Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Kaufland dbá na hygienu
Maloobchodní řetězec Kaufland zavedl v Česku ve svých prodejnách hygienické stanice. Zákazníkům mají sloužit pro dezinfikování rukou nebo madel nákupních vozíků. V hygienických stanicích jsou zákazníkům k dispozici vlhčené ubrousky a rozprašovač s dezinfekčním prostředkem na ruce. Služba je zákazníkům dostupná zdarma, hygienické stanice jsou umístěné před vstupem na prodejní plochu. Stanice jsou zavedené v domácím Německu, Polsku i na Slovensku, a řetězec je chce rozšířit do všech států, kde má umístěné své prodejny. Diskontní řetězec Lidl, který má s Kauflandem stejného vlastníka Schwarz Gruppe, podle vyjádření pro Retailek zavedení podobných hygienických stanic zatím neplánuje.
Kaufland jde správnou cestou, fandím takovýmto rozšířeným službám zákazníkům.
Monika Hrubalová
Nevím jak vy, ale u velkých obchodů jako je třeba Kaufland, vždycky nejvíc hledím na to, jak se co nejrychleji dostat dovnitř a pak zase ven. Takže očistu rukou bych bral jako něco, co mě od tohoto plánu bude dost zdržovat. Ale jinak rozumím, a hlavně třeba v chřipkových obdobích by toto opatření mohlo mít úspěch. I když obecně bych jeho úspěšnost viděl stejně jako u kleští na pečivo - vy už jste někdy viděli někoho, jak je používá?
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Určitě dobrý krok hodný následování. A i taková drobnost odlišuje od ‚špinavé‘ konkurence.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Asi jako spotřebitelé budeme rádi hlavně ve chvíli, kdy tam žádné hygienické prohřešky, týkající se zboží a jeho skladování, nenajde hygiena nebo jiný správní orgán. Tohle je jen taková věc naoko.
Václav Loubek
Je to velmi dobrý nápad, podobně jako v čekárnách u lékařů je to záslužný krok směrem k zákazníkům. V nedávné době jsem četl závěry výzkumu, které hodnotily množství výskytu bakterií na místech, se kterými přícházíme v běžném životě do kontaktu. Pokud si dobře vzpomínám, tak kromě míst spojených s WC byly na předních místech tlačítka v bankomatech, peníze a pak právě různá madla a to ať již v MHD nebo košíky a vozíky v obchodech.
Martin Boček
Nápad se mi líbí, konečně po dlouhé době smysluplný počin pro zákazníka, což může být velmi pozitivně vnímáno i nyní, v době nastupující epidemie chřipek. U mne dva palce nahoru.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
2. Zara zavírá, H&M otvírá
Největší hráči na maloobchodním trhu s módou přehodnocují své strategie. Změny se dotknou i jejich působení v Česku. Zprávu přinesl server iDNES. Španělský módní řetězec Zara, který patří skupině Inditex chce postupně omezit počet prodejen. V Praze měla Zara ještě loni pět obchodů, v říjnu ale opustila obchodní centrum v Letňanech a do budoucna by si chtěla ponechat pouze tři pobočky. Ve Španělsku ale došlo k uzavření hned u šestnácti prodejen. Orientovat se nyní hodlá na online prodej, její e-shop funguje i v Česku. Na online sází také konkureční H&M, to ale narozdíl od Zary v tuzemsku žádné zavírání neplánuje. Naopak chystá otevírat další prodejny. Nejnovější bude letos na jaře v Ostravě.
Zara volí strategii, která si myslím, že není v tomto čase a v našem regionu rozumná. Stahování se z trhu, budování jenom prémiových (zážitkových) prodejen (3 v Praze) nákup přes internet je něco, co si myslím, že ji v krátkodobém období nepřinese nárůst tržeb, ale naopak. Proč? Protože stále platí, radost z nákupu oblečení je dvojnásobná, když si člověk věci může osahat, vyzkoušet a doladit doplňky.
