Největší komunikační skupina světa WPP se do konce letoška zbaví jednorázových plastů - brček, kelímků, příborů, lahví. Po celém světě se to dotkne víc než 3.000 kanceláří agentur WPP. V nich navíc ulehčí recyklaci. Se začátkem letošního festivalu v Cannes to oznámil šéf skupiny Mark Read.

HN zamkly web, získaly přes 6.000 předplatitelů

Čtyři a půl měsíce poté, co na webu zpoplatnily vesměs všechny původní články, získaly Hospodářské noviny na svém zpravodajském webu iHNed.cz přes 6.000 předplatitelů. Konkrétně je to teď 5.037 měsíčních předplatných a 1.182 ročních. Takzvaných jednočlánků, jednotlivých materiálů, bylo koupeno celkem 12.330. Retence abonentů, tedy podíl těch, kdo předplatné obnovili, představovala 79 %. Konverze na předplatné z jednorázových koupí článků činila 4 %. Údaje jsou za období od 17. května, kdy byl zaveden program zpoplatnění webu nazvaný HN+, do 1. října. Na dnešním setkání s novináři je zveřejnili ředitel redakcí vydavatelství Economia, která deník vydává, Vladimír Piskáček a šéf iHNed.cz Miloš Čermák. Na systému zpoplatňování obsahu s nimi spolupracuje Martin Malý.

Jednotlivé články Hospodářských novin na webu stojí 9 Kč, měsíční předplatné 99 Kč, roční abonmá 1.089 Kč. Celkové příjmy Economie z digitálního předplatného od půle května do začátku října tak činí zhruba 1,9 milionu Kč, něco přes 400.000 Kč za měsíc. Ideálním stavem podle Piskáčka bude, pokud se do tří až čtyř let podaří na online předplatném Hospodářských novin vybírat tolik, kolik dnes jejich webu vynáší inzerce. To je 35 až 40 milionů Kč ročně. „Dlouhodobě chceme míň spoléhat na reklamu,“ podotkl Miloš Čermák. Pokud se mají internetové příjmy Hospodářských novin z inzerce a příjmy z abonmá vyrovnat, znamená to vybírat na online předplatném měsíčně sedmkrát až osmkrát tolik než dosud. Online inzerci to podle Piskáčka neohrožuje, předplatitelů je totiž kolem pouhého procenta ze všech čtenářů webu - zmíněných 6.000 ze zhruba 600.000 měsíčně (jde o údaje z Google Analytics).

Před čtyřmi lety zavedly Hospodářky na webu takzvaný metered paywall, tedy zpoplatnění poté, co si uživatel přečte určité množství článků zdarma. To podle Čermáka ale dlouhodobě příliš nefunguje: „Pro lidi je to bojovka, jak to udělat, aby neplatili.“ Před čtyřmi měsíci proto Economia přistoupila k prakticky kompletnímu zpoplatnění internetové verze své vlajkové lodi. Na internetu je tak pod značkou HN+ všechno z tištěných Hospodářských novin i texty přímo pro internet, naopak volně přístupné zůstávají agenturní zprávy, hlavně z ČTK, a krátké zprávy. Za paywallem je 50 až 60 % článků.

„Budoucnost mediálních domů v printu úplně není, byť ho nepohřbíváme,“ vysvětluje Piskáček, proč se mediální podnik pustil do razantní změny cenové politiky. Ta mu přinesla předplatitele prakticky z celé republiky, přičemž gros abonmá tištěné verze - podle kanceláře ABC jich v červenci Hospodářské noviny měly přes 17.200 - je podle Piskáčka „Praha, Brno, Ostrava a trochu Plzeň“. Kompletní zpoplatnění webu je navíc podle šéfů z Economie cestou k vybudování kvalitnějšího vztahu čtenářů k deníku. Ti oceňují možnost přímé komunikace s vedením redakce, přičemž Čermák si pochvaluje, že taková komunikace je mnohem vstřícnější než u těch, co konzumují web zdarma: „Nechtějí urážet, chtějí přispět k tomu, aby byl produkt lepší.“ Využívají také možnost odemykání textů přátelům přes speciální odkazy (nejsilnější využití této funkcionality přineslo 23.000 neplacených přečtení navíc) a nejčastěji si stěžují, když se jim nedopatřením v placené části, která má být bez reklam, zobrazí reklama, a to i selfpromo a dokonce jednou i poděkování za to, že zaplatili.

Ze zkušenosti Economie vyplývá, že články, o něž je největší zájem, nejde vymezit autorsky, formátově ani tematicky. „V zásadě platí nejbanálnější vysvětlení - prodávají se dobré texty,“ říká Miloš Čermák. Podle něj se potvrzuje, že odzvonilo klasickému novinovému rozsahu textu kolem 4.500 znaků, středně dlouhým článkům. Lidi zajímají buď krátké zprávy na pár odstavců, anebo takzvané dlouhé čtení. Právě dlouhé texty Hospodářky na webu zvýrazňují štítkem Velké čtení a hodlají v tom pokračovat. Plánem do budoucna je pak rozšířit zpoplatnění na online obsah z týdeníků Ekonom a Respekt a také zavést firemní předplatné. Výše zmíněné zkušenosti se totiž týkají zatím jen individuálních abonmá.

Nejprodávanější články na iHNed.cz

  1. Na obzoru je nová globální ekonomická krize a Česko patří mezi nejohroženější země světa, varuje ekonom Pavel Kysilka
  2. Vysoké pracovní tempo člověk vydrží okolo deseti let, poté se porouchá. Dovolená by měla být alespoň dvakrát za rok, radí psycholog
  3. Komentář Tomáše Sedláčka: Kafkonomie aneb Deset let si zaděláváme na další průšvih
  4. Síla koruny ve světě: Unikátní mapa ukazuje, jak je silná ve 120 zemích a kam na levnou a bezpečnou dovolenou
  5. Filozof Václav Němec: Chcete manipulovat lidmi? Namluvte jim, že se jimi manipuluje. Zbytek zvládnou sami
  6. Pro umělou inteligenci budeme možná tím, čím jsou pro nás šimpanzi, tvrdí Musk v tříhodinovém rozhovoru. 12 nejzajímavějších věcí, které řekl
  7. Nejsem vzor pro začínající podnikatele, neběhám a nemedituji. Ale čůrám proti větru, to se vyplatí, říká zakladatel Warhorse Studios Vávra
  8. Česko je zemí druhé kategorie, k elitě mají blíž Turci. Unikátní mapa srovnává příjmy obyvatel více než stovky zemí
  9. Zeman a Babiš jsou úspěšní, protože umí vytvářet obraz nepřítele. Vítězné tažení populismu může ukončit ekonomická krize
  10. Znají každou naši špínu, přeneseně i doslova. Co o nás říkají uklízečky z Východu, před nimiž se nedá nic utajit

Období: 17. 5. až 1. 10. 2018

Zdroj: Economia