Tuzemský test maloformátových prodejen řetězce Ikea se chýlí ke konci, výrobce a prodejce nábytku ale na základě výsledků testů plánuje uvést v život nové prodejny. „Produkty chceme nabízet prostřednictvím různých kanálů, být zákazníkům blíž a umožnit jim zvolit si takovou formu nakupování, jaká jim nejvíce vyhovuje. V současné chvíli pracujeme na konkrétní podobě našich plánů a brzy je chceme sdílet i s veřejností,“ sdělila Médiáři tisková mluvčí řetězce Zdeňka Pecková. Přesné datum zatím neřekla.
Jak by takové prodejny mohly vypadat, naznačuje pop-up store, který Ikea v Česku otevřela loni v půlce září. Pod názvem Ikea Point tehdy v centru Prahy ve více patrech zprovoznila nabídku části sortimentu, plánovací studio a kavárnu. Na ploše skoro 800 metrů čtverečních vznikl Ikea Point jako dočasný prostor, kterým si firma chtěla otestovat právě nový koncept menších prostor v centru měst. V pražském Ikea Pointu se výrobce nábytku zaměřil na sortiment obývacích pokojů, s pomocí odborníků si pak zájemci mohou naplánovat své kuchyně, šatní a úložné systémy a obývací stěny. Design pojal tradičně v minimalistickém skandinávském duchu. Zákazníci tam mohli najít novinky v sortimentu, limitované kolekce i ikonické produkty, které však v prostředí přechodného obchodu vystupovaly v novém světle.
„Ikea Point byl od začátku plánovaný jako pop-up, chtěli jsme si na něm vyzkoušet koncept menšího prostoru v centru města. A svou úlohu splnil. Hlavní úlohou Ikea Pointu bylo především testovaní pro budoucí koncept stálých menších formátů v centrech mest. Ikea Point svůj cíl plně naplnil, už během prvních měsíců jsme získali řadu poznatků a zkušeností, co koncept menších formátů Ikea v centru města potřebuje a co od něj zákazníci očekávají,“ naznačuje Peter Tichý, vedoucí projektu. Zároveň dodává, že všechny poznatky a zkušenosti odevzdalo české zastoupení švédské centrále, kde v této době finalizují koncept malých prodejen a studií značky Ikea na míru centrům měst. Ikea tak svým pop-up storem i dalšími plány de facto následuje jiné retailové řetězce, které hledají, jak se z okrajů měst, nákupních center a velkých prodejních prostor přesunout s malými provozovnami do center metropolí. V této souvislosti lze zmínit koncepty jako Tesco Expres nebo malé prodejny Datart.
Tisíc lidí denně
Už teď firma hodnotí pražský projekt jako úspěšný. Z dosavadních zkušeností vyplynulo, že denně Ikea Pointem projde okolo tisícovky návštěvníků, přes 200 lidí pak každý den navštíví kavárnu. Z interního výzkumu mezi zákazníky vyplynulo, že naprosté většině z nich (90 %) se líbí nový formát, atmosféra místa i osobní přístup zaměstnanců (92 %). Zákazníci většinou využívali Ikea Point pro plánování kuchyní a právě dobrá dostupnost a odborný přístup specialistů bylo to, co oceňovali nejvíc. „Díky němu jsme se hodně naučili pro další rozvoj konceptu v centrech měst. Co by naopak zákazníci uvítali, by bylo rozšíření služeb i o výdejní místo pro internetový obchod a prodej doplňků do bytu,“ dodává Peter Tichý.
Pop-up store na Václavském náměstí je součástí globální strategie značky Ikea, která tento koncept testuje v několika zemích. Investice do projektu činila 17 milionů Kč, jeho chod zajišťuje 30 zaměstnanců, kteří jsou zákazníkům k dispozici každý den od 9 do 21 hodin. Naposledy otevře v pátek 16. srpna.