V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

Historická změna: nejvyšší poslechovost má Radiožurnál, přeskočil Impuls

Čerstvé výsledky Radioprojektu byly zveřejněny po roční přestávce zaviněné koronavirem. Pořadím nejposlouchanějších rádií loni zamíchal odliv pasivních, nahodilých posluchačů.

Vývoj poslechovosti celoplošných stanic, poslech včera. Zdroj: Media, STEM/Mark, 3. a 4. kvartál 2020

Vývoj poslechovosti celoplošných stanic, poslech včera. Zdroj: Radioprojekt (Median, STEM/Mark), 3. a 4. kvartál 2020. Výzkum využívá 30.000 respondentů za rok, 12-79 let, metodou CATI (telefonické dotazování) při průměrné délce hovoru 17 minut, náhodný výběr (80 % náhodné generování mobilních čísel, 20 % databáze pevných linek)

Rádio Impuls přišlo o své dlouholeté prvenství v poslechovosti. V uplynulém pololetí, tedy ve třetím a čtvrtém kvartálu roku 2020, byl nejposlouchanější českou stanicí Radiožurnál, hlavní program veřejnoprávního Českého rozhlasu, měl 937.000 posluchačů denně. Komerční Impuls, který si dosud zachovával prvenství s milionovou poslechovostí, je nyní druhý, s 841.000 posluchačů. Změna nebyla skoková, došlo k ní postupně v průběhu loňského roku. Třetí mezi celoplošnými stanicemi je Evropa 2 (766.000), čtvrtý nově Blaník (640.000), který se mezi celoplošné stanice dostal rozšířením pokrytí na Moravě ve Slezsku a akvizicemi menších stanic na Moravě, pátá pak Frekvence 1 (584.000).

Svědčí o tom čerstvé výsledky měření poslechovosti Radioprojekt, v nich Impuls o prvenství přišel poprvé za posledních 15 let. „Pravděpodobně je to způsobeno změnami v populaci, hodně se mění poslech v práci a na veřejných místech, v restauracích, v obchodních centrech,“ dedukují možné důvody poklesu poslechovosti Impulsu výzkumníci, na dotaz Médiáře. „Odcházejí pasivní posluchači, kteří stanici sice nevyhledávali, ale pohybovali se v místech, kde stanice hrála, třeba v kanceláři, kde se stanice stávala kompromisní volbou pro hromadný poslech.“

Denní poslechovost rádií, v tisících lidí

provozovatel stanice  2. pololetí 2020 2. pololetí 2019 změna
Celoplošné stanice
Český rozhlas Radiožurnál 937 927 1 %
Londa Impuls 841 1.018 -17 %
Active Evropa 2 766 823 -7 %
Media Bohemia Blaník 640 640 -
Active Frekvence 1 584 681 -14 %
Český rozhlas Dvojka 344 326 6 %
Český rozhlas Plus  98 99 -1 %
Český rozhlas Vltava 52 53 -2 %
Český rozhlas Wave 6 15 -60 %
Active Zet 6 9 -33 %
Český rozhlas D-dur 4 11 -64 %
Český rozhlas Jazz 4 6 -33 %
Český rozhlas Junior  1 2 -50 %
Nadregionální stanice
Media Bohemia Hitrádio 625 647 -3 %
Radio United Kiss 361 382 -5 %
Radio United Country 259 262 -1 %
Radio United Beat 252 246 2 %
Media Bohemia Fajn Radio 208 254 -18 %
Media Bohemia Rock Rádio 114 115 -1 %
Radim Pařízek Čas 101 103 -2 %

Zdroj: Radioprojekt, SKMO, STEM/Mark, Median

Podle výzkumníků nebudou v Radioprojektu publikována data poslechovosti za první loňské pololetí, tedy za první a druhý kvartál 2020. Čísla za třetí kvartál jsou sice podobné, tomu co bylo zhruba o rok předtím v roce 2019, ale údaje za čtvrtý kvartál jsou podle nich opět poznamenány probíhajícím lockdownem.

Činnosti při poslechu rádia

Činnosti při poslechu rádia. Zdroj: Radioprojekt (Median, STEM/Mark)

„Snížil se počet nahodilých posluchačů, ale kmenoví posluchači stanicím zůstali a dál tvoří jádro posluchačského jejich kmenu,“ předeslal při dnešní prezentaci čerstvých výsledků poslechovosti Přemysl Čech z Medianu. „Život se změnil a data to do velké míry reflektují,“ dodala Jana Probošotová ze STEM/Mark. Posluchači přestali cestovat do práce, přestali cestovat i jinam, přestali se stravovat venku. I život doma se změnil - přibylo práce z domova, domácí výuky dětí, víc se sleduje televize.

Vývoj poslechovosti rádií. Zdroj: Radioprojekt (Median, STEM/Mark)

Vývoj poslechovosti rádií. Zdroj: Radioprojekt (Median, STEM/Mark)

Týdenní i denní celkový zásah rádií se loni snížil shodně o 2 %, týdenní reach činil 85 %, denní 60 %. Snížila se celková doba poslechu, a to skoro o sedm minut, na 4 hodiny a 22 minut denně.

