Co vlastně Clubhouse je
Jonáš Čumrik: Jde o novou sociální síť, kde veškerá komunikace probíhá pouze v podobě živé konverzace. Žádné fotky, videa, komentáře ani lajky. Pokud někdo něco chce, musí se připojit do vybrané virtuální místnosti („růmky“) a tam se bavit s ostatními členy. Celá sociální sít připomíná podcast naživo, kde není pouze moderátor a host, ale několik lidí, kteří se mění a sdílí své názory a poznatky k určitému tématu. Díky pestrosti, a živé konverzaci si právě Clubhouse získává spoustu pozornosti jedince, protože si příspěvky z ní lze pustit místo rádia nebo právě podcastu. Přitom není potřeba se tolik soustředit, jako třeba na některé odbornější podcasty.

Místem konverzací jsou takzvané „růmky“. Ilustrační foto: Profimedia.cz
Tomáš Pflanzer: Clubhouse je prostě další sociální síť. Využívá trendu podcastů, ale dává vám zcela jiný zážitek. Jediné, co v ní můžete sdílet, je váš hlas a vaše názory. Tedy žádné lajky a komentáře. To vše pouze v reálném čase, nefunguje tam žádné nahrávání. Dost tedy spoléhá na klasický efekt FOMO, tedy strach z toho, že něco zmeškáte. Clubhouse je rozdělen zaprvé na místnosti, které může založit každý člen a ostatní se do nich mohu na určitým tématem připojit a pokud dostanou slovo, tak i diskutovat, a za druhé na kluby, ty sdružují aktivitu k určitému tématu a dělají pravidelná setkání, která se propisují i do kalendářů. Socializace v Clubhouse je vlastně blíž reálnému životu než například v případě TikToku či Twitteru. Konečně zase slyšíte hlasy reálných lidí a mluvíte s nimi. Za mě je to tedy sociální síť pro vaše AirPody.
Proč Clubhouse vznikl
Tomáš Pflanzer: Snaží se využít doby karantén kvůli pandemii covidu, kdy jsme všichni doma, chceme se s někým bavit a nechceme při tom být vidět. Zároveň tvůrci věří, že hlas je silné médium pro propojování lidí, sdílení znalostí, učení se novým věcem prostřednictvím autentické konverzace. Každý může být tvůrcem.
Kdo Clubhouse provozuje
Tomáš Pflanzer: Síť Clubhouse, včetně mateřské firmy Alpha Exploration, založil Paul Davison a Rohan Seth. Ti za sebou mají zkušenosti z Pinterestu či Googlu. Od května 2020, kdy síť spustili, se jim podařilo oslovit řadu zvučných investorských jmen.
Jak se na Clubhouse můžou Češi dostat
Jonáš Čumrik: V současné době pouze na pozvání. Pokud někdo trpí FOMO, jsem k dispozici přes soukromé zprávy. Napište a nějak se domluvíme. Pozvánka jde také koupit. Momentálně se vykopává na ceně 200 dolarů a je jich plný eBay - jen pozor na fake!
Tomáš Pflanzer: Kvůli nutnosti být pozván od lidí zevnitř je Clubhouse v současnosti stejně exkluzivní jako Berghain.
Existuje tam už česká komunita?
Jonáš Čumrik: Ano! A každou hodinu je větší a větší, logicky i díky tomu, že lidi mají pocit, že jim něco utíká, a tak dělají vše proto, aby byli součástí něčeho nového. V současné době je na síti přes 200 aktivních lidí a předpokládám, že na konci víkendu jich budou tisíce. Nejzajímavější na české komunitě je to, koho tam v „růmce“ můžete potkat a s kým vším se můžete dát do řeči.
Tomáš Pflanzer: Ano, je tam kolem stovky, dvou stovek, tří stovek Čechů. Známé tváře českého marketingu, Čumrik, Pflanzer, Prchal, Žufánek, Mára a podobně. Zatím tam ale všichni v místnostech především přemýšlejí, na co síť použít.
Nejbizarnější obsah?
Jonáš Čumrik: „Růmky“, kde se radí, jak si získat suggar daddyho. Čim víc lidí, tim víc příběhů. Dnes jsem v jedné „růmce“ slyšel příběh kluka, co se dostal do společnosti, kde každý zúčastněný musel říct, s kým by se podle profilovky vyspal.
Tomáš Pflanzer: Místnosti, kde vás připravují na opuštění planety Země nebo místnosti bojující proti bílým otrokářům. Obecně je to podobné reálnému životu. Devadesát procent věcí je tam bullshit, zbylých deset procent perly.
Budou síť moci využít značky k reklamě?
Jonáš Čumrik: Tahle sociální sít krásně zdůrazňuje aktuální trend, kdy největší značkou je sám konkrétní člověk. Jelikož přístup je vázán na telefon a telefonní číslo a konverzovat se dá pouze hlasem, i v případě značek by musela být pověřena jedna konkrétní osoba, která by tam zájmy firmy prezentovala, spíš než brand jako takový. Značky můžou platit tedy takzvané moderátory, aby zakládali „růmky“, ve kterých bude jedním z témat něco spjaté s brandem, který zastupují. Celá představa komunikace na této platformě by zabrala zbytečně moc řádků, ale závěr z mého pohledu zní: značky tuto platformu rozhodně mohou využít a kdo dřív přijde, sklidí větší úspěch.
Tomáš Pflanzer: Značky si mohou přisvojit určitá témata tím, že je budou pravidelně otvírat. Ať už pomocí svých influencerů, či interních expertů. Mohou budovat jak znalost značky, tak vhodné asociace a rozhodně mohou přimět lidi k akci. Zatím ale není možné využít přímou placenou reklamu v aplikaci. Ovšem už teď máme mnoho nápadů, jak síť s klienty využít.
Jaká budoucnost síť Clubhouse čeká
Jonáš Čumrik: Kdybych mohl, dám sem žlutý vykřičník Dominika Feriho. Clubhouse ukazuje na popularizaci mluveného slova. Discord, podcasty nebo například studie o stráveném čase na hře Fortnite, kdy lidi mnohem víc času tráví mluvením v lobby než hraním hry samotné ukazuje, že tento typ komunikace bude zajímavý. Samotný Clubhouse si nepřeje, aby na této síti byli lidi mladší 18 let. V podmínkách stojí, že člověk musí být dospělý. Osobně v tom vidím jakýsi ukazatel cesty, kterou se určitá část společnosti v blízké budoucnosti bude chtít vydat. Díky tomu všemu, co se teď ve světě děje, jsou takové konverzace vlastně skvělé zpestření.
Tomáš Pflanzer: Mám jasnou představu, která se samozřejmě jako vždy vyplní. Tedy síť bude růst, lidi budou nadšení z nového zážitku, pak dojde k vystřízlivění, síť bude mít dost uživatelů. Jednoho krásného rána se ve Facebooku Messengeru objeví stejná funkcionalita, kterou modrá korporace zkopírovala během večerního čekání na dodávku pizzy programátorům. Bude to tedy podobné jako s vertikálním videem, formátem Stories, Snapchatem. Lidi vlastně nechtějí mít moc dalších sítí, a tak nakonec utečou zpět do náruče modrého bratra, který jim nabídne stejnou funkcionalitu.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací
