Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

„Ikea a Kaspen krásně okecávají šetření nákladů“

Ze tří aktuálních kampaní nábytku Ikea naše reklamní katy nejvíc zaujala ta od Kaspenu, jež nabádá, ať si zájemci dojdou pro nový katalog sami. Následují hrdinové, co umějí spát.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 33. až 35. týden 2019

  1. Kaspen/Jung von Matt:  (56 %)
    značka i klient: Ikea
  2. Triad Advertising: Spánkoví hrdinové (51 %)
    značka i klient: Ikea
  3. Bookin Agency, Nedori: I Love You, Hater (47 %)
    značka: Sprite, klient: Coca-Cola
  4. Brain One: Kachny Patrika Hezuckého (41 %)
    značka: CZC.cz, klient: Mall Group
  5. Triad Advertising: Relaunch Ikea Family (41 %)
    značka i klient: Ikea

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Ikea radí pro katalog si dojít (56 %)

Nový katalog Ikea letos poprvé není distribuován přímo do domácností, ale je k dispozici přímo v obchodech a na speciálních výdejních místech. Jako propagace této novinky vznikl spot, který vysvětluje, jaké výhody z této změny pro všechny plynou. Nápad vznikl v agentuře Kaspen/Jung von Matt, video se točilo v produkci Armada Films pod režijním vedením Tomáše Řehořka. Určeno je pro řetězec Ikea v Česku, na Slovensku a v Maďarsku.

Jak mnoha slovy a drahou filmařinou narvat lidem zprávu „už se nám nevyplatí rvát vám do kastlíku tlustej katalog, je to drahý a někteří pyskovali!“ Jinak, jako spotřebitel vážně miluju, když video začne slovy „mou filozofií je/vždycky bylo...“ atd., a já vím, že musím přetrpět minutu kydů, než dojdou přes tu filozofii k tomu, co mi chtěli říct. NKP. Ale ušlechtilá.
Vilém Rubeš

Josef HavelkaTak tohle je opravdu legrační. Ikea se rozhodla zefektivnit distribuci svého katalogu (a výrazně ušetřit) a prodává to celé jako nápad stimulovat lidi k procházkám. Vyvinuto by a designer. A nebo jsem něco nepostřehnul? A ten odvyprávěný příběh autora? No, takových jsme už pár viděli. Ale jinak hezky udělané.
Josef Havelka (Contagious)

Pavel JechortJe to vtipné, hezky natočené, chytí to za srdce, má to kontinuitu na předchozí kreativu... na tom by se dalo vyučovat.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaJá to říkám furt, že lidi by měli víc chodit! Krásná práce a smysluplná myšlenka.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Není to zrovna nejkratší reklamní sdělení, ale je to Ikea.
Vratislav Šlapák (Mustard)

Míla KneprBrilantní. Prodat úsporu distribučních nákladů přes procházku pro nový katalog. A ještě je to uvěřitelné a autentické. To mě baví.
Míla Knepr (Silver Pack)

Martin FrkoIkea tentokrát hraje trochu na city, ale proč ne. Líbí se mi, jak jde vystavět příběh okolo tak zdánlivé banality, jakou je vydání nového katalogu. Jsem rád, že jsem si dneska ráno dopřál pořádné gå cestou do práce.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Michal ŠollerKrásně okecané ušetření nákladů. Já bych si od nich snad koupil i vzduch. Ale pro ten nemají v krabicích místo.
Michal Šoller (Cognito)

Je to fajn, pěkný, akorát jsem těchhle pseudo dokumentů viděl asi tisíc. Tak co s tím, zkusit nějaký neotřelý formát?
Ondřej Souček

2. Hrdinové u mobilů neponocují (51 %)

Katalog řetězce Ikea pro rok 2020 je zaměřený na téma spánku. Společně s ním spouští Ikea novou dlouhodobou kampaň Spánkoví hrdinové, která zdůrazňuje benefity spánku a vysvětluje jeho důležitost. Kampaň poběží v televizi i online, představí pop-up instalaci s takzvaným spánkovým barem pro veřejnost i obsahovou spolupráci s youtuberem Karlem Kovářem alias Kovym. Marketingový koncept kampaně má na starosti kreativní agentura Triad Advertising. S realizací v oblastí PR a influencer marketingu odpovídá agentura Ogilvy. Eventy organizuje agentura New Wave. Nákup mediálního prostoru obstarává agentura Vizeum. Náklady na mediální podporu pro region Česko, Slovensko, Maďarsko činí 500.000 eur, v přepočtu zhruba 13 milionů Kč.

