Každoročně nejpromovanějším produktem o Velikonocích jsou podle dat nákupního rádce Kupi.cz vejce klasické velikosti M, konkrétně jejich balení po 10 kusech. V období Velikonoc jsou ve srovnání se zbytkem roku k dostání levněji, a to až o dvě pětiny. Podle analytika maloobchodních cen Petra Miklíka tomu tak je i letos a nic na tom nezměnila ani aktuální opatření proti šíření koronaviru: „Zdražení vajec v letošním roce neočekávám. A to ani vlivem aktuální karantény. Řetězce budou nyní spíš využívat své logistické kapacity k zásobování těch nejdůležitějších surovin, mezi které vejce bezpochyby patří. Spotřebitelé budou pravděpodobně nakupovat větší balení, která jsou i cenově nejvýhodnější, s cílem zmenšit frekvenci nákupů.“
Průměrná běžná cena za klasické plato vajec o 10 kusech se podle dat Kupi.cz pohybuje okolo 35,90 Kč, v akci se dá koupit v průměru jen za 20,40 Kč (-43 %), balení 30 kusů může být ještě výhodnější. Průměrná akční cena byla podle Miklíka o loňských Velikonocích v zásadě stejná jako předloni a zatím vše nasvědčuje tomu, že stejně dopadnou i letošní Velikonoce. „Lehké zdražení ale v dlouhodobější perspektivě pozorujeme,“ doplňuje analytik.
Velikonoce pak v akční nabídce vajec přinášejí jedno specifikum, a to že jsou častěji nabízena bílá vejce, která jsou vhodnější pro zdobení. Ta zároveň nejsou nabízena s tak výraznou slevou jako u nás obvyklá hnědá varianta. Průměrná běžná cena za 10 kusů bílých vajec se pohybuje na úrovni 39,90 Kč, akční pak okolo 34,60 Kč (-13 %).
Kupi.cz si také všímá, že zdravý životní styl dorazil už i do segmentu vajec a že lze v českých obchodech narazit například na vejce se zvýšeným obsahem selenu, IQ vejce s vysokým obsahem jódu nebo bio vejce. I tak ale vejce z klecových chovů zůstávají na českém trhu klasikou. V roce 2012 došlo ke zvětšení prostoru klecí a do roku 2025 by mělo dojít k úplnému zrušení klecových chovů a prodeje vajec z nich. Podle Miklíka každý rok narůstá počet akčních nabídek v letácích právě na vejce z podestýlky. „Obecně ale můžeme konstatovat, že se v letácích pořád objevují častěji vejce z klecového chovu než z podestýlek,“ dodává.
Polská vejce nechceme, ale kódům nerozumíme
Podle aktuálního online průzkumu portálu Seznam.cz se dnes většina lidí zajímá o původ vajíček, přičemž čeští zákazníci jednoznačně preferují tuzemskou produkci, zatímco polským vejcím by se nejraději vyhnuli. O původ se vždy zajímá polovina dotázaných, čtvrtina jen někdy a pro tutéž část dotázaných to není důležité. Na druhou stranu ale Češi neumí rozluštit kódy, které o původu informují, a celému popisku na vejci prý rozumí jen 16 % dotázaných, zatímco skoro třetina (31 %) vůbec neví, co znaky v kódu znamenají.
Stejně tak víc než polovina dotázaných se aspoň někdy zajímá o to, zda vejce náhodou nepochází z klecových chovů. V rozporu s tím, jak je téma v médiích i samotnými obchodníky v poslední době diskutováno, však průzkum Seznamu ve srovnání s podobným rok starým průzkumem ukazuje, že mezi respondenty nedochází v odpovědích k žádnému posunu. Téma klecových chovů tak zajímá jen část spotřebitelů, skoro polovina lidí je ale k němu netečná.
Podle staršího průzkumu řetězce Kaufland, lidé cenu vajec velmi sledují, a proto často sahají právě po levnějších klecových. A velmi podobná zjištění v preferencích původu vajec, jaká přinesl průzkum Seznamu, potvrdil i loňský výzkum agentury STEM/Mark. Ten zároveň konstatoval, že Češi by sice rádi kupovali česká vejce produkovaná za přijatelných podmínek, ale tváří v tvář realitě pak často sahají po nejlevnější nabídce.
Z šetření Seznamu také vyplynulo, že si Češi oblíbili nákup vajec od farmářů. Aspoň někdy si je kupuje víc než polovina dotázaných. Bio vejce jsou pro spotřebitele mnohem menším lákadlem, ale i tak si je někdy kupuje 37 % dotázaných.