Monika Hrubalová
V módě nejsem moc kovaný, ale jestli mám značku Zara někam zapsanou, tak to určitě není web a prodej přes nějaký e-shop. Ale chápu, že vyvázat se z každoměsíčního, zcela jistě vůbec ne nízkého, nájmu a místo toho spravovat elektronický obchod může být krok správným směrem. Už kvůli vyhodnocení aktivity nakupujících, kterou holt v reálném retailu tak snadno nedostanete.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
U H&M je sympatické, že i přes pokles tržeb (a to ještě před opicí v džungli a dětskými ponožkami…) plánuje expanzi. Sází více na fyzickou dostupnost než e-commerce. Zara na to jde obráceně, její cílovka a ceny jsou pro e-commerce více stavěné. A navíc umí být úspěšná i bez investic do marketingu, produkt je král…
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Pokud skončí prodejna na Pankráci, na Chodov to není pro milovníky Zary moc daleko. Byť tím můžou Arkády trochu ztratit. Ohledně online H&M, to je zrovna příklad, jak by to vypadat nemělo. A zákaznických stížností k nedodání zboží nebo placeným vratkám se dá najít hodně. Takhle internet retailistovi nepomůže.
Jan Penkala (Acomware)
Poslední výzkumy potvrzují nutnost fungovat jak na webu, tak jako kamenný obchod. Každý kanál má svoje nenahraditelé přednosti, které se vzájemně doplňují. Je pouze otázka, o jaký sortiment jde. Roli hraje cena, rychloobrátkovost, nutnost vyzkoušet, poradit se, snadnost dopravy, dostupnost atd.
Martin Boček
Posilováním omnichannelové formy povede k podobným krokům, takže otevírání i zavírání je důsledek aktuálního vývoje. Jen nic moc neuspěchat, některá rozhodnutí bývají pak často ve strategii hlava nehlava.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
3. KMV chystá vratné lahve
Výrobce minerálních vod Mattoni, Dobrá voda, Hanácká Kyselka, Poděbradka a dalších značek uvažuje o zavedení vratné zálohy na plastové PET lahve. Na projektu spolupracuje s Vysokou školou chemicko-technologickou a Institutem cirkulární ekonomiky. Aktuálně probíhá průzkum, jak by mohl depozitní systém fungovat, výsledky by měly být známé letos v květnu. Otázkou je například také výše zálohy, která musí být pro zákazníka motivující. Systém byl měl fungovat jako nástroj pro efektivní recyklaci. Plastové lahve od nápojů se vrací například v Německu, Švédsku, Litvě nebo Chorvatsku. Zprávu přinesl jako první web E15. V 90. letech se v Česku vracely lahve od limonád z produkce Coca-Cola, záloha byla tehdy 10 Kč.
Recyklovat a tedy i zálohovat plastové láhve je určitě dobrá cesta jak některé z našich občanů motivovat, aby byli odpovědnější. K zálohování by měli přistoupit všichni větší prodejci vod a jiných nápojů, jinak to může být kontraproduktivní. To samé bych zavedla i u láhví, které jsou doposud nezálohované (víno, destiláty atd.).
Monika Hrubalová
Dobře, nebudu tady za nevěřícího Tomáše a nebudu psát nic o nějakém PR stuntu od KMV. Ostatně, pokud by měl přijít takovýto game changer v otázce recyklace plastů, tak od koho jiného, než právě od KMV, jedničky na trhu. Zajímalo by mě, jak moc je to navázané na to, co v této oblasti chystá EU. Protože Česká republika je myslím jedna z nejlépe vybavených zemí co se počtu recyklačních kontajnerů týče. A že už se Češi naučili recyklovat, to snad ani není nutné zdůrazňovat. Takže znovu na začátek a s otázkou - proč teda budeme vracet do obchodu kromě skla taky plastové lahve? A přiznám se, že vážně nevím.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
KMV jdou jako leader příkladem nejen v akvizicích a mezinárodní expanzi, ale i v ekologické oblasti. Uvidíme do jaké míry naučí Čechy chodit od kontejnerů zpět do samoobsluh. Nastavení správné výše zálohy bude opravdu klíčové.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Podle mě nevyhnutelný krok. Asi to malinko naštve odpadové firmy, které mají z recyklace slušné příjmy. Ale zase by to mohlo částečně eliminovat binec kolem kontejnerů. A samozřejmě i snížit náklady KMV. V Německu jsou mraky plastových lahví zálohované a prostě se to bere jako fakt.
Václav Loubek
Myšlenka je to jistě chválihodná, ale je otázka, jak motivují běžné zákazníky, aby na tento staro nový koncept přistoupili. Co si budeme povídat, vracení láhví je opruz. Zabírá to čas, místo a energii. Tříděný odpad je určitý ekologický kompromis. Řešením může být zajímavá cena za láhev, ale tím samozřejmě opticky roste cena celková v rámci nákupu a to je vždy risk v boji s konkurencí. Blížíme se k apokalypse, kdy obal bude skutečně stát jednou více než produkt. Známá je i hláška, že jedním z nejlepších obchodních nápadů bylo zabalení vody a její prodej.
