, co přinese zbytek roku, ale dle mého tu máme kandidáta na Louskáčka a jsem hodně zvědav na Effie. Každopádně na mém vztahu s Gambáčem to nic nemění, já radši thajskou Singhu.
Eduard Piňos (Nydrle Digital)

Pravda bolí a málokdo ji chce slyšet, natož nechat ze sebe udělat blbce. Gambrinus má u mě body za odvahu jít pivařům proti srsti. A vůbec, že se do toho pustili, i když je tomu těžké uvěřit – jak každý novák ví, natočit se dá všecko. Možná je ale větší problém spíš velikost značky než produkt… co potom?

Jakub Plášek (Cocoon)

Tohle téma se nabízí. Trápí to všechny velké pivní značky.Líbí se mi, že osvědčený formát sociálních experimentů má lokálně relevantního obsah. Odhalení formou padnutého banneru mohlo být udělané přirozeněji.
David Suda (WMC Grey)

4. Kofola opouští koncept šišlajícího psa (33 %)

Kofola se v nové reklamě vrací ke svému původnímu konceptu „Když ji miluješ, není co řešit“. Fanoušci Kofoly tuto změnu neuvítali zrovna s nadšením, dožadují se pokračování série reklam se šišlajícím psem „Dáš si Fofolu?“. Spot režíroval Vojta Kotek na námět Petra Hanouska.

Pouť mě bavila víc, tohle je jen taková hříčka, necítím tam lásku, jen humor. U pouti jsem lásku cítil. Možná to bylo tím, že se mi líbila představitelka hlavní ženské role. Ostatně nechápu, proč u toho není písnička Ivana Mládka ‚Proč bychom se báli na prachovské skály‘.
Marek Prchal

‚Na DAMU mě nevzali, ale nevadí, zahraju si aspoň v reklamě na Kofolu.‘ O plytkosti ‚nápadu‘ snad ani netřeba psát. Ale kde není nápad, mohla by být aspoň nějaká letní atmosféra a uvěřitelní herci. Bohužel. Dialogy trapné, herečky jak z reklamy na tampony. Jen díky zbožnému přání marketingu Kofoly, že normální člověk rozlišuje mezi reklamou na půlitrovkou a točenou, má nyní Kofola kampaně dvě – jednu skvělou a druhou příšernou. Na příšernou se brzy zapomene a ta dobrá na Fofolu zůstane.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Po dlouhé době opravdu hodně slabá věc na Kofolu. Kdyby tam nebylo ‚my se jako máme?‘, tak tam není vůbec nic. Kofola má laťku úplně jinde.
Tomáš Mrkvička

Frajerka co sjede po laně je prostě skvělá! Spot má emoce Kofoly a přitom je moderní a značku hezky posunuje. Klobouček.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Sladký. Návrat k populismu pro Kofolu. Asi správná cesta.
Will Rust

Sorry Kofola, ale čím ďalej, tým sú tie príbehy o láske menej pravdivé.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

V Kofole musí extrémně věřit znalosti značky a její síle. Jinak si roztříštěnost komunikace, způsobenou kombinací imageových spotů a kampaní na bázi memů, vysvětlit nedovedu. Snad se jim ta sebedůvěra nevymstí…
Iva Bízová (Loosers)

Toto se nepovedlo. Umělé, nezábavné, podivný a nehodící se packshot a snaha dohnat v post-packshotu kofolí lásku, která ve spotu ujela do žárlivosti. Mimochodem svůdnice ‚limča‘ by se hodila spíše do nějakého lechtivějšího spotu z dřívější dobry, třeba na pivo nebo deodorant. Timing nevyšel též. V době, kdy cílovku úspěšně válcuje pes Tuna s Fofolou (byť bez návaznosti na produkt), vyzní letní kampaň zcela do prázdna.
Eduard Piňos (Nydrle Digital)

Oproti Ftefanovi trochu bezvýrazné Beverly Hills 90210.

