Služba Spotify, založená na přehrávání hudby z internetu, se zítra v poledne otevře také pro uživatele v Česku. Dnes ji přijel do Prahy představit Przemek Pluta, obchodní ředitel pro střední a východní Evropu, a Marcel Gröbe, ředitel PR a komunikace ve střední Evropě.
Služba Spotify vznikla před pěti lety, na podzim 2008 ve Švédsku. Je založena na myšlence, že lidé budou za hudbu platit, pokud je technologicky snadno dostupná. Pluta tvrdí, že oproti propadům tržeb, které nahrávacím společnostem působila pirátská stahování hudby, přineslo navázání spolupráce labelů se Spotify v domovském Švédsku naopak růst výnosů.
Obchodní model Spotify závisí na poplatcích od uživatelů. Výnosy se pak dělí v poměru 70 % pro gramofirmy, 30 % pro Spotify. Příjmy pro jednotlivá vydavatelství se pak dále dělí podle množství přehrání. Pro měření úspěšnosti služba používá právě jak počty přehrání, tak také počty následovníků (follow) jednotlivých umělců. Letošní tržby podle slov ředitele Pluty pro Médiář činí půl miliardy eur.
V Česku bude Spotify nabízet dva cenové programy: zdarma (proložený reklamami, bez možnosti stahování) a za 5,99 eur za měsíc (bez reklam, s možností stahování, s možností používat na mobilech). Reklamní spoty pro Spotify, jak řekl zástupce Spotify Médiáři, zajišťuje agentura Httpool. Její místní pobočku vlastní Michal Svatý.
„Spotify smazává rozdíl mezi rádiovou a display reklamou tím, že přehrává svým posluchačům audio reklamu v synchronizaci s display reklamou. Kromě toho obrandované playlisty umožňují inzerentům nativní reklamní příležitost, a to sdílením playlistu na sociální síti Facebook,“ uvedla agentura Httpool. Dnešní start Spotify v dalších zemích sponzorují Coca Cola, KFC a Vivacom.
Spotify aktuálně nabízí 20 milionů skladeb, po dnešním vstupu do Česka, na Slovensko, do Bulharska a do Maďarska celkem v 55 zemích. Má 24 milionů aktivních uživatelů, z toho 6 milionů předplatitelů. Jen album Random Access Memories francouzských Daft Punk vydané v březnu zatím ve Spotify zaznamenalo 300 milionů přehrání. Firma má dohody na mezinárodní úrovni se všemi hlavními gramofirmami, potažmo v Česku s jejich místními pobočkami. Kontrakty firma přitom neuzavírá nikdy přímo s umělci, ale s jejich distributory nebo oborovými asociacemi.
V Česku tak má licenční smlouvu konkrétně třeba s Ochranným svazem autorským (OSA), podobně jako si ji už dřív vyjednali konkurenti Spotify, tedy služby MusicJet, Hudba Google Play, iTunes, Rdio, Deezer, Rara a 7digital. OSA očekává, že letos bude tvořit inkaso za užití hudby na internetu přes 13 milionů Kč, v roce 2012 to bylo 8,8 milionu, v roce 2011 necelých 6,5 milionu.
Jak ředitel Pluta řekl Médiáři, Spotify v Česku nebude otevírat žádné pracovní pozice, technicky i právně bude službu administrovat z Varšavy.