Hrubé reklamní investice do médií v Česku loni vzrostly o 8 %

V druhém roce covidu růst trhu zrychlil. Podle oficiálních čísel vede televize před onlinem.

Hrubé reklamní investice do médií v Česku v loňském roce 2021 dosáhly 141 miliard Kč, což představuje 8% nárůst oproti předchozímu roku 2020, kdy činily 130,5 miliardy a který zároveň byl prvním ze dvou roků výrazně ovlivněných pandemií covidu. Ukázal to pravidelný monitoring reklamy agentury Nielsen Admosphere. V roce 2020 činil meziroční růst reklamního trhu 3 %. Jde o hrubé reklamní investice, jinými slovy ceníkovou hodnotu reklamního prostoru, nikoli o skutečné útraty, které jsou zpravidla nižší.

„Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných, tedy čistých investic do nákupu reklamního prostoru - na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně. Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu - umožňuje například porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou a podobně,“ uvádí Nielsen Admosphere.

Ceníková hodnota reklamního prostoru v uplynulých letech

mediatyp 2019 2020 2021 změna 2020/2021
televize 57,48 62,16 64,37 8 %
tisk 19,80 17,21 19,03 11 %
rádio 7,93 7,30 8,13 11 %
venkovní 5,43 4,38 4,46 2 %
celkem*   130,54 140,98 8 %

* Do celkové ceny jsou promítnuty všechny mediatypy včetně internetu, jehož hodnota vychází v případě roku 2020 z dat zveřejněných SPIR a pro rok 2021 byla expertně upravena na základě odhadu SPIR pro rok 2021.
V miliardách Kč, zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

„Do celkové ceny jsou promítnuty všechny mediatypy včetně internetu, jehož hodnota vychází v případě roku 2020 z dat zveřejněných Sdružením pro internetový rozvoj (SPIR) a pro rok 2021 byla expertně upravena na základě odhadu SPIR pro rok 2021,“ doplňuje agentura.

Podle jejího monitoringu reklamy televize loni meziročně vyrostla o 8 % na 64,4 miliardy, tisk o 11 % na 19 miliard, rádio rovněž o 11 % na víc než 8 miliard a venkovní reklama o 2 % na 4,5 miliardy.

„Televize si udržela vedoucí pozici, přestože její růst v porovnání s předchozími lety zpomalil. V růstových hodnotách roku 2021 se odráží zotavení trhu z pandemie covidu, která ho zasáhla především v roce 2020. Například tisk díky tomu také meziročně rostl, dokonce o 11 %, ale v porovnání s hodnotami v době před pandemií covidu sledujeme spíše potvrzení trendu stagnace až mírného poklesu v ceně jeho reklamního prostoru,“ komentuje manažer Nielsen Admosphere Tomáš Hynčica.

Dopočítáním zjistíme, že hrubé reklamní investice do internetu se loni zvýšily na 45 miliard, a to z 39,5 miliardy rok předtím. Konkrétní loňské hodnoty za internet tradičně zveřejní SPIR až v následujících týdnech.

Největšími inzerenty Lidl, Kaufland, Albert

Nejsilnějšími zadavateli byly loni maloobchodní řetězce s potravinami Lidl, Kaufland a Albert. Následují provozovatel loterií Sazka a největší tuzemský e-shop Alza.cz.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru za rok 2021

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 2,10
Kaufland Česká republika 2,05
Albert Česká republika 1,83
Sazka 1,73
Alza.cz 1,69
Simply You Pharmaceuticals 1,42
HP Tronic Zlín 1,30
Billa 1,29
Mountfield 1,25
10  Henkel ČR 1,22

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Maloobchodní řetězce s potravinami byly se značným odstupem nejsilnější inzertní kategorií, obsadily prostor v hodnotě přes 22 miliard Kč. Nejvyšší meziroční růst v top 10 kategorií zaznamenala elektronika a domácí spotřebiče, a to o 16 %. Naopak jediný propad se ukázal v reklamních investicích výrobců a prodejců aut, a to o 6 %.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru za rok 2021

pořadí kategorie 2020 2021 změna
1 Potraviny a potravinové řetězce 21,17 22,02 4 %
Bankovnictví a pojištění 9,35 9,85 5 %
Elektronika a domácí spotřebiče 7,59 8,78 16 %
Farmaceutické přípravky 6,97 7,58 9 %
Osobní kosmetika 6,21 6,28 1 %
Vybavení domácnosti 5,46 5,83 7 %
Rekreační činnosti 5,10 5,14 1 %
Motorová vozidla 5,07 4,74 -6 %
Móda 3,38 3,68 9 %
10  Telekomunikace 2,77 3,06 10 %

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere