Švédský nábytkářský řetězec Ikea otevře během letošního léta na Václavském náměstí v Praze dvoupatrovou přechodnou prodejnu, kde představí sortiment obývacích pokojů. Speciální prodejna by měla být otevřená rok nebo dva. Na tiskové konferenci to sdělil Marek Feltl, generální ředitel řetězce Ikea v Česku, Maďarsku a na Slovensku. Dvoupatrové pop-up studio otevře Ikea na adrese Václavské náměstí 16, nad ním se bude nacházet designový hotel Pytloun, který už funguje například v Liberci. „Pop-up znamená časově omezený, my zatím počítáme s rokem nebo dvěma, je to flexibilní,“ uvedl Peter Tichý, projektový lídr studia. Marek Feltl pro Retailek doplnil, že pokud se koncept osvědčí, a to i v rámci celého portfolia prodejních formátů sítě Ikea, lze to považovat za test klasické menší kamenné prodejny sítě Ikea.
Prostory pro vytvoření pop-up studia momentálně procházejí rekonstrukcí. Počítá se s dvoupodlažním prostorem o velikosti 800 metrů čtverečních, kde bude využit skandinávský design za použití dřeva, kamene a kovu. Prodejna by měla nabízet jen jednu řadu sortimentu, aktuálně to budou obývací pokoje. Součástí má být i kavárna a možnost konzultace s odborníky na interiéry. Stejné prodejny má Ikea ve Stockholmu, v Curychu a v Madridu. Investice do výstavby této prodejny je 15 milionů Kč, pokud se osvědčí, nebrání se Marek Feltl jejímu rozšíření do regionů.
Ikea plánuje, že na Václavském náměstí by mohla prodejna denně oslovit až 45.000 lidí, přijít by do něj ve stejném čase mohlo 1.000 zákazníků. Doba otevření studia má být shodná s otevírací dobou obchodních domů - tedy od 9 do 21 hodin. Nová prodejna zaměstná 30 lidí.
Roční tržby narostly o 4 %
Ikea měla v Česku za loňský finanční rok - od září 2016 do srpna 2017 - tržby 9,7 miliard Kč, meziročně o 4 % víc. Za nárůstem tržeb stojí podle řetězce zejména zvýšení průměrné útraty, která vzrostla o 6 % na 1.638 Kč. Tržby firmy tvoří z 96 % obchodní domy, 4 % prodej přes internet. Zisk firmy po zdanění se zvýšil o 28 % na 865 milionů Kč. Čtyři české obchodní domy Ikea v Praze, Brně a Ostravě navštívilo během loňska 10,1 milionu návštěvníků.
Největší část tržeb tvoří nábytek (60 %), 40 % jsou doplňky, v nichž má 5% podíl jídelní sortiment Ikea Food. Průměrná útrata za jídlo v restauracích Ikey je 107 Kč, což podle Feltla odpovídá cenové politice firmy. Kuchyně, na které se Ikea v předchozím období zaměřovala, tvoří 15 % tržeb za nábytek, v nominální hodnotě je to 1,2 miliardy Kč. Od letošního léta se Ikea místo kuchyní zaměřuje na obývací pokoje, kvůli kterým přeměnila prezentaci zboží ve svých obchodních domech. Do této přestavby spolu s obměnou designu restaurací na Černém Mostě a v Ostravě a dalších dílčích rekonstrukcí investovala Ikea loni 140 milionů Kč.
Feltl na tiskovém setkání uvedl, že firma bude v následujícím období čelit výzvám v podobě zvýšení podílu internetového prodeje na obratu. „V horizontu dvou let bychom rádi zvýšili podíl e-commerce na obratu o 10 až 15 %. K tomu bude potřeba udělat změny v distribuci, která je momentálně dostatečná, dlouhodobě však neudržitelná. Proto se nabízí výstavba nebo pronájem vlastního distribučního centra, asi to nebude v horizontu tohoto roku,“ vysvětlil generální ředitel české Ikey.
Do Čestlic ani Průhonic Ikea nepůjde
Feltl zároveň uvedl, že řetězec vyhodnotil oblast Čestlic a Průhonic, kde uvažovala o výstavbě dalšího obchodního centra, jako nevyhovující. Zároveň běžely úvahy právě o tom, přiblížit se centru metropole. Feltl dnes nevyloučil ani výstavbu dalšího obchodního domu v jiné lokalitě, kterou nespecifikoval, určitě se ale podle něj bude jednat o Prahu.

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě

Rada ČT je kompletní, Senát zvolil šest nových radních