Ikea: Spánkoví hrdinové (Triad Advertising)

Ikea: Spánkoví hrdinové (Triad Advertising)

Ikea: Spánkoví hrdinové (Triad Advertising)

Ikea: Spánkoví hrdinové (Triad Advertising)

Ikea: Spánkoví hrdinové (Triad Advertising)

Ikea: Spánkoví hrdinové (Triad Advertising)

Před dvaceti lety jsem to s Jiříkem Strachem točil pro HBO - nepoužitelní lidé, protože místo spánku celou noc koukali na program. Teď se raději šli „lépe vyspat“. Četl jsem o písmenko jinak. Rozhejbanej katalog moc nebaví. NKP.
Vilém Rubeš

Josef HavelkaDostane to Triad na shortlist v Cannes? Těžko.
Josef Havelka (Contagious)

Pavel JechortAle tohle je prima! Normálně jsem si zívnul.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaHezké a důležité téma. Ložnice ztvárněné ve spotech na mě působí trochu morbidně, ale to je asi jen otázka vkusu. Paní, která na vizuálu spí s katalogem v náručí, ale podle mě ve skutečnosti nespí...
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jako postel stejné značky - svůj účel splní, ale chlubit se jí nebudete.
Vratislav Šlapák (Mustard)

Míla KneprNemůžu si pomoct, mně to strašně šustí papírem. Přečetl jsem si popis kampaně a těšil se. Pak jsem viděl lepou děvu, jak přestává koukat na seriál Ulice a jde pořádně vyspat (mě tam prostě chybí to „se“)... U kampaní Ikea mě vždycky bavila autentičnost, životnost. Tady nic. A printy, kde je „spací katalog“ zastlán v posteli, to je takové chodníkové.
Míla Knepr (Silver Pack)

Martin FrkoJednoduché, čisté jako design Ikea. A ještě i vtipné, což je pro mě někdy i sestavování Ikea nábytku, když vám zbude víc šroubků, než návod ukazuje.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Michal ŠollerJednoduché, svěží a přitom krásné... prostě ikeácké. Jdu spát.
Michal Šoller (Cognito)

No jo, to je víc než dobrý. Kromě toho, že mi to mluví z duše, je to i hezky kreativně pojatý i natočený. (Doufám, že mi dneska půjde usnout bez mobilu).
Ondřej Souček

3. Sprite s hudebníky udobřuje hejtry (47 %)

V anonymním světě internetu není takový problém psát nenávistné komentáře neboli hejty. Své o tom dobře vědí i známí hudebníci Ben Cristovao a Jakub Strach alias NobodyListen. Proto se zeleným srdíčkem pod komentáři na sociálních sítích zapojili do kampaně I Love You, Hater nápojové značky Sprite z portfolia společnosti Coca-Cola.

Když centrála zavelí, postaví se brand na stranu dobra. Jsem stopro pro, jen kdyby to nebylo tak předvídatelně provedeno. Ale body za záměr i slušné řemeslo. Jen maličkost, jsem starej člověk a v mé generaci „dát něčemu zelenou“ znamenalo pravý opak. Ale já nekouřím zelenej list.
Vilém Rubeš

Josef HavelkaHezká message (All You Need Is Love), cool hudba (All You Need Is Love). Jé, a co tam dělá ta limonáda???
Josef Havelka (Contagious)

Pavel JechortOsvěta je fajn, ale jako u každé správné reklamy mě napadá kardinální otázka - co má společného s produktem?
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaSkvělé fotky, super video, parádní myšlenka. Je to kampaň!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Hezká písnička, vypadá to jako standardní adaptace globálního konceptu.
Vratislav Šlapák (Mustard)

Míla KneprA pak že to v Česku nejde. Sice mezinárodní kampaň, ale aspoň že tak. Jen 30 % Čechů preferuje značku, protože „má purpose“, ale Sprite do toho šel. Třeba i za cenu, že hejtři ho budou ostentativně vylejvat...
Míla Knepr (Silver Pack)

Martin FrkoMoc tomu nerozumím. Ačkoliv je to krásně zpracované, autentické příběhy a perfektní song, Sprite si tady bere pravdivé příběhy obyčejných lidí tak trochu jako rukojmí. Co je to pojítko mezi kampaní a produktem, o jehož přínosu by se dalo polemizovat?
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Michal ŠollerSprite mám rád a nenávist je fuj, ale jak to spolu souvisí? Příště bude kampaň na žvýkačky, protože je sucho. Btw, nezačíná Sprite odbarvovat lahve ze zelené na průhledné?
Michal Šoller (Cognito)

No tak podívejte, mně už spousta lidí ocejchovala za to, že jsem hejtr. Vlastně hejtovali můj hate a já jim říkal, že není hate jako hate a oni mě vyhejtovali i za tohle. Chci říct, že stavět se prvoplánově proti hejtu je laciný a je to komplexnější věc. Ale Sprite není komplexní, ale vcelku jednoduchý brand a proto je tahle komunikace v pohodě. Ale nedivte se mi, že Sprite nepiju.
Ondřej Souček

4. Kachny Patrika Hezuckého? Kampaň! (41 %)

Avizovaný pořad Kachny Patrika Hezuckého, který se měl zabývat lživými zvěstmi neboli fake news, je fake. Oznámil to e-shop CZC.cz ze skupiny Mall Group, podle nějž je neexistující pořad teasingovou fází jeho nové kampaně. V té se opírá právě o fenomén fake news a doporučuje využívat ověřené zdroje, v tomto případě při nákupu elektroniky. Hezucký v kampani upozorňuje právě na důležitost ověřených zdrojů. Na kampaních CZC.cz už pátým rokem pracuje agentura Brain One se svou produkcí Bumerang.film.

