Hrubé reklamní investice do médií v Česku v loňském roce 2021 dosáhly 141 miliard Kč, což představuje 8% nárůst oproti předchozímu roku 2020, kdy činily 130,5 miliardy a který zároveň byl prvním ze dvou roků výrazně ovlivněných pandemií covidu. Ukázal to pravidelný monitoring reklamy agentury Nielsen Admosphere. V roce 2020 činil meziroční růst reklamního trhu 3 %. Jde o hrubé reklamní investice, jinými slovy ceníkovou hodnotu reklamního prostoru, nikoli o skutečné útraty, které jsou zpravidla nižší.
„Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných, tedy čistých investic do nákupu reklamního prostoru - na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně. Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu - umožňuje například porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou a podobně,“ uvádí Nielsen Admosphere.
Ceníková hodnota reklamního prostoru v uplynulých letech
mediatyp | 2019 | 2020 | 2021 | změna 2020/2021 |
televize | 57,48 | 62,16 | 64,37 | 8 % |
tisk | 19,80 | 17,21 | 19,03 | 11 % |
rádio | 7,93 | 7,30 | 8,13 | 11 % |
venkovní | 5,43 | 4,38 | 4,46 | 2 % |
celkem* | 130,54 | 140,98 | 8 % |
* Do celkové ceny jsou promítnuty všechny mediatypy včetně internetu, jehož hodnota vychází v případě roku 2020 z dat zveřejněných SPIR a pro rok 2021 byla expertně upravena na základě odhadu SPIR pro rok 2021.
V miliardách Kč, zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
„Do celkové ceny jsou promítnuty všechny mediatypy včetně internetu, jehož hodnota vychází v případě roku 2020 z dat zveřejněných Sdružením pro internetový rozvoj (SPIR) a pro rok 2021 byla expertně upravena na základě odhadu SPIR pro rok 2021,“ doplňuje agentura.
Podle jejího monitoringu reklamy televize loni meziročně vyrostla o 8 % na 64,4 miliardy, tisk o 11 % na 19 miliard, rádio rovněž o 11 % na víc než 8 miliard a venkovní reklama o 2 % na 4,5 miliardy.
„Televize si udržela vedoucí pozici, přestože její růst v porovnání s předchozími lety zpomalil. V růstových hodnotách roku 2021 se odráží zotavení trhu z pandemie covidu, která ho zasáhla především v roce 2020. Například tisk díky tomu také meziročně rostl, dokonce o 11 %, ale v porovnání s hodnotami v době před pandemií covidu sledujeme spíše potvrzení trendu stagnace až mírného poklesu v ceně jeho reklamního prostoru,“ komentuje manažer Nielsen Admosphere Tomáš Hynčica.
Dopočítáním zjistíme, že hrubé reklamní investice do internetu se loni zvýšily na 45 miliard, a to z 39,5 miliardy rok předtím. Konkrétní loňské hodnoty za internet tradičně zveřejní SPIR až v následujících týdnech.
Největšími inzerenty Lidl, Kaufland, Albert
Nejsilnějšími zadavateli byly loni maloobchodní řetězce s potravinami Lidl, Kaufland a Albert. Následují provozovatel loterií Sazka a největší tuzemský e-shop Alza.cz.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru za rok 2021
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Lidl Česká republika | 2,10 |
2 | Kaufland Česká republika | 2,05 |
3 | Albert Česká republika | 1,83 |
4 | Sazka | 1,73 |
5 | Alza.cz | 1,69 |
6 | Simply You Pharmaceuticals | 1,42 |
7 | HP Tronic Zlín | 1,30 |
8 | Billa | 1,29 |
9 | Mountfield | 1,25 |
10 | Henkel ČR | 1,22 |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Maloobchodní řetězce s potravinami byly se značným odstupem nejsilnější inzertní kategorií, obsadily prostor v hodnotě přes 22 miliard Kč. Nejvyšší meziroční růst v top 10 kategorií zaznamenala elektronika a domácí spotřebiče, a to o 16 %. Naopak jediný propad se ukázal v reklamních investicích výrobců a prodejců aut, a to o 6 %.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru za rok 2021
pořadí | kategorie | 2020 | 2021 | změna |
1 | Potraviny a potravinové řetězce | 21,17 | 22,02 | 4 % |
2 | Bankovnictví a pojištění | 9,35 | 9,85 | 5 % |
3 | Elektronika a domácí spotřebiče | 7,59 | 8,78 | 16 % |
4 | Farmaceutické přípravky | 6,97 | 7,58 | 9 % |
5 | Osobní kosmetika | 6,21 | 6,28 | 1 % |
6 | Vybavení domácnosti | 5,46 | 5,83 | 7 % |
7 | Rekreační činnosti | 5,10 | 5,14 | 1 % |
8 | Motorová vozidla | 5,07 | 4,74 | -6 % |
9 | Móda | 3,38 | 3,68 | 9 % |
10 | Telekomunikace | 2,77 | 3,06 | 10 % |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Ogilvy je na českém trhu 30 let. „Nově se zaměříme i na oblast health & wellness“

Až příliš pozornosti. Jak přežít v neutichajícím online roji
