Henkel s drogerií Rossmann to zkusí bez obalů, bude je plnit opakovaně

Drogerie bez obalu: plnicí stanice

Drogerie bez obalu: plnicí stanice

Drogerie bez obalu: plnicí stanice

Drogerie bez obalu: plnicí stanice

Drogerie bez obalu: plnicí stanice

Drogerie bez obalu: plnicí stanice

Zatímco v USA počátkem roku začala společnost P&G testovat bezobalový prodej, u nás je první velkou značkou, která se pokouší o totéž, firma Henkel. Tento německý výrobce kosmetiky, čisticích prostředků a lepidel se pro pilotní projekt spojil s řetězcem drogerií Rossmann a v deseti vybraných prodejnách (z celkového počtu 138) zahájily prodej Drogerie bez obalu. „Jedna česká domácnost nakupováním v projektu značkové drogerie bez obalu může ušetřit průměrně až 77 % plastového obalu za rok. Kdyby všechny české domácnosti přešly v daných kategoriích produktů na drogerii bez obalu, ušetřilo by se přibližně 5.000 tun plastových obalů za jeden jediný rok,“ tvrdí Roman Kýr, generální ředitel Henkel ČR.

Zákazníci Rossmannu si mohou opakovaně doplňovat osm vybraných produktů – od pracích gelů Persil, přes aviváž Silan Sensitive, prostředek k mytí nádobí Pur Aloe Vera, tekuté mýdlo na ruce Fa a šampony a sprchové gely s veganskou recepturou Nature Box. Mechanika bezobalového prodeje v prvním kroku po zákazníkovi požaduje, aby si za 19,90 Kč zakoupí první láhev, označí ji na skeneru a následně na plnicí stanici načerpal zvolený produkt. Poté vezme tištěnou informaci ze stanice a odnese k pokladně, kde mu pokladní nalepí na láhev nálepku, která umožní další nákupy bez opakovaného placení za láhev. Při opakovaném nákupu už stačí prázdnou láhev vzít s sebou, znovu doplnit a zaplatit už jenom za obsaženou drogerii. Dodavatelem plnicí stanice je firma Umdasch, která za toto řešení získala Německou cenu za inovace 2019 pro oblast retailu.

Pro Henkel se jedná o pilotní projekt a první podobnou iniciativu v České republice i ve světě. „Pilotní projekt poběží jeden rok. Průběžné se budou vyhodnocovat jak prodejní výsledky, tak především zpětná vazbu ze strany zákazníků,“ uvedl pro Retailek Roman Kýr. Jak dodává, konkrétně to znamená, že se bude zkoumat, zda vyhovují plnicí stanice, proces obsluhy, výběr produktů, zda budou zákazníci skutečně ochotni se pro nákup s lahví vracet apod. „Pokud bude projekt úspěšný, Henkel i Rossmann ho rádi zavedou na více pobočkách v České republice a také v dalších zemích,“ poznamenává Kýr.

I když se u nás v poslední době objevily různé bezobalové koncepty, Henkel je první velkou firmou na českém trhu se silnými značkovými produkty, která se pouští do takové inciativy. Rovněž v zahraničí se objevují podobné pokusy.  Jeden z hlavních konkurentů Henkelu, společnost Procter & Gamble, spustil počátkem roku v NewYorku pilotní projekt prodeje ve znovuplnitelných obalech. P&G je přitom zapojen do otevřeného systému Loop, ve kterém své produkty v opakovaně plnitelných obalech nabízí i Unilever, ale třeba také značka zmrzlin Häagen Dazs. Platforma Loop vedle USA míří rovněž do Kanady, ve spolupráci s Carrefourem do Francii a ve spolupráci s Teskem pak do Velké Británie. Provozovatel systému zároveň avízu brzké spuštění také v Německu a Japonsku.

Projekt společností Henkel a Rossman dostal i společnou komunikační podporu. „Motto společné kampaně, která si klade za cíl oslovit co nejširší veřejnost, je ‚Krása je společně šetřit přírodu´. Kampaň bude podpořena iniciativou #denbezobalu ve spolupráci s influencery na sociálních sítích, speciálním prostorem v letáku Rossmann, v zákaznickém časopise, na webových stránkách, v POS materiálech, v rádiových spotech na prodejnách a v digitálních médiích. Patrony kampaně na sociálních sítích se stali modelka Natálie Kotková, violoncellistka Terezie Kovalová či finalista MasterChef Česko Oliver Pape a další,“ říká Olga Stanley, manažerka komunikace Rossmannu.

Na přípravě marketingové a komunikační strategie kampaně Drogerie bez obalu se podílela agentura DDB. PR aktivity včetně pořádání tiskové konference a influencer marketing zajistila agentura FleishmanHillard za Rossmann a Lercom Consulting za Henkel. Obsah pro digitální kampaň firmy Henkel na Facebooku a Instagramu připravila agentura Story tlrs, nasazení naplánovala agentura OMD Slovakia.