Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 20. týden 2020
- Yinachi: Držíme spolu i ve zvláštní době (46 %)
značka: Staropramen, klient: Pivovary Staropramen - Nice!: Natáčejte virtuálně (39 %)
značka: Nice!, klient: Nice.film - WMC Grey: Pojištění správně (38 %)
značka, klient: Rixo - WMC Grey: Láskostromy (37 %)
značka: Kofola, klient: Kofola ČeskoSlovensko - Boomerang Communication: Mimořádně hořké osvěžení (27 %)
značka: Radegast Ratar, klient: Plzeňský Prazdroj
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Čermák v roušce se těší na točené (46 %)
Nový spot značky Staropramen zareagoval na současnou situaci ovlivněnou světovou pandemií koronaviru. Tvář značky Hynek Čermák nabádá, že by lidi měli držet spolu a těšit se na návrat k normálu – třeba do divadla nebo hospody. Krátký spot od agentury Yinachi byl nejdřív k vidění v digitálním prostředí, počátkem května se objevil i v televizi. „Spot vzniknul spontánně v reakci na současnou situaci. Pro toto období jsme měli připravenou jinou reklamu, ale přišlo nám vhodné komunikovat aktuální téma a konzumentům vzkázat, že jsme všichni na jedné lodi,“ uvádí David Šeberle, senior brand manager Staropramen. „Jedná se v podstatě o amatérské video. Vznikalo rychle, bez účasti velkého štábu na chatě jednoho kolegy.“ Všichni zúčastnění jakéhokoliv nároku na honorář. Spot má totiž za úkol upozornit i na projekt Zachraň hospodu.
Je to lehce depresivní a voiceover malinko šustí papírem, ale pořád je to důstojná práce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Sorry jako, ale mě už ty apely „držíme spolu“, z nichž trčí blbá nálada jak růže snová, lezou fakt krkem. Tady to ještě vyzní nakonec tak, že máme alespoň chlastat doma, ať neni fabrika tak strašně zoufalá.
Pavel Jechort
Chlapácky upřímné a jednoduché. Thumb up!
Michal Šoller (Cognito)
Je to pravda, povzdechávám si. Ještě jsem neměl točený a těšim se na něj jak malej Jarda. Hynku, tobě tohle věřim.
Ondřej Souček
Strihal som si práve nechty na nohách, aby som sa po dvoch mesiacoch izolácie zmestil do tenisiek, keď pôjdem v protichemickom obleku pre konzervy do Lidlu. Tento spot ma zasiahol tak silno, že som musel kotúčovú brúsku odložiť v polovici paznechtu a vyplakať sa do závesu. To teplo, ktoré ma zalialo, tá ľudská blízkosť, ktorú som pocítil. Konečne mi niekto povedal, že sme v tom spolu! Po prvýkrát za tie dlhé dva mesiace sa vďaka nejakej značke necítim úplne sám. Veľká vďaka. Aj za to, že ste mi pomohli legitimizovať si, že je úplne oukej mať plnú chladničku alkoholu pre vlastnú spotrebu. Tridsať sekúnd, po ktorých sa znovu cítim ako normálny človek, a nie ako skurvený alkáč.
Tomáš Hrábek (Brain One)
Nic překvapivého, ale aspoň to funguje. A panu Čermákovi lze uvěřit, co říká. To v dnešní várce hodně znamená.
