Hodinové sazby v komunikaci meziročně vzrostly o 7 %, hlásí AKA

Sazby sice rostly ve všech oblastech, zdražení ale nedosahuje ani poloviny loňské inflace.

Tuzemské komunikační agentury zvýšily letos ceny v průměru o 7,3 %. Hodinové sazby rostly ve všech oblastech. Navýšení cen ale dosahuje necelé poloviny loňské inflace (15,1 %). Na základě pravidelného průzkumu mezi svými členy to uvádí Asociace komunikačních agentur (AKA). V předchozím roce se průměrné hodinové sazby zvýšily o 5,5 %.

Hlavní příčinou letošního růstu hodinových sazeb byla podle AKA pokračující inflace vstupů, zejména ceny práce, energií a materiálů na reklamní produkci. „Agentury i nadále masivně investují do zlepšování kvality svých služeb, implementace nových technologií a vzdělávání pracovníků. Tyto náklady však pokrývají převážně ze svých rezerv,“ dodává Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka AKA.

Průměrné sazby začínají podle statistického přehledu AKA na 984 Kč za hodinu u pozice asistenta, práce datového analytika vyjde v průměru na 1.758 Kč a plánovače médií na 2.537 Kč. Nejdražší je práce finančního a kreativního ředitele, kde jsou sazby 5.124 a 4.501 Kč za hodinu.

Asociace zdůrazňuje, že sazby slouží ke zhodnocení práce v režimu běžné obsluhy klienta, ne k ohodnocení kreativní a strategické práce agentury. „Pro tvůrčí a strategickou činnost agentur s vysokou přidanou hodnotou doporučujeme využít spíše hodnocení metodou value-based pricing bez využití hodinových sazeb, tedy hodnocení odvozené od hodnoty vnímané klientem,“ upozorňuje Lucie Češpivová, členka prezidia AKA.