Vývoj podílu jednotlivých mediazastupitelství

Vývoj podílu jednotlivých mediazastupitelství. Zdroj: Radioprojekt (Median, STEM/Mark)

Mezi mediazastupitelstvími i přes mírný pokles dál vede Media Club (43 %), následuje Radiohouse (28,9 %). Podíl třetího Českého rozhlasu narostl, na 24,1 %, meziročně o 1,4 procentního bodu.

„Zvýšený zájem o informace významně posílil pozice Českého rozhlasu na trhu. Jasně se tím ukazuje, jak jsou média veřejné služby pro veřejnost důležitá a jak nezastupitelnou roli ve společnosti hrají,“ míní generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral. „Nejviditelnějším výsledkem je návrat Radiožurnálu na pozici nejposlouchanějšího rádia po 15 letech. Za aktuální skvělé výsledky patří dík našim posluchačům i všem rozhlasákům, kteří i ve složitých podmínkách koronavirové krize dál zajišťují vysílání i jeho podporu,“ prohlásil.

Expres, Classic a Zet s vlastními průzkumy

V dlouhodobé datové řadě Radioprojektu, který je tradiční „jednotnou měnou“ trhu, budou - jak bylo řečeno - chybět čísla za první pololetí loňského roku, tedy za první a druhý kvartál 2020. Čerstvá data se standardně zveřejňovala každé tři měsíce za předchozí klouzavé pololetí (předchozí dva kvartály), naposledy takto pravidelně vyšla čísla před rokem. Následně v květnu je pak nahradil ad-hoc výzkum. Sdružení komunikačních a mediálních organizací (SKMO), které je zadavatelem měření, tehdy argumentovalo, že nechtělo vydávat „částečně infikovaná data“.

Někteří komerční provozovatelé se tak rozhodli zajistit si údaje o poslechovosti svých stanic sami. Už v úterý, tedy dva dny před dnešní prezentací Radioprojektu, přišla se svým výzkumem společnost Seznam.cz majitele Iva Lukačoviče, česká internetová jednička, jež provozuje pražská rádia Expres FM a Classic Praha.

„Za poslední rok nejsou na tuzemském trhu dostupná žádná oficiální data poslechovosti rádií. Vzhledem k tomu, že jsme za uplynulých dvanáct měsíců poměrně výrazně proměnili hudební nabídku, spustili nové pořady, nasadili do vysílání nové moderátory a posílili zpravodajství, bylo pro nás důležité zjistit, jakou to u posluchačů vzbudilo odezvu,“ uvedl Jakub Unger, který v Seznamu řídí divizi zpravodajství a rádií.

Výzkum agentury Ipsos pro Seznam proběhl formou strukturovaného online rozhovoru na vzorku 1.506 respondentů z Prahy a Středočeského kraje. Zatímco Radioprojekt zjišťuje poslechovost kvartálně, Ipsos se ptal jen v období od 16. do 21. prosince 2020. Seznam.cz navíc publikoval jen týdenní data, ne denní. Podle výzumu Ipsosu tak rádio Expres FM aspoň jednou týdně poslouchá 102.000 lidí, stanici Classic Praha si pak aspoň jednou týdně pustí 85.000 posluchačů. V obou případech se jedná o obyvatele Prahy a Středočeského kraje ve věku 18 až 65 let (Radioprojekt sleduje vzorek posluchačů od 12 do 79 let).

Podle Radioprojektu je Expres FM (provozovatel Seznam.cz) sedmou nejposlouchanější regionální stanicí, se 46.000 denních posluchačů. Nejposlouchanější mezi regionálními rádii je Český rozhlas Brno (96.000), následují rádia Krokodýl (78.000), Haná Skyrock (65.000), Helax (54.000), Čas Rock (50.000) a Rock Max (49.000), pak je Expres, za ním pak Český rozhlas Hradec Králové (45.000), Contact Liberec (35.000) a Český rozhlas Ostrava (34.000).

Mezi další zjištění Ipsosu patří, že 41 % posluchačů Expresu ho poslouchá ráno mezi 6. a 8. hodinou (kdy běží pořad Ranní klub s moderátorem Milošem Pokorným, vysílá se od loňského března od 7 do 10 hodin každý všední den) aspoň dvacet minut denně, že 43 % posluchačů Expresu stanici poslouchá v průběhu všedního dne aspoň jednu až dvě hodiny denně nebo že 14 % posluchačů Expresu jej poslouchá o víkendu aspoň tři hodiny. Podle Seznamu ve druhé půli roku 2020 zároveň prudce stoupla digitální poslechovost obsahu obou rádií. Obě stanice v prosinci na internetu poslouchalo 68.710 lidí, což je meziročně třikrát víc.

A vlastními čísly se prezentovalo také informační Rádio Zet, ze skupiny Active z mediálního konglomerátu Czech Media Invest kolem Daniela Křetínského. „V období 1. července až 31. prosince 2020 nás denně průměrně poslouchalo 18.300 posluchačů,“ oznámilo dnes na Facebooku. Odkazuje přitom na výzkum AdMeter od Medianu. Radioprojekt za totéž období, tedy druhé pololetí loňska, naměřil jen 6.000 denních posluchačů.