Martin Boček
Opět chválím, tento krok tu už měl být dávno.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
4. Footshop mění lokalitu
Obchod s teniskami Footshop se stěhuje do kavárny Vnitroblock v ulici Tusarova 31 v pražských Holešovicích, a to od února. Původně to bylo v plánu už v lednu. Původní umístění v Bubnech musel Footshop opustit, na místě momentálně vzniká obchodní centrum pod taktovkou francouzského developera Unibail-Rodamco, které patří Centrum Chodov a Černý Most, a skupiny CPI miliardáře Radovana Vítka. Kromě Footshopu sídlí ve Vnitroblocku kavárna a obchod Signiture, taneční studio Sector, květinářství Papavera nebo Pidikino. Footshopu bude ve Vnitroblocku patřit celá zadní část budovy, což je zhruba polovina prostoru, a bude se tak prolínat s kavárnou.
Tak to jsem rád, že už karlínští hipsteři nebudou muset chodit bosí...
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Vnitroblock je skvělá volba, image značky to může jen posílit. Raketové nárůsty obratů tak můžou pokračovat. I na tenisky se mohou stát fronty. A jde to i bez slev.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Tenisky? Hipsteři? OK, my gentlemani nosíme černé polobotky, tenisky necháme dětem, co se chtějí lišit tím, že jsou všechny stejné.
Václav Loubek
Je to hlavně marketingová změna, která dává pro Footshop smysl. Pozornost, kterou aktuálně věnují exportu, jim přinese v tržbách určitě rozhodně víc než toto stěhování.
Jan Penkala (Acomware)
Místo jako takové je opravdu skvělé. Čas ukáže, zda je vhodné pro prodej tohoto typu sortimentu, ale jako alternativní místo na pohoštění vřele doporučuji.
Martin Boček
Pakliže, jste součástí nějakého módního trendu neváháte a vyrazíte kamkoliv, běžnému zákazníkovi je to více méně jedno.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
5. Jídlo Real Food v prášku
Firma Real Food Production uvádí na český trh práškovou stravu Real Food, která má sloužit jako nízkosacharidová alternativa ke kvalitnímu jídlu. Prodávat ji bude skrze svůj e-shop. Za exekutivou stojí převážně Tomáš Rajchl, který se dlouhodobě věnuje projektům zdravého životního stylu. Podle Rajchla si produkt zakládá na nejlepší kvalitě vstupních surovin, neobsahuje přidané cukry, soli, sóju, žádná zahušťovadla, stabilizátory nebo umělá barviva. Nabízen je v příchutích jahody, čokoláda, vanilka, mák a bez příchuti. Pokud se produkt na trhu uchytí, plánuje ho přidat v dalších příchutích a v dalších formách, než je sypká.
Jak moc bude ta strava ‚real‘ když je v prášku? Rychlá doba si očividně říká o rychlá řešení. Takže smíchat s vodou a vypít nebo taky boxerská dietka... Jo, až někdo přijde se sekanou v prášku, třeba získá moji pozornost. A nakonec trochu víc vážně - fandím zakladatelům s dalším rozvojem (třeba i do toho zahraničí) a musím pochválit grafiku obalů, ta se vážně povedla.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
V nové kategorii tekutého jídla už jsou dva hráči. Doufám, že Real Food bude mít i dost prostředků na marketing a nezapomene na širší distribuci. Mana má náskok…
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Když to tak čtu, tak jsem se rozhodl si upéct kachnu. S karlovarským knedlíkem a červeným zelím. Prášky ať si dlabe někdo jiný. Červené víno v prášku stejně ještě nikdo nevymyslel. Teda doufám.
Václav Loubek
Omlouvám se, ale jestli si něco někdy opravdu nekoupím, tak je to ‚real food‘, tedy opravdová strava v podobě ‚real prášku‘. Od dob amarounů jsem již zažil mnoho podobných pokusů a těmto projektům opravdu nefandím. Z marketingového pohledu bych si navíc dovolil mírnou kritiku za název projektu jako takového.
Martin Boček
U tohoto typu stravy si vždy kladu otázku, jak moc způsob výroby šetrný vůči přírodě? Ale u mnoha spotřebitelů, kteří drží nejrůznější diety založené na principu koktejlů to může být skvělé zpestření. Na trhu je určitě skupina zákazníků, která tento produkt uvítá.
Patricia Jakešová (U & Sluno)