V květnu spuštěná interaktivní televize Horizon kabelového operátora UPC dosáhla svého prvotního cíle, totiž získat za první tři měsíce aspoň 150.000 předplatitelů. Tiskový mluvčí UPC David Frodl Médiáři řekl, že službu Horizon aktuálně využívá přes 165.000 uživatelů. „V plánu je mít do konce roku 65 % všech televizních zákazníků na službě Horizon,“ dodal Frodl.
Největší tuzemský kabelový operátor UPC, vlastněný americkou Liberty Global, se jinak na českém trhu kontinuálně potýká s úbytkem zákazníků, a to jak celkově, tak u televizních služeb. Letos v pololetí klesl počet jeho klientů pod 600.000, což je nejhorší výsledek od roku 2006. Také množství abonentů kabelové televize je momentálně na desetiletém minimu, pod 460.000. Ačkoliv loni se počet předplatitelů analogové kabelové televize zvýšil o 8.000, ubylo téměř 10.000 zákazníků digitální televize.
Už čtvrtým rokem se snižuje počet zákazníků telefonních služeb UPC. Roste jen počet těch, kteří u tohoto operátora využívají připojení k internetu. Ten je prakticky na úrovni počtu televizních abonentů.
Letos by UPC trend ráda zvrátila, proto motivuje na digitální televizi nabídkou zmínění interaktivní služby Horizon s obsáhlou videotékou My Prime. Už loni na podzim UPC uvedlo variantu Horizon Go, určenou pro mobilní telefony a tablety. Ta ve formě mobilní aplikace dosud zaznamenala přes 70.000 stažení. Průměrně ji využívá kolem 25.000 uživatelů týdně, kteří zhlédnou přes 200.000 pořadů.
Na digitální televizi Horizon plánuje UPC převést své zákazníky analogové televize, kterou v současné době využívá kolem 90.000 klientů. „Naší prioritou je v brzké době všem zákazníkům s analogovou televizí nabídnout výhodný přechod na interaktivní televizi Horizon a umožnit jim naplno využívat funkce videotéky My Prime, televizní archiv nebo mobilní televizi Horizon Go,“ potvrdil Jan Kohout, marketingový ředitel české pobočky UPC.
Zákazníkům interaktivní televize Horizon by UPC ještě v tomto roce měla zpřístupnit službu odloženého sledování (timeshift), kterou už nabízí konkurence. UPC zároveň prostřednictvím investic do infrastruktury rozšiřuje dostupnost služeb i pro nové lokality. Na konci prvního pololetí 2015 se počet domácností s dostupností digitální televize, vysokorychlostního internetu a telefonu od UPC zvýšil oproti roku 2014 o 47.000 na 1,3 milionu.
České videotéky s desítkami tisíc abonentů
Videotéku My Prime, která je součástí interaktivní televize Horizon, využívá u UPC přes 14.000 předplatitelů.
Svou nabídku hollywoodských filmů a originální produkce včetně seriálů a koncertů zpřístupňuje na vyžádání placená televize HBO. Její služba HBO Go, přístupná z chytrých televizorů, počítačů, mobilů a tabletů, v Česku a Slovensku momentálně registruje 26.000 uživatelů z řad předplatitelů HBO. „Během posledního roku došlo k velkému nárůstu validních registrovaných uživatelů,“ uvádí HBO. Zavádí rovněž podporu přehrávání prostřednictvím platforem Google Chromecast a Apple AirPlay.
Zhruba stejnou předplatitelskou bází jako HBO se chlubí placená videotéka Voyo televize Nova. Ta pro Digizone uvedla, že Voyo registruje kolem 27.000 uživatelů.
Televizi O2 předplatitelé přibývají
Největší konkurent UPC, telekomunikační operátor O2, poslední dva roky rozvíjí a silně marketingově podporuje službu O2 TV. Postupně uvedl nové funkcionality jako je zpětné přehrávání, nahrávání a online videotéka. V srpnu O2 navíc spustila vlastní televizní kanál O2 Sport, přičemž masivně nakupuje práva na atraktivní sportovní přenosy.
I díky tomu počet abonentů digitální televize od O2 kontinuálně roste. V roce 2013 měla 156.000 předplatitelů, v roce 2014 už 184.000, v polovině roku 2015 dosáhla 190.000 zákazníků a také 350.000 stažení aplikace O2 TV Go pro přehrávání na mobilních zařízeních.
Oběma společnostem ubývá počet zákazníků pevné telefonní linky (UPC na konci loňska 169.800, O2 pak 1.312.000), u O2 pak i předplatitelů internetu (na konci roku 2014 jich bylo 955.000), narozdíl od UPC (koncem loňska 445.000). Mimo to UPC v červenci spustila novou sdílenou bezplatnou wi-fi síť UPC Wi-Free, která je dostupná teoreticky až pro 450.000 jejích zákazníků.