Jednadvacet digitálních agentur ve čtvrtek v Atlasu ukáže, co má letos nového. Sledujte #digiveletrh na Twitteru nebo přímo ve stories na našem Instagramu.

„Hilšerové se na Hrad nechce, spot ale funguje“

První reklamní katovna roku 2018 se zaměřila na spoty prezidentských kandidátů. Podle nich by u oborových popravčích s náskokem vyhrál Hilšer před Drahošem a Horáčkem.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 1. týden 2018

  1. Marek Hilšer: Srdce na Hrad (34 %)
    Atik Productions, text: Marek Hilšer, režie: Stanislav Adámek
  2. Jiří Drahoš: Slušný klip Jiřího Drahoše (28 %)
    Filmservice, postprodukce: Mojo, UPP, režie: Tomáš Mašín
  3. Michal Horáček: Proč? Změna společně (27 %)
    BeefBrothers, produkce: Frame 100r, kreativa: Ondřej Drábek, režie: Lukáš Veverka
  4. Pavel Fischer: Pavel Fischer – Prezident 2018 (26 %)
    Trinity Pictures, kreativa a režie: Jakub Hussar
  5. Vratislav Kulhánek: Rozhodně Kulhánek (21 %)
    Pavel Sobek
  6. Mirek Topolánek: Kluk, který si našel svého prezidenta (15 %)
    Czech Communication Group, kreativa: Jakub Horák, režie: Daniel Včeliš
  7. Jiří Hynek: Jiří Hynek – 2018 (11 %)
    Creative Clinic, CS Development
  8. Petr Hanning: Buďme hrdí (6 %)
    Studio Grand (Grand Video), kreativa a režie: Petr Hannig
  9. Miloš Zeman: Životní příběh Miloše Zemana (1 %)

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 5 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení. Vycházeli jsme se spotů, které na přelomu roku nashromáždil iDnes.cz, a doplnili jsme ty, které se první lednový týden objevily v televizi.

1. Srdcař Hilšer (34 %)

Vedoucím Hilšerovy kampaně je marketér Petr Václavek. Dále se na kampani podílí Petr Dauš, člen předsednictva Spolku pro výstavbu sochy Václava Havla, spolu s Pavlou Čechovou, bývalou redaktorkou Ekonomu, Eura a Lidových novin, která má na starosti média. V týmu jsou i Tomáš Nakládal a Patrik Kuba, kteří se starají o sociální sítě. Svůj Facebook si nechává Marek Hilšer narozdíl od ostatních kandidátů spravovat svými kolegy, ačkoli se pod něj podepisuje sám. Na Twitteru je sám aktivní. Hlavním heslem Hilšerovy kampaně je výzva Budoucnost je na nás! a hashtag #srdcenahrad. Na hesle o budoucnosti jsou založené i Hilšerovy televizní spoty, které natáčí Patrik Hošpes a Stanislav Adámek z Atik Productions.

Místy je spot hodně podobný tomu Fischerovu – každý z nich například projezdil republiku křížem krážem a setkával se s lidmi. I tonalita je podobná – jemná, neagresivní, vřelá. Ale působí na mě malinko posmutněle.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Paní Hilšerová sice nevypadá, že by se jí na ten Hrad nějak chtělo, ale jako spot to podle mě funguje nejlíp ze všech.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Záchrana života Lívie Klausovej a ďalších nevládnych dôchodcov. Krásna mladá žena, rodina, starostlivý otec, mladý, čistý, rád si podá ruku s plebsom. Erotické iskrenie so študentkami. Zapaľovanie sviečok. Vyprázdnený novembrový sentiment v najčistejšej podobe.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Mně to srdíčko a člověčina nikdy moc neseděly, ale ničím mě to neuráží, což se třeba o Mildovi říct nedá.
Adam Roučka

Pozoruji podobnou konstrukci, to je přehlídku sympatických postojů jako v případě pana Drahoše. Výhodou je, že tady se nikdo nesnažil vyjmenovat všechny sympatické postoje na světě, výsledek je tedy celkově přesvědčivější. Přijde mi škoda, že ani tady se neobešli bez posilování sympatií Havlem.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

2. Slušný akademik Drahoš (28 %)

Komunikaci kampaně Jiřího Drahoše zastřešuje heslo Můj prezident 2018. Drahoš se dlouho soustředil především na kontaktní kampaň, pořádal besedy s lidmi v podnicích, dílnách nebo v zařízeních sociální péče. Vizuální kampaň zatím spustil během prosince. Je aktiví na sociálních sítích, výjezdy k voličům, Facebook a Twitter si Drahoš vzal na starosti sám. Drahošův spot pro Českou televizi připravil režisér a scenárista Tomáš Mašín se svým týmem.

