Největší komunikační skupina světa WPP se do konce letoška zbaví jednorázových plastů - brček, kelímků, příborů, lahví. Po celém světě se to dotkne víc než 3.000 kanceláří agentur WPP. V nich navíc ulehčí recyklaci. Se začátkem letošního festivalu v Cannes to oznámil šéf skupiny Mark Read.

iHNed.cz spouští webovou aplikaci Jak daleko dojedete pražskou MHD

Červeně je v mapě vidět, kam se za daný čas už nedostanete, zeleně, kam naopak už ano. Repro: ihned.cz/mhd

Červeně je v mapě vidět, kam se za daný čas už nedostanete, zeleně, kam naopak už ano. Repro: ihned.cz/mhd

Zpravodajský web iHNed.cz spustil v pondělí 5. srpna na adrese ihned.cz/mhd aplikaci Jak daleko dojedete pražskou hromadnou dopravou. Mapuje v ní dopad úsporných opatření v pražském dopravním podniku na kvalitu služeb poskytovaných cestujícím.

Každý si na uvedené adrese může snadno ověřit, jak daleko jej tramvaje, autobusy a metro dovezou z vybrané zastávky za určitý časový úsek – a také jak daleko jej z téže adresy dovezly před loňskou velkou změnou jízdních řádů, prezentovanou komunikační kampaní s hesel Vždyť to jede jinam! (viz též recenze kampaně Matouše Hutníka).

“Vedle přehledného zobrazení dopravní dostupnosti poslouží naše aplikace také každému, kdo si například hledá nový byt či kancelář, a rád by pátrání omezil jen na čtvrti a ulice, z nichž mu bude cesta veřejnou dopravou trvat jen určitou, předem stanovenou dobu. Tu lze nastavit v rozmezí od deseti minut do dvou hodin,” uvedl Jan Cibulka z oddělení datové žurnalistiky, které aplikaci připravilo ve spolupráci s oddělením redakčního vývoje vydavatelství Economia.

Šéfka iHNed.cz Lucie Tvarůžková označuje projekt za průlom ve využívání dat shromažďovaných státem ovládanými podniky a institucemi ve prospěch občanů: „Zatímco dopravní podniky v západoevropských metropolích a po celém světě zveřejňují každý den aktualizované jízdní řády ve standardní, strojově zpracovatelné podobě zcela samozřejmě a automaticky, Praha v tomto stále patří do Evropy východní: zdejší dopravní podnik svá data poskytuje jen vybraným obchodním partnerům.“

Datoví žurnalisté iHNed.cz jej nakonec přiměli ke zveřejnění dat pomocí série žádostí podle zákona číslo 106 z roku 1999 o svobodném přístupu k informacím. “Až skončí prázdninové výluky, požádáme dopravní podnik o aktuální data znovu stejnou cestou, pokud ovšem nepřijde k rozumu a nezačne je sám zveřejňovat standardním způsobem,” prohlásil Cibulka.

Zpracování dat, které aplikace zobrazuje čtenářům, bylo extrémné náročné na výpočetní výkon. Bylo potřeba propočítat 2,8 milionů možných spojení mezi 2 365 zastávkami. “Pro představu: kdybychom tuto úlohu spustili na běžném stolním počítači, běžela by 6 959 hodin, tedy devět a půl měsíce,” podotkl redakční vývojář iHNed.cz Marcel Šulek.

Aby bylo možné s takovým množstvím dat smysluplně nakládat, bylo potřeba nakoupit výpočetní výkon “v cloudu”, kde se stejná úloha na několika stovkách virtuálních počítačů spočítá přes noc.