Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Hnutí Nesehnutí zahájilo pátý ročník soutěže o nejvíc sexistickou reklamu

Občanské hnutí Nesehnutí dnes v Brně zahájilo happeningem pátý ročník soutěže Sexistické prasátečko o nejvíce sexistickou reklamu. Využilo k tomu billboard, který se snaží nalákat na festival Divadelní svět. Je na něm zobrazen mim, který zpoza opony sleduje nahou violoncellistku. Soutěž upozorňuje na sexistické reklamy, převážně na nadměrné užívání odhaleného ženského těla, řekla novinářům koordinátorka Sexistického prasátečka Petra Havlíková.

Soutěž funguje tak, že lidé mohou posílat na adresu zenskaprava@nesehnuti.cz své podněty, tedy reklamy, o nichž se domnívají, že jsou sexistické. Lidé v hlasování na konci roku vyberou vítěze. Navrhnout lidé můžou billboard, televizní, internetovou či letákovou reklamu. „Loni jsme dostali zhruba sto tipů a 10.000 hlasů,“ uvedla Havlíková. Vítěze předchozích ročníků lze nalézt na webu www.zenskaprava.cz.

Billboard s hlavou primátora Onderky

Billboard s hlavou primátora Onderky

Při happeningu organizátoři přilepili na billboard vedle violoncellistky nahou mužskou postavu s podobiznou brněnského primátora Romana Onderky, pořadatelem divadelního festivalu je totiž město. „Tímto vtipem chceme upozornit na to, že reklamu nelze chápat bez sexistického kontextu, rozhodně je v ní obsažen. Městská akce podporovaná z veřejných peněz si klade za cíl být festivalem pro širokou veřejnost, neměla by ji proto propagovat sexistická reklama,“ řekla Havlíková.

Paradoxní podle ní je, že tato reklama ani nevyhrála výběrové řízení. Dramaturg festivalu ji vybral i přesto, že vítěze veřejné soutěže musel odškodnit.

Nesehnutí spolupracuje i s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání a s živnostenskými úřady. „Snažíme se o hlubší vnímání sexismu v reklamě, lepší orientaci dozorců a o jejich vyšší aktivitu. S některými podněty jsme již uspěli a mnozí lidé tento druh reklamy také citlivěji vnímají,“ doplnila Havlíková.

V letošním roce se navíc soutěž rozšíří i na Slovensko, kde bude realizován místním uskupením Feministky.sk.