Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

iDnes.cz chystá redesign článků

Nový vzhled zpráv má přinést větší písmo a viditelnější reklamní plochy, i kvůli zobrazování na tabletech.

Zpravodajský web iDnes.cz, podle návštěvnosti dvojka českého internetového zpravodajství za Novinkami, pracuje na novém vzhledu. “Cílem je zjednodušit, optimalizovat a přiblížit vzhled multiplatformnímu řešení,” řekl Médiáři šéfredaktor iDnes.cz Michal Hanák. Kvůli zobrazení plnohodnotné verze na tabletech chce iDnes napříč webem zvětšit písmo. Součástí úprav bude výměna některých reklamních pozic za funkčnější.

Náhled článku v novém designu. Kliknutím zvětšíte

Náhled článku v novém. Kliknutím zvětšíte

“Do konce června poběží test, kdy v závislosti na cookies část čtenářů vídá nový layout v sekci Ekonomika a my zkoumáme, jak reagují. Od podzimu bychom chtěli nový layout článku zavádět napříč sekcemi. Půjde skutečně zatím jen o články, redesign homepage nechceme dělat v první vlně. Po září bude vývoj probíhat dál,” přiblížil Hanák.

Vzhled se nemá měnit radikálně. Nejviditelnější tak bude zvýraznění titulku a perexu – v nové verzi se prostor pro ně roztáhne na celou šířku stránky a reklama v pravém sloupci se bude zobrazovat až pod nimi. Související články pod aktuálním textem mají být místo textového odkazu poutány obrázkem, titulkem a perexem – a bude se testovat, jak toto nové zobrazení funguje, zda na něj kliká víc lidí. Novinkou je zobrazení dalších upoutávek na jiné články nad titulkem – při prvním načtení a skrolování dolů vidět nejsou, objeví se, až když se uživatel vrátí nahoru na začátek stránky.

Nové bude i zobrazení nejčtenějších článků – ty se budou v inovované verzi webu ukazovat naspodu stránky, a to odraženy velkými číslicemi 1 až 10. Pod nimi zůstává tzv. “kolotoč”, sled upoutávek na konkrétní materiály z jiných webů rodiny iDnes (včetně Lidovek).

Menu se zkrátí a méně používané položky – tedy ty, na něž nejsou lidé tolik zvyklí klikat v navigaci, konkrétně sekce Hobby, Mobil, Finance, Hry, Xman nebo třeba Cestování – budou skryty pod záložku Další. I zde proto, aby šlo web pohodlně číst na moderních přenosných přístrojích. “Chceme zvětšit navigaci, aby šla líp použít na tabletech. Něco je nutné upozadit,” podotýká Hanák.

Písmo hodlá iDnes.cz nejenom zvětšit, ale také změnit – místo dosud používaného Arialu, které šéfové redakce považují za “hodně anonymní písmo”, nyní testuje font LFT Etica. Snaží se přitom, aby se zobrazovalo na všech platformách a přístrojích adekvátně. Není tedy jisté, že nakonec Arial skutečně opustí: “Pokud to nepůjde stoprocentně správně, nebudeme ho pouštět ven. Funkčnost především.”

A nikoli nevýznamnou součástí redesignu bude revize reklamních pozic. V pravém sloupci vedle textu bude banner o velikosti 300×300, respektive 300×600 pixelů, a to tzv. sticky, tedy při skrolování článkem “přilepená” k hornímu okraji prohlížeče, setrvávající na témže místě. Kvůli tomu odtamtud zmizí menší pozice 300×60 a textová reklama s ještě menšími obrázky. V sekci pod článkem bude vedle výpisu souvisejících článků nově inzerentům k dispozici pozice 468×300, také v módu sticky; pod ní se přesunou textové inzeráty. Naspodu stránky bude pak místo pro banner šíře obsahu, tedy rozměrů 970×310.

“Chceme, aby na obrazovce byl v jakékoli části stránky vždy vidět jeden velký redakční zážitek a jedna velká reklamní plocha,” popisuje projektový manažer Pavel Kočička, který na redesignu pracuje.

Obchodně v bipolárním světě

Při přípravě své nové verze iDnes nehodlá přestupovat na momentálně populární responzivní design – takový, který se automaticky přizpůsobuje velikosti okna prohlížeče, respektive displeje. “Nemůžeme přistoupit k responzivnímu designu, kvůli brandingu, ten nás drží na šířce tisíc pixelů. Je to komerčně úspěšný velmi reklamní formát,” říká šéfredaktor Hanák.

Reklama pro jednotlivé verze webu se tak dál prodává odděleně. “Obchodně žijeme v bipolárním světě. Prodáváme stránku jinak pro web, jinak pro mobily,” potvrzuje šéf iDnes. V mobilech iDnes zvládá reklamní formáty mobile leaderboard a mobile hypertext (banner a text šířky stránky nad nebo pod obsahem) a nově také ve velikostech 300×250 (v těle článku), 640×800 (vrstva přes celou obrazovku), 640×115 (šířka naspodu stránky, a to sticky, nebo film), branding rubriky (inzertní obrázek pod záhlavím) a 720×560 jako videoreklamu.

Z technických a obchodních důvodů tak nadále budou existovat tři verze – plnohodnotné zobrazení pro desktop, verze pro starší telefony a “dotyková” verze pro moderní mobily. “Mobilní verze se stále používá, část lidí pořád má starší telefony, které dotykovou verzi nezvládájí,” říká grafik Kočička.

Na mobilní revoluci to skutečně mezi uživateli iDnes nevypadá – interní měření serveru ukazují, že čtyři z pěti jeho návštěvníků stále chodí přes počítač.

NÁVŠTĚVNOST JEDNOTLIVÝCH VERZÍ IDNES.CZ
dle zhlédnutých stránek dle návštěv
www.iDnes.cz (desktop) 94 % 82 %
t.iDnes.cz (dotyková/”touch”) 5 % 16 %
m.iDnes.cz (mobilní) 1 % 2 %
Zdroj: interní měření iDnes.cz