Reprezentativní variace na to, jak pejsek a kočička vařili dort. Ještě potřebuju říct tohle, taky támhleto a todleto. Ale vygraduje to důstojně.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Produkčne najbohatší spot, pre ktorý sa dotáčal každý Drahošov kontakt s realitou. To preto, že neexistujú žiadne skutočné zábery, ktoré by taký kontakt zachytili. To preto, že žiaden nebol. Hehe.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Je tam tak asi všechno, co by tam být mělo, ale vlastně tam není vůbec nic. Ale možná je to můj problém, že vnímám Drahoše tak nějak nijak.
Adam Roučka

Konzervativní, seriózní a přetíženo symboly, kterým by každý měl uvědoměle přitakat. Po zhlédnutí klipů ostatních přidávám ještě body za solidní kameru a střih. Bohužel ve mně zůstává hlavně celkový mdlý dojem a nepřesvědčivá gesta, která měla působit rozhodně.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

3. Silný a hrdý Horáček (27 %)

Předvolební kampaň Michala Horáčka zpracovává agentura BeefBrothers Ondřeje Drábka, spadající pod skupinu Ewing. V čele kampaně stojí Radka Hrstková, PR manažerka Ewingu. Tým se zaměřuje především na tvorbu propagačních videí, mediální vztahy a PR jako takové. Kampaň, kterou zastřešuje slogan Silní lidé, hrdá země, si Horáček jako jediný z kandidátů hradí výhradně ze svých peněz. Využívá propagace i v komerčních médiích, nicméně primární má být spot vysílaný na České televizi, o který se opět postará agentura BeefBrothers.

U pana Horáčka jsem čekala spoustu nesrozumitelných souvětí, metafor, citátů a velkolepých gest, proto mě příjemně překvapilo, že jeho volební spot je poměrně úderný a vizuálně čistý.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Horáček umí mluvit. Občas je to kýč jak bič, ale člověk z toho pochopí, co chce říct.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

‚Chodím medzi ľudí a občas im potrasiem rukou. Sledujem ich pri práci na strojoch. Keď som čiernobiely, pôsobím chytrejšie a sofistikovanejšie, než keď sa v diskusiách hádam o hovnách a klepem rukami ako piker na odvykačke.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Trošku epileptická slideshow. Dívám se, dívám, a radši bych utloukal čas s cizí ženou v cizím pokoji.
Adam Roučka

Další přehlídka sympatických postojů a k tomu opravdické záběry s pomocí opravdickým lidem. Detaily na soukolí, obilí, hrnčířský kruh a jiné v nejlepší tradici ‚jak si reklamka představuje práci‘ mě dojaly.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

4. Zkušený diplomat (26 %)

Můj hlas bude slyšet, Za mě se stydět nebudete nebo Konečně prezident! takovými slogany se Pavel Fischer prezentuje na svém webu a vizuálech, zastřešených heslem Vím, jak na to. Snaží se tak upozornit na svou kompetenci z někdejší spolupráce s prezidentem Václavem Havlem. „Patnáct let jsem měl nejvyšší bezpečnostní prověrky, osm let jsem pracoval na Hradě, znám všechny procesy a mechanismy,“ vysvětluje. Volební spot pro Českou televizi natočila agentura Trinity Pictures v režii Jakuba Hussara, který je také vedoucí kreativy celé kampaně.

Spot je takový postmutněle dojemný. Působí na mě poměrně důvěryhodně, tak jako celková osobnost Pavla Fischera. Jediné, co vyznívá nepatřičně, je taková sugestivní dikce, se kterou k nám tento kandidát promlouvá. Působí trochu jako úvod traileru nějakého hororu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Největším Fischerovým problémem bylo a je, že málokdo ví, jak vlastně vypadá. Tak ho pro jistotu marketingoví mágové neukázali ani v jeho vlastním spotu.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Ďalší biely muž, ktorý nás v tuctovom spote dikciou Google Translatoru prevedie stretnutiami s ‚obyčajnými ľuďmi‘, pár zábermi na rodinu, armádu a návštevou pietneho miesta. Moment, ktorý že to je kandidát?
Tomáš Hrábek (Symbio)

