Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Haló noviny loni nejprodávanějším titulem v digitální trafice Publero

Obecně nejvíc nakupují čtenáři v digitální trafice ve čtvrtek, majitelé iPadů a iPhonů pak v neděli.

Digitální trafika Publero, nabízející ke stažení noviny, časopisy a katalogy v elektronické podobě, zaznamenala loni víc než trojnásobný růst čtenářské základny, z 12 tisíc v lednu na 38 500 registrovaných v prosinci. Průměrný čtenář má ve svém přístroji stažena 4 vydání, nejaktivnější jedinec 264. Mobilní čtečka pro iOS a Android má zatím 11 tisíc stažení.

„Nárůst množství uživatelů zaujal především menší vydavatele, kteří začali do digitální trafiky vstupovat ve větší míře v druhé polovině roku 2012. Zvětšení čtenářské základny vedlo i ke zintenzivnění zájmu z velkých vydavatelských domů,“ uvedl provozovatel Publera. Aktuálně Publero spolupracuje se 158 vydavateli a v nabídce má přes 430 titulů. Na rok 2013 připravuje vstup tří velkých vydavatelských domů.

Počet titulů na Publeru v roce 2012

Nejprodávanější tituly na Publeru v roce 2012

„I když tržby z prodejů periodik přímo v aplikaci pro iPhone a iPad po jejím uvedení do AppStore dramaticky rostly, po říjnovém zdražení ze strany Apple došlo k umírnění počáteční nákupní euforie. Objem transakcí přes zařízení Apple rostl dál, nicméně ty již neprobíhaly v rámci in-app purchase, ale přes web na portálu Publero,“ doplnil business manager firmy Publero Petr Zapletal.

„V průběhu roku 2012 vydavatelé pochopili, že samotný vstup do digitální trafiky je jen začátek a že podpora digitální distribuce se vyplatí. Ať už se jedná o nastavení předplatných, o kterých ze začátku vydavatelé dost pochybovali, či markantní zvýhodnění cen elektronických časopisů,“ podotkl Petr Korytar, ředitel divize Publishing.

V roce 2012 udělalo Publero následující zkušenosti:

  • Nejvíce nakupují čtenáři v digitální trafice ve čtvrtek.
  • Čtenáři z řad uživatelů iPadů a telefonů iPhone naopak nejčastěji nakupují v neděli.
  • Nejoblíbenější denní dobou pro nákup elektronických časopisů je začátek pracovní doby kolem deváté ráno a pozdní večer mezi devátou a desátou hodinou.
  • Český elektronický čtenář stále ještě upřednostňuje nákupy přes počítač, nicméně neustále stoupá podíl čtenářů přes mobilní iOS.
  • Za rok 2012 dobil průměrný uživatel na jednu transakci 228 Kč, nejraději přitom dobíjel přes kreditní kartu a přes SMS.
  • Čtenáři před jednorázovými malými platbami upřednostňují dobíjení peněženky do zásoby formou kreditu. Za rok 2012 dobil průměrný uživatel na jednu transakci 228 Kč, nejraději přitom dobíjel přes kreditní kartu a přes SMS.

A jaký vývoj předpokládá v roce 2013?

  • Do vývoje technologií pro digitální distribuci v roce 2013 zasáhnou především nárůst počtu uživatelů tabletů s operačním systémem Android a větší zájem uživatelů o čtení na mobilních telefonech.
  • Ze strany vydavatelů se do diskuzí o technologiích promítnou i témata formátu digitální reklamy a interaktivního obsahu časopisů. Proto Publero čeká mírný vzrůst poptávky po formátu HTML5, jehož implementaci do digitální trafiky zvažuje, ale zatím si není jisto jeho zabezpečením. Příprava plně interaktivního vydání v HTML5 je navíc pro vydavatele složitější a tedy i nákladnější.
  • Rok 2013 bude také klíčový pro určení dominantního směru digitální distribuce. K posunu určitě dojde v otázce, zda jsou lepší in-house vyvíjené čtečky vydavatelských domů či distribuce přes digitální trafiku, případně postupné slučování obou distribučních cest.