Nevím, co se tam stalo, ale v marketingu CZC muselo dojít k nějakému masakru. Začali opajcovanou kampaní Avisu a dostali se do polohy „udělám cokoli, abych na sebe přitáhl pozornost a odlišil se“, což zatím za poslední rok a půl udělalo asi 150 zcela neodlišitelných značek. NKP.
Vilém Rubeš

Josef HavelkaTak tohle je spíš no brainer než Brain One. A jak to fachá s tou dvojkou na trhu?
Josef Havelka (Contagious)

Pavel JechortMně se líbil ten původní koncept celkem dost, neopouštěl bych ho tak rychle. Dá se dojit a dojit. Navíc je tam hrozně rychlý oslí můstek mezi dezinformacemi, což je jako aha!, a cenami na e-shopu, co jsou real aha!
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaTahle kampaň má jedinou chybu - že pořad Kachny Patrika Hezuckého je kachna. Myslím si, že by bylo fajn kampaň posunout dál a opravdu uvést do oběhu pořad, kde se budou vyvracet „skutečné“ fake news, nikoliv indiánci a transplantace neveganského srdce... Jinak ale CZC a agentuře skládám poklonu za hravost a odvahu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Když už to tedy má být legrace s Patrikem, mohla by být legračnější.
Vratislav Šlapák (Mustard)

Míla KneprPředchozí pokusy „uchopit“ dvojku jsem považoval za rozpačité - jabkla a hrušky... No, pořád jsem měl v hlavně Avis. Tahle série se mi líbí - jasný formát, jasná message, aktuálnost, detaily (Aeroniet) a ještě společenský přesah. Dobře vy v CZC.
Míla Knepr (Silver Pack)

Michal ŠollerHezucký pokračuje a konečně to začíná mít koule. Trochu se tam vytrácí myšlenka dvojky, ale to je vlastně dobře. Je to prostě Hezoucké.
Michal Šoller (Cognito)

Pozice dvojky je CZC asi málo a proto se rozhodl spadnout o pár pater níž, kde už to má ale zabráno ufon z Alzy. Je proto třeba být ještě pokleslejší. Nebojte se toho, kluci!
Ondřej Souček

5. Z oranžové na bílo-modrou  (41 %)

Oranžovou věrnostní kartu kartu Ikea Family nahrazuje nová bílo-modrá, která přináší řadu výhod. Za kreativním konceptem, který novinku propaguje, stojí pražská reklamní agentura Triad Advertising. Kampaň se skládá ze dvou částí, oddělených i chronologicky. Od poloviny července do začátku srpna probíhala interní část kampaně. Jejím hlavním cílem bylo důkladně informovat zaměstnance o všech výhodách členství v klubu Ikea Family, aby zákazníkům uměli poradit. Následně od začátku srpna odstartovala externí část, která měla záměr informovat o obnoveném klubu samotné zákazníky.

Ano, karta. Věrnostní. Ó, Adonai! V mobilu. Halelůja! Mění barvu. Hosana! Kafe zdarma. Amen! Pěkně natočená zpráva pro varany. NKP.
Vilém Rubeš

Pavel JechortTakové vlažnější mi to přišlo. Skoro bych řekl, že je dobře, že tu kartu už každý má.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaTak například headliny Workshopy a akce nebo Členské slevy bych považovala spíš jako zadání na chytrý a chytlavý headline. Copywriterský i grafický minimalismus je v této kampani na můj vkus až moc strohý a přísný. Krutěpřísný.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Předehra k Figarovi vs. malá plastová kartička je aspoň pro mé smysly dost nerovný souboj.
Vratislav Šlapák (Mustard)

Míla KneprZměna věrnostní karty - jednoduché, jasné s nápadem. S nápadem, který funguje v televizi. V printu to ale kulhá. Hodně kulhá.
Míla Knepr (Silver Pack)

Martin FrkoJeště si trochu musím zvyknout na tu modro-žlutou barvu a podivné grafické zpracování věrnostní kartičky, ale zase jsem se pobavil. Oceňuju dramatickou hudbu, která tady skvěle apeluje na všechny, aby si sakra uvědomili, že být členem Ikea Family musíte být a přes to nejede vlak.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Michal ŠollerNěkdy to jde i bez keců.
Michal Šoller (Cognito)

Dalo se udělat úplně nudně, ale tohle sice vysvětluje, ale obrazově nenudí. Good job.
Ondřej Souček

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.