Online nakupování už několik let nespočívá pouze v nákupu elektroniky, ačkoliv ta je stále silně zastoupena. Dohání ji potraviny, oblečení, o pětinu vzrostla třeba kategorie erotické zboží. „Elektronika si i v současnosti stále drží nejsilnější podíl – o tom není pochyb. Důležité jsou ale i další segmenty, které meziročně rostou v desítkách procent. Jejich obliba nakupování online strmě roste,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka, který data o rozdílných kategoriích nasbíral.
Nejvýrazněji (63 %) vzrostl meziročně online nákup potravin a oblečení, jehož prodej stoupl o 33 %. „Nakupovat běžné a drobné věci, jako jsou housky nebo salám, na internetu, to znělo ještě před pár lety jako sci-fi. Od té doby však česká e-commerce ušla dlouhou cestu,“ říká Braverman a dodává: „Nákup potravin online poroste ruku v ruce s tím, jak se budou služby jednotlivých prodejců rozšiřovat do menších měst.“
Erotické zboží roste rychleji než trh
I když potraviny nebo oblečení zažívají boom, jsou zde i jiné kategorie, které rostou více než trh. Jedná se zejména o segment dětského zboží, vybavení pro dům a zahradu, kosmetiky a drogerie, anebo o erotické zboží.
Kategorie erotiky v e-commerce meziročně vzrostla o pětinu. Je však potřeba podotknout, že i když segment erotiky roste, z celého obratu e-commerce stále tvoří spíše nepatrnou část, necelé procento. „Tento sortiment přímo vybízí k nákupu online – mnoha zákazníkům může být nepříjemné vcházet do kamenné prodejny nebo mluvit s prodavači. Volba e-shopu je pro ně proto ideální – anonymita, kterou počítače, a v poslední době velmi často také mobily, nabízí, je příjemná,“ doplňuje šéf Heureky.
Nejprodávanější v tomto segmentu jsou vibrátory (18 %), afrodiziaka (15 %) a kondomy (12 %). Celých 10 % prodejů je z kategorie SM, BDSM. Vrchol online prodejů erotického zboží nastává před Vánoci. V některých kategoriích erotického zboží je možné vzrůstající prodeje vidět i v jiných obdobích roku – například prezervativy se prodávají nejvíce před Valentýnem, a jejich prodeje také skokově rostou během letních prázdnin.
Více kvality a reality
Podle Alexandry Čermákové, obsahové manažerky Heureky, jdou zákazníci na internetu při nákupech v posledních letech více po kvalitě a realistickém zážitku. V posledních měsících se více prodávají flaslighty (umělé vagíny) nebo realistické silikonové panny. Hitem je také speciální vibrátor nazvaný Womanizer. „Ačkoliv jsou stále nejpopulárnější, nové značky vibrátorů se na trhu objevují spíše výjimečně, spíše se vylepšují a inovují ty stávající,“ doplňuje Čermáková.
Při nákupu erotických pomůcek využívají zákazníky vůbec nejvíce e-shopy, které se úzce specializují jen na jeden sortiment, takzvané speciálky. „Oproti ostatním segmentům využívá vždy specializovaných e-shopů na erotické pomůcky třetina zákazníků. Je to prosté – při nákupu takového intimního sortimentu k nim mají větší důvěru než k velkým nákupním galeriím, které nabízí veškerý sortiment od A do Z,“ myslí si Čermáková. Erotiku podle dat Heureky Češi také stále více nakupují přes mobilní zařízení. „Svojí povahou je zboží ve segmentu erotiky ideální pro nákup také na mobilu – tam je pocit bezpečí a naprosté anonymity dokonalý,“ doplňuje obsahová manažerka Heureky Čermáková.
Nákup erotiky online má na Heurece dlouhou historii, tato kategorie byla vyhlašována už u prvního ročníku soutěže Shop roku v roce 2009, kde zvítězil e-shop Sexshopik.cz.
Retailek je mediálním partnerem ocenění Shop roku