Vilém Rubeš
Povedený vizuál láká na nový film Hynka Čermáka. Taková Cesta od Cormaca McCarthyho, jenom tady se stojí na místě. Prepper Hynek se totiž v době krize zavřel do krytu a chodí maximálně k lednici s lahváčema. Takže i trochu takový Leaving Las Vegas… Že je to ale reklama, která upozorňuje na problémy umělců, OSVČ a propaguje projekt Zachraň hospodu, to už tam nevidím.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
2. Nice! předpovídá budoucnost (39 %)
Pražská kreativní produkce Nice!, která se specializuje na virtuální výrobu a videoefekty (VFX), se propaguje spotem, v němž v reakci na aktuální situaci kolem koronaviru předpovídá, že trendem v reklamní produkci bude „virtuální natáčení“ v CGI jako alternativa drahému „klasickému natáčení“. „Ve videu se snažíme ukázat, jak pandemie koronaviru změnila práci v reklamě. Tím, že nejsme jen produkce, která je odkázána na pouhé natáčení, ale umíme udělat spoustu věcí přímo v počítači bez nutnosti drahého natáčení, toto vnímáme jako velkou výhodu. Umíme reklamu vymyslet a virtuálně natočit,” říká Jan Pažin, head of production v Nice! Firmu Nice.film vlastní rovnými díly právě Pažin a další tři tvůrci Václav Krbůšek, Marek Štolún a Radim Zeifart. „Reklamní byznys se radikálně změní.“
I když se rozhodně jedná o zajímavou a profesionální agenturu, nemůžu si pomoct, ale celé to video na mě působí hodně ponuře a chladně. Jako kdybych už nikdy neměla vidět denní světlo. Úplně jsem zatoužila po tom, vstát od počítače a vyrazit ven pod (autentické) slunce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tak jako není to špatné, ale u věcí, které se dají vypnout nebo přeskočit, bych ocenil větší drive. Tohle jsem dokoukal, protože jsem „musel“.
Pavel Jechort
Kluci jsou šikovní, o tom žádná, škoda, že i své promo nenatočili „bez natáčení“, třeba by to bylo akčnější a neusnul bych v půlce.
Michal Šoller (Cognito)
A kdopak je to ten nadabovaný pán, který klade tak zajímavé otázky? Hm, já bych takovýhle selfpromo raději viděl jako autentickou ochutnávku z jejich dílny. Tohle je trochu „plastic“.
Ondřej Souček
Som sklamaný. Čakal som generické kecy o tom, že sú chaloši z Karlína pripravení pomáhať neziskovkám, dávať konzultácie krachujúcim klientom, či nešikovné PR vyjadrenia zakrývajúce, že prepustili polovicu zamestnancov a ostatným pokrátili mzdy. Namiesto toho ukazujú, čo robia už roky a vysvetľujú, ako sa to bude hodiť v najbližších mesiacoch. Navyše sa neboja ostrej paľby nepríjemných otázok skúseného reportéra. Zatláčam slzu a tlieskam vašej odvahe postojačky!
Tomáš Hrábek (Brain One)
To už jsme tak daleko, že se budou hodnotit i dutozvonivá selfproma? Zatímco tihle kecají, finální epizoda 7. řady seriálu The Blacklist (Netflix) byla složena z natočených částí a z animace z nenatočených. Stay safe. Tohle je stay nula.
Vilém Rubeš
Nice! dělaj nice věci a s tímhle jejich názorem v podstatě souhlasím. Čekal jsem víc kreativity, než je hlazení prsu přes tričko, protože pointa videa zvedne ze židle maximálně tu bradavku. Nicméně, video je v Katovně a svůj účel splnilo. To je nice.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
3. Petr Marek pro Šmejcův startup (38 %)
Tradiční formát televizní soutěže se stal předlohou pro první reklamu online pojišťovací služby Rixo. Kampaň Pojištění správně poukazuje na rozdíly mezi klasickým pojištěním a novou online službou. „Jsme první online službou svého druhu na českém trhu a potřebujeme, aby klienti pochopili, co jim nabízíme a v čem jsme jedineční,“ vysvětluje marketingový ředitel služby Ondřej Hlásek. „Díky pokročilým technologiím umíme klientům zdigitalizovat jejich pojistné smlouvy, zkontrolovat a doporučit lepší. Jednou provždy tak budou mít ve svých pojistkách pořádek.“ Za kreativním nápadem a supervizí kampaně stojí agentura WMC Grey v čele s kreativním ředitelem Davidem Sudou. Do hlavní role byl obsazen Petr Marek, scenárista, režisér a frontman kapely Midi lidi, který je také autorem hudby. Reklamu v produkci Armada Films režíroval Tomáš Řehořek. „Aby fungovala absurdita konceptu, cítil jsem, že hrdina musí být nesmělý sympaťák, který jakoby se v soutěži objevit tak trochu omylem. Věděl jsem, že Petr Marek dokáže tuto charakteristiku stoprocentně naplnit,“ vysvětluje režisér Řehořek. Firmu Rixo, která pojištění provozuje, koupila letos v březnu skupina Emma Capital Jiřího Šmejce, šéfa a spolumajitele splátkové firmy Home Credit.