Sám Fischer je mi sympatičtější než Navrátil, kterýho mám spojenýho jen s rolema nejrůznějších bláznů. Kdyby bejval mluvil sám za sebe, bylo by to lepší. Ale asi mu to hodim i tak.
Adam Roučka

Nemám nic proti panu Navrátilovi a jeho názoru, myšlenku předal. Přesto by mě víc zajímalo, co by nám o Pavlu Fischerovi řekl Pavel Fischer.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

5. Ředitel Škodovky (21 %)

Za bývalým šéfem mladoboleslavské Škodovky Vratislavem Kulhánkem, který kandiduje za ODA, stojí především jeho tiskový mluvčí Vladimír Šulc a reklamní textař a básník Pavel Sobek, solitér, který momentálně pracuje třeba pro Fio banku. Kulhánkova strategie spočívá zejména v setkávání se s voliči přímo v jejich zaměstnáních v továrnách. Na Facebooku i Twitteru se prezentuje sám, a to pod heslem Zodpovědný prezident? Rozhodně.

Navzdory tomu, že pan Kulhánek – aspoň podle průzkumů – nepatří k favoritům prezidentských voleb, stojí tento spot za pozornost. Je sympaticky civilní a přirozený, pan Kulhánek nepůsobí ani trochu koženě, nikde tam nevyčnívá zbytečný patos. To se povedlo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Tak trošku to pokulhánkává, hlavně u těch známejch tváří. To nemůže zachránit ani epickej dron na konci! P. S. Jak může nemít heslo Řídit stát jako automobil?
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Riadiť prezidentský úrad ako fáčko! Podávanie rúk s robošmi, malé deti, prednáška u študentov. Testimonialy od neznámych ľudí. To samo o sebe rozhodně zafunguje!
Tomáš Hrábek (Symbio)

Kulhánkovi to trochu kulhá. Vim, je to trapný. Stejně, jako když si chcete dát do klipu celebrity, který nikdo nezná, a tak musej mít pod sebou jmenovku s popisem.
Adam Roučka

Všimli jste si, že v prvním záběru pan Kulhánek vystupuje z vlaku? To na mě udělalo velký dojem.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

6. S Dejdarem a ve znakové řeči (15 %)

V roli „strategického konzultanta“ v kampani Mirka Topolánka se bývalému předsedovi vlády za ODS nabídl Jakub Horák. „Budu vymýšlet slogany, to mi jde,“ popsal svou roli v rozhovoru pro DV TV. „Topolánek si to celé dělá sám, píše si Twitter, píše si Facebook,“ uvedl taky Horák. Volební spot zpracovala agentura Czech Communication Group. Ve druhém spotu doporučuje Topolánka na prezidenta Martin Dejdar.

Silný program nepotřebuje slova? Vždyť ale pan Topolánek slova používá často a rád. Přiznám se, že tomu moc nerozumím.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Hokej maj Češi rádi, tak to musí fungovat. Akorát nechápu to divný Topolovo cameo, kdy si za tři vteřiny zase radši odsedne. A hlavně, komu zas ten Dejdar dluží prachy, že tohle natočil?
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Ty vole, však toho Topola nechajte aspoň zahrať si bez toho, abyste ho otravovali kamerou, vy zmije! Mohli ste to natočiť kdekoľvek inde, však o účasť vo videu ani nestojí. A ani najtvrdší a najchlapskejší šport nezakryje homoerotické dusno, ktoré z Dejdara sála pri každej zmienke o tom, že Topol je tvrdý chlap, chlap férový a tvrdý, týmový, tvrdý, moment, už zaznelo, že je to tvrdý chlap? A to je presne to, čo od prezidenta všetci čakáme!
Tomáš Hrábek (Symbio)

Je mi od srdce jedno, co si myslí Bart Simpson o volbě prezidenta. Respektive – myslim si, že i Bart Simpson by ve volbě prezidenta měl lepší vkus než Dejdar. Já bych si Topola nerad zadřel třísku.
Adam Roučka

Je zajímavé, jak se v naší společnosti drží dojem, že by politik měl mít svého herce, který o něm řekne něco vopravdu člověčího, čímž se strhnou davy. Nějak jsem se nestrhla.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

7. Realista s IQ 156 (11 %)

S obsahem kampaně Jiřího Hynka pomáhá marketingový odborník Daniel Bartek, který stál u zrodu agentur Young & Rubicam, BBK nebo Ogilvy, a agentura Creative Clinic Daniela Purmanna. O svůj Facebook a Twitter se Hynek stará sám. Jeho hlavním tématem je bezpečnost státu a rodiny, které Realisté, za něž kandiduje prosazovali i před říjnovými volbami do poslanecké sněmovny. O technickou stránku kampaně se Hynkovi stará agentura CS Development Jana Suchomela a Františka Bašty, která spravuje i jeho web.

