Hudebník a producent Karel Vágner prodal vydavatelství Multisonic, píše E15. „Ve chvíli, kdy něco vydáte, visí deska během krátké doby někde na internetu,“ řekl, proč se firmy po 29 letech zbavil.

Ikea zvažuje, zda se s novým obchodním domem přiblíží centru Prahy

Marek Feltl, generální ředitel Ikea Česko, Slovensko a Maďarsko

Marek Feltl, generální ředitel Ikea Česko, Slovensko a Maďarsko

Místní pobočka švédského nábytkářského řetězce Ikea zatím nerozhodla, kde postaví třetí pražský obchodní dům. Retailku to na tiskové konferenci řekl generální ředitel společnosti Ikea pro Česko, Slovensko a Maďarsko Marek Feltl. „Zatím jsme nepotvrdili ani Průhonice, ani Čestlice,“ předeslal v reakci na dřívější zprávy médií. Doplnil, že s expanzí se počítá a prostředky na ni jsou, jen není podepsána žádná konkrétní lokalita.

„V rámci expanze jsme se poohlíželi v Plzni nebo v Hradci Králové,“ řekl ředitel Ikey v Česku. Zmíněné regionální lokality ale nevyhovují globálnímu konceptu švédského řetězce. „Největší potenciál tedy v současné době je v Praze,“ přiblížil Feltl. Nabízel by se jih Prahy, pokračoval ředitel, neboť východ i západ metropole je obsazený obchodními domy na Černém Mostě, respektive na Zličíně. Na jihu Prahy - u výjezdu na dálnici D1 - leží zmiňované Čestlice i Průhonice, v těsném sousedství.

„Žádná lokalita nicméně ještě nebyla finálně potvrzena. Přemýšlíme i o nové možnosti přiblížit se víc centru města a postavit nějaký menší obchodní prostor navázaný na hromadnou dopravu,“ podotkl ředitel Feltl s odkazem na předpoklady, jak se budou v dalších letech měnit zákaznické nároky na komfort nakupování. Koncept menších nákupních prostor se už podle Feltla testovat v Belgii a v Německu.

Jak Ikea letos hospodařila

Česká divize švédského prodejce nábytku zveřejnila dnes údaje o hospodaření za fiskální rok 2016.

  • Ikea v Česku utržila 9,3 miliardy Kč, meziročně o 9 % víc.
  • Zisk po zdanění činil 675 milionů Kč.
  • Nejvýznamněji se na tržbách podílela prodejna na Černém Mostě, která se ve světovém měřítku mezi obchodními domy pohybuje kolem 15. místa. V Česku obrat prodejny na Černém Mostě tvoří 40 % tržeb, tedy 3,25 miliardy Kč. Do této prodejny také míří 40 % všech zákazníků Ikey.
  • Čtyři obchodní domy Ikea, které se v Česku nacházejí v Praze na Černém Mostě a na Zličíně, v Brně a v Ostravě, navštívilo více než 11,2 milionu návštěvníků, tedy o 4 % víc než loni.
  • Návštěvníci v průměru utratili za jeden nákup 1.535 Kč, o 5 % víc než loni.
  • Nejprodávanějším artiklem v Ikee v rámci Česka se staly za loňský rok vonné svíčky, prodalo se jich 3,5 milionu.
  • Sortiment se rozšířil o 3.000 nových položek a představila 11 limitovaných kolekcí.
  • Ikea se v posledním roce zaměřila na promo segmentu potravin, jejichž podíl na tržbách činí 8 %, to je zhruba půl miliardy z celkového obratu Ikea Česko.
  • Restaurační zařízení navštívilo v průměru 5 milionů zákazníků, kteří utratili o 5 % víc než loni. Průměrný nákup potravin byl ve výši 100 Kč.
  • Česko si mezi ostatními 27 zeměmi světa, kde Ikea funguje, stojí na 7. místě, co se obratu týká. Nejrychleji rostoucími trhy jsou Polsko, Irsko, Maďarsko, které rostou v průměru o 15 %, ostatní země kolem 4. až 7. místa, kde se nachází Česko, rostou kolem 9 %.