Což o to, nabídku jsem pochopila, ale sotva se mi zregenerovaly nervy po masivním zásahu kampaně Heureky, která také parodovala televizní soutěže, tak přijde toto?!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Si řikám, jak je možné se službou slibující revoluci v pojišťovnictví (což v praxi tak i je) s poměrně hmatatelnými benefity, můžete vysoustružit tak zmatenou reklamu, která celé USP zabije záplavou barev a nepovedenou scénkou z jakéhosi AZ kvízu. Bravo.
Pavel Jechort
To je už od první sekundy otravný natolik, že si to budu pamatovat dlouho. Gratuluju.
Michal Šoller (Cognito)
Noooo, Grey jo? Fakt? Tedy já to nechci tady rozpitvávat, to asi udělaj jiní, ale jinak jedete jinačí pecky.
Ondřej Souček
Reklama na Rixo funguje ako nemecké porno. Pripomenie vám deväťdesiate roky, na chvíľku vás zabaví, máte z toho potom výčitky svedomia a o dva dni si už na ňu nespomeniete.
Tomáš Hrábek (Brain One)
NKP - a klasika, „co zákazník, to blbec...“
Vilém Rubeš
Udělat demenci, aby nebyla jenom dementní, to umí snad jenom Midi lidi. Tady navíc pomáhá i dobrý casting moderátorky, která je dementní přesně tak, jak by měla být. A to prosím berte jako kompliment! Nejsem dement…
Lukáš Bašta (Konektor Social)
4. Kofola mapuje „láskostromy“ (37 %)

Tři vizuály kampaně Láskostromy
Poté, co v karanténní době vytvořila speciální instagramový filtr na posílání „pusemesek“, přišla Kofola s dalším nápadem. U příležitosti 1. máje vyzvala lidi, aby políbili své nejbližší pod takzvanými láskostromy. Ty byly 30. dubna a 1. května k dohledání v Česku i na Slovensku prostřednictvím mapové aplikace Mapy.cz. Malá kampaň vznikla ve spolupráci s agenturou WMC Grey v rámci projektu Z lásky, kterým Kofola reagovala na nouzový stav způsobený koronavirem. V mapové aplikaci Mapy.cz stačilo do vyhledávání zadat slovo „láskostromy“ a tak bylo možné získat přehled o významných památečních stromech, které jsou rozesety napříč Českem a Slovenskem.
Proč hledat stromy v aplikaci, když kolem nás je (zatím – naštěstí) stromů dost? Pardon, nechápu to. Taky už začínám být trochu alergická na novotvary jako „láskostrom“ a „pusameska“. Ale ke značce to asi sedí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Kdyby byly k dispozici čísla, co říkají, že to fakt někdo dělá, přidal bych se na stranu vítězů. Takhle prostě nevím. Ale jestli to bylo za pár peněz a dostalo se to k dost lidem, řekl bych, že dobré.
Pavel Jechort
Myslím, že to skončilo dřív než začalo. Jedna ze slabších bublinkokampaní.
Michal Šoller (Cognito)
Pusemeska, když všichni nosej roušky? To je zázrak, že nám po týhle kampani nevyskočilo reprodukční číslo.
