Hypermarkety Albert, Globus, Kaufland a Tesco stále více upevňují svou dominantní pozici na trhu. Jako své hlavní nákupní místo je uvádí rekordních 49 % domácností. Diskonty Lidl a Penny Market si udržují druhou pozici, nejvíce v nich utrácí 23 % domácností. Obliba supermarketů supermarketů Billa a Tesco je dlouhodobě stabilní; přednost jim dává 16 % domácností. Naopak menší prodejny Coop, Hruška, Flosman / Flop preferuje jen 10 % českých domácností a jejich pozice se zhoršuje. Uvádí aktuální studie GfK Shopping Monitor.
V případě všech čtyř hypermarketů na českém trhu Albert, Globus, Kaufland, Tesco si na nich jejich zákazníci cení především široké nabídky zboží. Zákazníci řetězce Albert oceňují snadnou dostupnost prodejen, Globus je pro své kmenové zákazníky atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží. U Kauflandu zákazníci preferují jeho výhodné akce, slevy a příznivé ceny. Tesco zase láká na dlouhou prodejní dobu a na svůj věrnostní program.
Diskonty Lidl a Penny Market nabízí podle průzkumu příznivé ceny zboží. Lidl je u zákazníků oblíben i díky kvalitnímu a čerstvému zboží, Penny Market zase vyniká dostupností. Zákazníci malých družstevních prodejen Coop si na tomto řetězci cení především snadné dostupnosti, ale také ochotného personálu a nabídky regionálních potravin.
České supermarkety Albert, Billa a Tesco Supermarket preferují zákazníci pro jejich dobrou dostupnost. Albert je oblíbený kvůli akčním cenám a výhodným slevám. Billa je pro zákazníky atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží. Zákazníci supermarketů Tesco oceňují celkově příznivé ceny zboží na prodejnách a také věrnostní program.