Jakub Plášek (Cocoon)

Originální Kofola přichází s dalším zamilovaným příběhem. Je slušný, ale jediný problém takhle dobře vedené značkové komunikace je ten, že v minulosti už měla lepší. Laťka je vysoko. Tentokrát to šlo těsně pod.
Martin Charvát (Konektor)

Koncpet ‚když jí miluješ‘ vedle fofolího ‚není co řešit‘ teď vypadá trochu usedle. Jak do tohohle zapadá vánoční prasátko, už vůbec netuším. Nicméně slečna limča je hezčí.
David Suda (WMC Grey)

5. Věk se neříká (20 %)

Kampaň proti diskriminaci z důvodu věku při zaměstnávání spustila v úterý 25. května nezisková organizace Poradna pro občanství, občanská a lidská práva. Na realizaci si poradna vybrala v tendru komunikační agenturu Dark Side. Ta vytvořila web s manifestem celého projektu, jehož prostřednictvím se mohou firmy přidat se k dobrovolnému závazku zaměstnávat všechny věkové skupiny. Manifest zatím podpořily kromě Dark Side ještě společnosti Jobs.cz, Zásilkovna.cz a C2C Solution Group. Dalším partnerem projektu se stala Česká televize, na jejíchž obrazovkách poběží v úvodu zmíněný televizní spot, nasazený pro bono. Kampaň se navíc objeví v tramvajích ve velkých městech a samozřejmě na internetu. 

Spot natočil režisér Dan Svátek v produkci Dark Side, hlavní roli obskurního podnikavce ztvárnil herec Jaroslav Plesl. Kampaň poběží několik měsíců. Součástí projektu je také konference Věk se neříká! Age Management v praxi, která proběhne 11. června v Impact Hubu Praha. Vstup na konferenci je zdarma.

Scénka je aspoň vtipná, ale od problematiky dnešního padesátníka, který marně hledá jakoukoli práci, je to hodně daleko.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Tak předně mě zklamalo, že v tom nehrál Jarin, nejvtipnější člověk na světě. Jinak tu máme klasický příklad výrazné, vtipné reklamy, jejíž chybou je, že nedramatizuje to, co prodává. Zapamatujeme si tak, že NĚCO už není jako v devadesátkách, ale pět minut po shlédnutí už vlastně nevíme, co to NĚCO bylo. Aspoň to ale je dobře napsané a není nuda, což je v žánru nabádavých kampaní standard. Iniciativu samotnou nehodnotím.
Tomáš Mrkvička

Devadesátá léta jsou pryč a proto ukážeme devadesátá léta… Cílovka nejspíš firmy pochybné pověsti. A nakonec i ten packshot je děsivý. Prostě celé úplně mimo mísu.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Velmi zajimavý brief, ale velmi průměrné řešení. Myslím si, že tohle téma je důležité a zaslouží si něco těžšího, vetšího.
Will Rust

Asi som priliš mladý, aby som to pochopil. Toto retro nebolo cool. A vlastne ani neviem na koho je to cielené.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Zajímavé téma s nezajímavou kampaní. Škoda.
Iva Bízová (Loosers)

Od neziskových projektů financovaných z grantů EU žádné zázračné spoty neočekávám, tento není výjimkou. Když už se to ale dělá, tak by to mohlo dávat alespoň smysl. Role devadesátek zde není úplně na první dobrou a stylizace veksláka-kšeftsmana je nevěrohodná až hanba. Příště doporučuji angažovat raději Sagvana Tofiho!
Eduard Piňos (Nydrle Digital)

Cooo? Nechápu, nerozumím… hodně důmyslně skryté sdělení. Plesl mě skvěle pobavil, to ano, ale jako reklama je to úplně špatně.

Jakub Plášek (Cocoon)

To jsme se nasmáli. Nějak jsme se ale nedozvěděli, proč se vlastně věk neříká.
Martin Charvát (Konektor)

Chlápek budařsky vtipnej, ale moc mu nevěřím, že by chtěl na jeho ručka ručka práci někoho diskriminovat kvůli věku. Možná by bylo lepší trefněji apelovat na společensky odpovědné firmy.
David Suda (WMC Grey)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.