Ondřej Souček
Pekná malá aktivácia! Škoda, že som to nestihol v tie dva inkriminované dni a teraz sa už spätne nedá nijako overiť či vyskúšať, ako to fungovalo. Každopádne – a teraz dúfam, že za tento kontroverzný názor ma v Říčanech nečaká návšteva kofoláka s ricínom v kufríku – nechápem tú mániu ohľadom novotvarov. Ak by si tu každý sladkonápoj skladovymýšľal divnonové dvojitoslová, zakrátkochvíľu by sme už v reklamoviečkách nepochoporozumeli ničomu.
Tomáš Hrábek (Brain One)
Láskostromy. No nic. Naštěstí se to většina populace nikdy nedozví. NKP.
Vilém Rubeš
Zajímalo by mne, co na tuhle kampaň říká popularizátor stromů a jejich objímání Miloš Zeman. Já se se stromy ani Milošem nemazlím, ale láskostromy mi přijdou fajn. Jenom mám pocit, že propagují spíš Mapy od Seznamu než nápoj od Kofoly.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
5. Nový Ratar je zatím nejvíc hořký (27 %)
Pivovar Radegast uvařil Ratar, nejvíc hořké pivo ve své historii, a položil základ pro novou kategorii piv. Radegast Ratar je výčepní speciál, jenž díky trojitému chmelení odrůdou Polaris dosahuje 50 jednotek hořkosti IBU, ale si zachovává pitelnost výčepních piv. Agentura Boomerang Communication doručila kreativní ideu i exekuci pro televizní spot nového produktu v rekordně krátkém čase, protože dlouhodobě plánované natáčení znemožnily opatření proti šíření koronaviru. S produkcemi Armada Films a RUR pracovala kvůli karanténě téměř výhradně na dálku. Problesky v mracích jsou sestřihy z předchozích televizních spotů Radegastu, zatímco modelace 3D prostředí se sochou boha Radegasta a jízdy do packshotu je nově vytvořena. Výsledek agentury odevzdaly v řádu dnů. Marketingový tým klienta vedl senior brand manager Radegastu Marek Grabovský.
Co jsem tak slyšela, pivo je dobré. Reklama je taková zvláštní kombinace všeho, ale pořád je to Radegast. A to se počítá.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Přijde mi to do krátkého formátu příliš kostrbaté, ta grafika je už skoro pouťová, ruší to. Bych se úplně spokojil s konstatováním, že je to extra hořké. Pokud to v Radegastu dělají dobře, značka už by měla zbytek dohrát sama z předchozí komunikace.
Pavel Jechort
Taková jednohubka ze sekáče, na které se nikdo moc nenadřel. Pivní mega hořčák by si zasloužil důstojnější entrée.
Michal Šoller (Cognito)
Nejvíc hořký mně připadá to slovo Ratar. Já bych byl raději, aby se to pivo jmenovalo Kajak.
Ondřej Souček
Klop klop. Kto je tam? Porotca z Katovny, ktorý je každému ukradnutý. A čo zase chceš, ty prechytralá nula? Chcem vám odkázať, že keď budete chcieť nabudúce dopredu znížiť naše očakávania, či vyfasovať potlesk za to, ako skvele ste zvládli výzvu, ktorá nikoho nezaujíma, môžete okrem zlatej klasiky „mali sme na to málo času“ siahnuť aj po osvedčených „pracovali na tom študenti“, „nápady dodali fanúšikovia na Facebooku“ či „spot vymyslel branďák skombinovaním dvoch konceptov, ale my sme mu nechceli odporovať“. Funguje to tak dobre, ako keď na začiatku filmu vidím „podľa skutočných udalostí“. Okamžite vypínam kritický mód a s pochopením oceňujem šedý priemer.
Tomáš Hrábek (Brain One)
Reklama je hořká. Bohužel. NKP...
Vilém Rubeš
Problesky v mracích mě nevrátily k minulým kampaním Radegastu, ale ještě dál do minulosti. Do doby, kdy jsem zabíjel čas i sledováním čerstvě importovaných telenovel a pivo mi přišlo tak hořký, že jsem ho vůbec nepil. A tyhle asociace mi Ratar vyvolat určitě nechtěl.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
