Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Helax a Rubi v éteru končí, nahradí je rádio Blaník

Provoz Helaxu už je ekonomicky neudržitelný, vysílání přejde i s moderátory na internet. Končí i nejstarší zdejší licencovaná stanice Rubi. Obě vystřídá moravský program Blaníku.

V průběhu listopadu ukončí regionální rádio Helax své vysílání na ostravské frekvenci 93,7 FM. Dál bude vysílat jenom přes internet, s hudbou hodlá zachovat i vstupy moderátorů. V éteru ho nahradí program nadregionálního rádia Blaník. Oznámila to skupina Media Bohemia, která obě rozhlasové stanice provozuje. K přejmenování programu z Helaxu na Blaník dostala potřebný souhlas od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Rada souhlasila také s tím, že program Blaníku bude přejímat rovněž dosavadní moravské rádio Rubi. To v roce 1991 získalo licenci jako vůbec první soukromá stanice v tehdejším Československu. Dosud vysílalo na různých frekvencích pro Olomouc, Brno, Přerov, Prostějov, Šumperk, Zlín, Kroměříž, Vyškov, Hranice, Zábřeh, Bruntál a Boskovice. Licencovanou firmu Radio Ibur vlastní Josef Hejl, přičemž je možné, že spolupráce s Media Bohemia nezůstane pouze v rovině programu. Skupina případné majetkové změny nekomentovala.

Programová síť Blaník už letos na jaře pohltila brněnské rádio Petrov, které po 18 letech existence skončilo. Moravský program Blaníku tak nově bude využívat dosavadní frekvence Helaxu, Rubi a Petrova, frekvence Petrova přitom obsadil začátkem května. Na Moravě od severu po jih bude Blaník konkurovat především rádiu Čas z mediální skupiny Radima Pařízka.

Blaník v říjnu doplnil svůj program o dva týdeníky - souhrn nejhranějších tuzemských skladeb Česká desítka (vysílá se od 2. října každý pátek od 18.00) a seriál o dopravě Obchvaty s Honzou Rýdlem, tiskovým mluvčím Ředitelství silnic a dálnic ČR (běží od 6. října každé úterý od 8.30, každý díl vždy z jednoho kraje).

„Ekonomicky neudržitelné“

Helax v éteru končí podle skupiny Media Bohemia proto, že následkem inzertních propadů v koronakrizi se „stalo další provozování čistě regionálního rádia ekonomicky neudržitelné“. Žilo totiž pouze z lokální reklamy a nedosáhlo na dostatek peněz z celoplošných kampaní.

„Změna je reakcí na složitou ekonomickou situaci, do které se dostávají regionální média v důsledku poklesu lokálních reklamních příjmů souvisejících s koronavirovou krizí a nesplněnými sliby ministra kultury Lubomíra Zaorálka o pomoci kulturnímu a kreativnímu průmyslu,“ prohlásil mluvčí Media Bohemia Filip Hubáček. Podle měsíčníku Neovlivní se předseda představenstva Media Bohemia a spolumajitel skupiny Daniel Sedláček v létě angažoval při vyjednávání záchranného plánu pro média, konkrétně finanční injekce ve formě inzerce až 2,3 miliardy Kč, z toho 300 milionů pro rádia. Z plánu, který měl v gesci právě ministr kultury Zaorálek, nakonec sešlo.

„Nechtěli jsme se smířit s tím, že ekonomický dopad koronakrize na mediální trh pohřbí značku Helax. Proto jsme se rozhodli, že se pokusíme udržet program Helaxu v podobě online rádia s klasickými moderovanými vstupy,“ doplnil Jan Neuman, programový ředitel a druhý spolumajitel Media Bohemia. Pro skupinu představuje přesun Helaxu pilotní pokus nalézt obchodní model pro etablované rádio na internetu.

„Rádio Helax bylo dlouhodobě nejposlouchanějším rádiem Ostravska, což mu po dlouhé roky umožňovalo rozvíjet svůj hudební formát a udržet si programovou svébytnost původního ostravského rádia, aniž by bylo nuceno stát se součástí nadregionální sítě či silnější rádiové značky. Jako jedno z mála rádií v Česku se tak Helax vyhnul programové konsolidaci rozhlasového trhu a dlouhodobě přispíval k programové rozmanitosti v moravskoslezském éteru. Jako silně vyprofilované autentické regionální rádio byl Helax schopen fungovat ekonomicky také čistě v rámci Moravskoslezského kraje a Ostravska. To se stalo v době hlubokého propadu reklamních příjmů médií slabinou rádia, které není součástí národního produktu jako celoplošná rádia nebo nadregionální sítě a významně tak neparticipuje na národních reklamních investicích,“ uvádí Media Bohemia.

„Doufal jsem, že pomoc ze strany státu, ať už v jakékoliv formě, by nám umožnila udržet autentický program Helaxu v ostravském éteru a udržet tak i programovou rozmanitost na severní Moravě,“ říká programový ředitel Helaxu Lukáš Ščurek. „Vytváříme roky unikátní hudební formát, který neměl obdobu v celorepublikovém měřítku. Všichni jsme z Moravskoslezského regionu. Nicméně současná situace na mediálním trhu regionální rozmanitosti nepřeje a přežijí jen silné národní značky,“ je si jistý.

Podle zatím posledních zveřejněných výsledků průběžného průzkumu poslechovosti Radioprojekt z druhé poloviny loňska (publikaci letošních výstupů zkomplikoval koronavirus a letos tak došlo jen na průzkum ad hoc) poslouchalo Helax 83.000 lidí denně, zatímco Blaník měl 640.000 denních posluchačů. Přímo v Moravskoslezském kraji Helax v druhém pololetí loňska poslouchalo 78.000 lidí, víc mělo v kraji Hitrádio Orion (87.000), které rovněž patří skupině Media Bohemia, a také celoplošné stanice Impuls, Radiožurnál a Frekvence 1. Rádiu Rubi připsal loňský Radioprojekt 21.000 posluchačů v Olomouckém kraji.