To panu Hynkovi napsal a natočil nějaký strýc nebo bratranec? Odpusťte, ale při scéně, kdy pan Hynek s úsměvem zírá do knihy Evropská diplomacie, nebo když jeho žena sděluje, že má její manžel vysoké IQ, jsem se smála nahlas. Tohle moc nevyšlo. Ale děti mají Hynkovi moc roztomilé.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Nemám IQ 156, nehraju šachy na linoleu a v televizi mi neplápolá vlajka, takže asi nejsem cílovka. Nebo realista.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Jiří, otec od rodiny a skvelý manžel s vysokým IQ, ktorý si rád nevedomky pred kamerou otvorí knihu. Jirko, mal by si svoju ženu posielať i do diskusií a na mítingy. Možno by tam chodil aspoň dvojciferný počet ľudí. Hehe.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Kdyby byl ten pán opravdovej realista, tak by se na to celý vybodnul. Mně prostě ty modrý hvězdy nějak neseděj.
Adam Roučka

Chytrý Jiří Hynek má milou ženu, která o něm říká hezké věci. Klip má náběh na domácí video, do kterého se člověku nechce moc rýpat. Na druhé straně bychom od prezidenta chtěli, aby byl soudný.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

8. Řekl to písní (6 %)

Ze všech kandidátů disponuje Petr Hannig nejmenším rozpočtem. „Nemáme peníze na kampaň. Nestojí za mnou žádní milionáři. Chci působit na občany svým pokorným a rozhodným vystupováním,“ říká Hannig, jehož volebním sloganem se stalo heslo Buďme hrdí! „Pokud bude možné vysílat spoty na České televizi, podobně, jako tomu bylo v parlamentních volbách, určitě toho využijeme, spot máme už připravený.“ Spot, stejně jako vše ostatní, zpracoval Hannig sám, s využitím studia Grand.

Tón hlasu pana Petra Hanniga ve volebním spotu pobarvený indiferentní hudbou mi svou přepjtatou laskavostí připomíná nějaký Večerníček… ovšem všechny Večerníčky, co kdy vznikly, mají lepší produkci než volební spot tohoto kandidáta.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Hannig někde říkal, že šňupal koks s Ringem a dostal Roberta Rosenberga do pornobyzu. Podle mě s tím měl jít za lidma spíš než s přezpívanou Princeznou ze mlejna.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

S heslom ‚nie je umenie spustiť, ale dopozerať‘ sme týmto tragédom utýrali celý kancel. Nájazd to má pomalší, ale oplatí sa počkať na tú pravú kolotočiarinu. Človek má chuť zašňupať si… krtka.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Myslim, že na venkovský pouti by s touhle peckou skóroval líp, do mojí hitparády ale nepatří.
Adam Roučka

‚Kouzelnou hůlkou teď své krásné sny chci změnit v jasnou skutečnost.‘ Ano. Tímto jsem právě dokázala, že jsem uposlouchala 3:28 této vogonské disco písně. Nyní bych si tu půlčtvrtou minutu ráda kouzelnou hůlkou vymazala z hlavy.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

9. Nespot (1 %)

Petiční kampaň současného prezidenta vedla jeho žena Ivana Zemanová, s pomocí skupiny Zeman znovu. Předvolební kampaň podle Barbory Filípkové, mluvčí skupiny, Zeman nevede. Spot složený z fotografií současného prezidenta nechala zhotovit iniciativa Zeman znovu a spolek Zemanových přátel v čele s hradním kancléřem Vratislavem Mynářem.

To je spíš takový… vzpomínkový video, ne?
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Vpravo dole už chýba len čierny pásik.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Já nic nevidim. Jestli to bude tim, že Milda žádnou kampaň nevede. Kecám. Je to hrůza a zmar, stejně jako všechno, co tenhle patvor předvádí na Hradě. Zřejmě mu to zprodukoval Ovčáček v Powerpointu při expresu z Číny.
Adam Roučka

Pokud to správně chápu, klip nám říká, že Miloš Zeman se normálně vyvinul z dítěte. Má to zřejmě být nová informace?!
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.