Ztrátovou firmu Amamto, kterou na podzim 2013 založili a dosud napůl vlastnili Ondřej Jirkovský a Jan Schneedorfer, koupila společnost IdeaSense Rudolfa Čiháka a Kateřiny Ailové. IdeaSense pomáhá ostatním firmám s inovacemi, loni zaznamenala obrat 14,6 milionu Kč a ztrátu 0,4 milionu. Amamto se zaměřuje na nové metody sběru dat, po prvních dvou letech s obratem přes půl milionu korun spadla loni obratově ani ne na pětinu, respektive do ztráty v desítkách tisíc. Nově má fungovat jako dceřiná firma IdeaSense, Jirkovský ji bude dál řídit v pozici nazvané chief insights explorer.
Hospodaření firmy Amamto
rok | tržby | hospodářský výsledek |
2014 | 592 | 58 |
2015 | 555 | 33 |
2016 | 71 | -193 |
V tisících Kč. Zdroj: účetní závěrky firmy
IdeaSense si akvizicí doplní portfolio běžných i speciálních výzkumných metod (etnografické postupy, kvantitativní prediktivní trhy) o nástroj pro sběr, třídění a analýzu informací z českého i zahraničního internetu. Umožní tak těžit z přehledu o tématech klientů ve výrazně širším kontextu. „Výzkum v našich projektech slouží především jako inspirace v úvodních fázích. Dosud jsme se spoléhali na etnografické metody, které nám umožňují porozumění individuálním motivacím. Amamto navíc dokáže dodat mapu témat, která mezi lidmi existují. Když to zjednoduším - Amamto nám dodá šíři a pomůže zacílit na témata, která prozkoumáme do hloubky,“ popisuje spolumajitel a ředitel IdeaSense Čihák.
„Platformu jsme od začátku vyvíjeli pro porozumění kontextu a inspiraci, která často pramení z nečekaných zdrojů na internetu,“ uvádí Ondřej Jirkovský. Ten tvrdí, že samoučící algoritmy nástroje Amamto umí v záplavě dat z internetu odfiltrovat nevýznamné zmínky a ponechat jen ty, které nesou hodnotu.
„Výzkumník může pak například zkoumat, co lidi trápí nejvíce při rekonstrukci střechy. Je to výběr střešní tašky? Oproti očekávání se ukazuje, že mnohem častějším dilematem je, jak naložit s prostupem komínu nebo jak uchytit solární systémy,“ doplňuje zakladatel firmy Amamto. „Platforma Amamto dokáže navíc zjistit, jak moc se o téma lidé zajímají, a to podle objemu diskusí na dané téma v daném čase. Tedy lze také určit, zda zájem o téma stoupá či upadá.“