Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Hudební trh v Česku překročil miliardu, růst táhne streaming

Oborová federace zveřejnila čerstvá data, jak vypadal hudební trh v Česku v roce 2019.

Trh s hudbou v Česku loni vzrostl na 1,02 miliardy Kč, tržby se meziročně zvýšily 16 %. Už v roce 2017 příjmy z digitálních nosičů převážily ty z fyzických. Loni se díky streamingovým službám Spotify, Apple Music či Deezer digitální nosiče dostaly už na dvě třetiny (66 %) celkových příjmů z prodeje hudby. Kvalifikovaný odhad mluví o tom, že v Česku si hudbu takto předplácí už 660.000 lidí, za posledních pět let se tak jejich počet téměř zdesetinásobil. „Hudební průmysl zažívá už třetím rokem tolik očekávaný růst trhu, jenž pozvolna kompenzuje ztráty z předchozích období. Růst táhnou streamingové služby, které v roce 2019 zaznamenaly růst o 34 %,“ uvádí česká pobočka Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI).

Zatímco v roce 2018 prodeje fyzických nosičů poklesly o 11 %, v roce 2019 došlo k růstu jejich prodejů o celých 8 %. Za tímto nezvyklým nárůstem stojí s největší pravděpodobností úmrtí ikony tuzemské hudební scény, pana Karla Gotta, jehož alba se v poslední čtvrtině roku prodávala v nadstandardním počtu. Prodeje CD nosičů tedy narostly o 13 %. Nárůst (3 %) zaznamenaly také vinylové nosiče, jejichž prodeje oproti loňskému roku zpomalily,“ uvádí IFPI.

Hudební trh v ČR v roce 2019. Zdroj: IFPI ČR

Hudební trh v ČR v roce 2019. Zdroj: IFPI ČR