Hospodářské noviny, “velmi pravděpodobně” zpoplatněný web iHned.cz, B2B tituly a podnikatelský servis Probyznys.info na jedné straně, na druhé straně web Aktuálně.cz jako volně přístupné médium masovější než dosud, podobně jako jeho hlavní konkurence iDnes.cz. Tak vedení vydavatelství Economia uvažuje o tom, co v budoucnu nabízet čtenářům a inzerentům. Strategii momentálně ztrátové firmy nastínili novinářům šéf Economie Kamil Čermák, ředitel obsahu Vladimír Piskáček a obchodní ředitel Pavel Vopařil na neformálním setkání v pražském Karlíně, nedaleko nového sídla Economie.
Economia by měla nejpozději k 1. červenci 2014 zfúzovat s Centrum Holdings, dceřinou internetovou firmou, kterou nedávno koupil vlastník Economie, finančník Zdeněk Bakala. Mediální dům se má dál jmenovat Economia, z Centra zůstanou jen značky jednotlivých produktů.
Formálnímu spojení firem letos předchází propouštění, které by se podle dnešních informací managementu celkem mělo dotknout 112 z původního počtu zhruba 650 lidí, přičemž zhruba osmdesát z propouštěných je z Economie, zbytek z Centra. Ze zhruba pěti set zaměstnanců, kteří mají zůstat, teď v obchodu dělá asi 230 zaměstnanců, 200 pracuje na obsahu, zbytek tvoří obslužné útvary.
Firma také před několika dny oznámila zeštíhlení managementu (nejužší vedení tvoří spolu s pověřeným ředitelem Čermákem šest sekčních ředitelů – Piskáček, Vopařil, Žalud, Lhotská, Pittsová, Burda). „Zrušili jsme publisherský model, který byl neefektivní,“ podotkl Čermák. Podotkl také, že firma „potřebovala restrukturalizaci jako sůl“.
„Dál držte nezávislost a kvalitu, a tvrdě do toho přidejte ekonomiku,“ zní podle Kamila Čermáka zadání od vlastníka. Dohoda s ním přitom stanovuje, že nejpozději do tří let bude firma zpět v zisku.
Vydavatelství bude od 1. ledna 2014 prodávat inzerci společně pro tisk i online, v tzv. kombo balíčcích. Rovněž od 1. ledna 2014 plánuje Economia nově působit také jako mediální zastupitelství, tedy prodejce reklamy pro někoho jiného. Prvním webem, jehož reklamní prostor začne napřesrok prodávat, jsou Peníze.cz.
„Zastavit spirálu snižujících se cen za inzerci“ má pomoci zacílení hlavních titulů na tzv. decision makers. To mají zajistit především Hospodářské noviny (jako nadále vlajková loď vydavatelství) spolu s Ekonomem, Respektem, B2B tituly a také webem iHNed.cz. Vedle specializovaných B2B časopisů, které dnes vycházejí samostatně (vévodí jim Marketing & Media) mají vznikat ad hoc časopisové přílohy Hospodářek. Cílem je dostat specializovaný obsah širšímu publiku, právě za pomoci „páteřního“ titulu, jímž mají být ekonomičtěji zacílené noviny.
iHNed.cz má zase tvořit páteř zpoplatněné nabídky na internetu. „Nevěřím, že dlouhodobá cesta na českém internetu bude dávat obsah zadarmo. Nebude,“ prohlásil ředitel obsahu Piskáček. Bude muset ale nabízet něco lepšího než dosud, jinak za něj vybírat nepůjde. „Měl by to být jiný obsah, protože ten, co je tam teď, je těžko monetizovatelný,“ podotkl obchodní ředitel Vopařil.
Naproti tomu zdarma na internetu má zůstat zpravodajství Aktuálně.cz, které „se posune víc proti iDnesu“. Tato značka budovaná od roku 2005 jako seriózní zprávy se má rozšířit směrem k masovému publiku. „Masovku“, jak řekl Piskáček, by z ní mělo udělat třeba přesunutí obsahu bulvární sekce Centra Bleskově.cz. Bulvár pod Aktuálně.cz by přitom měl zjemnit, Piskáček razí spíš termín lifestyle.
Sáhnout se má do internetových služeb Centra. „Nebudeme dělat všechno,“ uvedl Pavel Vopařil. Skončit tak mají hlavně aMapy.cz, součást portálu Atlas.cz: „aMapy nemá cenu provozovat proti Googlu a Seznamu.“ Skončí také fotoalba či některé z volnočasových „café webů“.
Celkově Economia plánuje příjmy ze tří oblastí – titulů pro decision makers, neobsahových online služeb kolem domény Centrum.cz (například freemail) a nabídky pro malé a střední firmy (ta z minula zahrnuje tvorbu jednoduchých webů a jejich propagaci online, nově se může provázat i s informačními službami).